سینماگران اوکراینی دست به اسلحه شدند

فیلمسازان و سینماگران اوکراینی که پیش از این در جشنواره‌ها و بازارهای فیلم شرکت می‌کردند حالا برای دفاع از کشورشان دست به اسلحه شددند.

به گزارش سینماسینما، «ولودیمیر یاتسنکو» رئیس انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) که تا همین اواخر به نمایندگی از کشورش در جلسات «Eurimages» شرکت می کرد، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین با همسر باردار و فرزندانش شهر کی‌یف را ترک کرده بود و حالا اعلام کرده برای مبارزه به کی‌یف بازخواهد گشت.

این تهیه‌کننده درباره شرایط کنونی کشورش گفت: «همه ما می‌دانیم که روسیه دیگر نیات خود را پنهان نمی‌کند و آنها در پی پس گرفتن سرزمین‌های خود هستند. می‌دانم که بسیاری از اروپایی ها آن را درک نمی‌کنند، اما اوکراین قطعا هدف نهایی روسیه نیست و در صورت سقوط اوکراین، نوبت به لهستان و کشورهای بالتیک خواهد رسید».

وی ادامه داد: «آنچه ما واقعاً از اروپا انتظار داریم کمک یا فراهم کردن سلاح است. ما نمی‌توانیم از خود محافظت کنیم و از نگاه ما به نظر می‌رسد که تمام اروپا خود را درگیر این ماجرا نمی‌کند و فقط به این نگاه می کند که چگونه آنها [روس ها] ما را می کشند. آنها عمیق ترین تسلیت‌ها را ابراز می‌کنند اما این حرف‌ها مزخرف است. اگر واقعاً می‌خواهید به ما کمک کنید، چیزی به ما بدهید تا از خود محافظت کنیم».

«یاتسنکو» ۴۴ ساله هیچ آموزش نظامی ندیده اما می‌گوید که چاره‌ای جز گرفتن سلاح ندارد و اکنون مردم فقط کلاشینکف را در خیابان به هر کسی که می‌خواهد از کشور محافظت کند، می‌دهند.

او تخمین زد ۲۵ درصد از اعضای انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) به جنگ علیه روسیه بپیوندند، در حالی که مستندسازان نیز در حال ثبت و ضبط آن چیزی هستند که این روزها در جریان این اشغال در خیابان‌های اوکراین می‌گذرد.

«اولگ سنتسف» فیلمساز اوکراینی که پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، پنج سال را در زندان روسیه سپری کرد نیز به مبارزه علیه روسیه پیوسته است”.

«سرگئی لوزنیتسا» دیگر فیلمساز اوکراینی که هم اکنون در لیتوانی حضور دارد به نشریه اسکرین گفته که مقامات اوکراینی به هر کسی که مایل باشد سلاح می‌دهند… هرکسی که مایل باشد، می تواند مسلح شود. آنها می توانند مهمات دریافت کنند و تاکنون میلیون ها اسلحه داده شده است»

از سوی دیگر در روسیه اگرچه اتحادیه سینماگران و سازمان ها و انجمن های سینمایی حرفه ای روسیه (معروف به KinoSoyuz) خواستار پایان فوری تهاجم به اوکراین شده‌اند اما دیگر فیلمسازان تاکنون در این زمینه سکوت کرده‌اند و به گفته یکی از منابع روسی، سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه با ارسال نامه‌ای مبنی بر اینکه تنها «اطلاعات رسمی» از «منابع رسمی روسیه» را می‌توان صحیح و دقیق دانست، سینماگران و هنرمندان روس را دعوت به سکوت در این باره کرده است.

 

منبع: ایسنا به نقل از اسکرین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 171246 و در روز یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۷:۴۳
2024 copyright.