سازمان حقوق آسیایی‌ها مطرح کرد/ فیلم جدید پل توماس اندرسون نژادپرستانه است

سازمان حقوق آسیایی‌ها می‌گوید «پیتزای شیرین بیان» نژادپرستانه است و باید از رقابت‌های سینمایی کنار گذاشته شود.

به گزارش سینماسینما، به نقل از د رپ، یک گروه کنش‌گری حقوق آسیایی‌ها در آمریکا می‌گوید جدیدترین فیلم پل توماس اندرسون یعنی «پیتزای شیرین بیان» یا «لیکوریش پیتزا» که از منتقدان نقدهای خوبی هم گرفته است، باید در فصل جوایز بایکوت شود چون صحنه‌هایی در آن هست که نشان دهنده تحقیر نژادپرستانه است. این گروه گفته در صحنه‌ای که یک مالک رستوران سفیدپوست برای مسخره کردن همسر ژاپنی‌اش از لهجه آسیایی استفاده کرده در واقع دارد او را تحقیر می‌کند و این عمل نژادپرستانه است.

سازمان «شبکه عمل رسانه‌ای برای آسیایی آمریکایی‌ها» در بیانیه‌ای گفت می‌خواهد نشان دهد که تجلیل از چنین فیلمی باعث حمایت از نژادپرستی علیه آسیایی‌ها می‌شود و این پیغام را منتقل می‌کند که اگر قربانی آسیایی باشد، نژادپرستی در سینما مشکلی ندارد.

یک سخنگوی این سازمان گفت: متاسفانه، این رفتارها منجر به گسترش نفرت علیه آسیایی‌ها می‌شود که در حال حاضر هم در دنیای اطراف‌مان مشاهده‌گر آن هستیم.

به گفته این سخنگو، صحنه‌های مورد نظر در «پیتزای شیرین بیان» که داستان آن در سال ۱۹۷۳ به وقوع می‌پیوندد هیچ کمکی به پیشبرد داستان نمی‌کنند و فقط برای خنده گنجانده شده‌اند.

تعدادی از فیلمسازان و منتقدان فیلم آسیایی هم به جمع افرادی پیوسته‌اند که از استفاده از ۲ صحنه مورد نظر در این فیلم انتقاد کرده‌اند. این مسأله باعث شد نیویورک تایمز در مصاحبه اخیرش با اندرسون از او در مورد این مسئله سوال کند.

این کارگردان در پاسخ گفت: به نظرم تعریف کردن یک فیلم که مربوط به یک دوره زمانی است، از زاویه دید سال ۲۰۲۱ اشتباه است. شما نمی‌توانید گوی آینده‌نگر داشته باشید، باید نسبت به آن زمانه صداقت داشته باشید؛ البته اینطور هم نیست که چنین اتفاقی همین الان هم رخ ندهد.

وی اضافه کرد: مادر زن من ژاپنی و پدر زنم سفیدپوست است، بنابراین من همیشه می‌بینم که مردم با او به انگلیسی با لهجه ژاپنی صحبت می‌کنند. فکر نمی‌کنم حتی خودشان هم بدانند که دارند این کار را می‌کنند.

بسیاری از منتقدان معتقد هستند که «پیتزای شیرین بیان» می‌تواند نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال در مراسم اسکار امسال شود. این فیلم تا به حال برنده جوایز مختلفی شده و پس از اکران‌های محدودی که در سینماهای هنری داشته، نظر مخاطبان را هم جلب کرده است.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 167124 و در روز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۹:۴۶
2024 copyright.