قرارداد اسکورسیزی با یونسکو

اسکورسیزیبنیاد سینمایی «اسکورسیزی» با یونسکو و فدراسیون فیلمسازان آفریقا توافق‌نامه همکاری امضاء کرد.

به گزارش سینماسینما، به نقل از اسکرین، «مارتین اسکورسیزی» با امضای یک توافق‌نامه با «آیرینا بوکووا» دبیر کل یونسکو و «ابوبکر سانگو» رئیس فدراسیون فیلمسازان آفریقا، در مرحله نخست پروژه ترمیم ۵۰ فیلم سینمای آفریقا را به منظور حفظ میرات سینمایی این قاره کلید خواهد زد.

این پروژه که “میراث سینمای آفریقا” نام دارد ۵۰ فیلم نخست را به کمک هیئت مشورتی آرشیوداران، فرهیختگان و فیلمسازان آفریقا انتخاب می‌کند تا فرآیند ترمیم آنها توسط فدراسیون فیلمسازان پان‌آفریقایی آغاز شود.

پروژه حفظ میراث سینمای آفریقا که ابتدا در ماه فوریه امسال کلید خورده بود در ابتدای کار، فیلم «آه خورشید» ساخته «مد هوندو» را ترمیم کرد که در ماه گذشته در بخش کلاسیک هفتادمین جشنواره فیلم کن رونمایی شد.

تمامی فیلم‌ها پس از طی فرآیند ترمیم به جشنواره‌ها، موزه‌ها و دانشگاه‌های بین‌المللی ارسال می‌شود و از طریق پلتفورم‌های دیجیتال و دیگر فرمت‌ها در دسترس خواهند بود.

«اسکورسیزی» درباره این پروژه گفت: «از همکاری با یونسکو و فدراسیون فیلمسازان آفریقا در این پروژه مفتخرم و از این که پیش از این اولین فیلم از پروژه را ترمیم کردیم هیجان‌زده‌ام. معتقدم سینما بهترین راه برای گشودن ذهن و کنجکاوی و به اشتراک‌گذاری فرهنگ‌ها با مردم مختلف در سراسر جهان است. با همکاری هم می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که میراث غنی و متنوع سینمای آفریقا حفظ و ترمیم می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.»

«آیرینا بوکووا» دبیر کل یونسکو نیز عنوان کرد: “این پروژه نقش مهمی در ارتقای میراث فرهنگی آفریقا و همچنین بهبود درک جهانی از اهمیت گذشته این قاره و تنوع فرهنگی غنی آن است. تکنولوژی‌های جدید امکانات و چالش‌های جدیدی را برای حفظ تاریخ سینما فراهم کرده است”.

«مارتین اسکورسیزی» بیش از نیم قرن است که فیلم می‌سازد. او به خاطر گستردگی و قدرت دانش سینمایی‌اش، به «دایره‌المعارف متحرک سینمایی» شهرت دارد. وی را از مهم‌ترین فیلم‌سازان آمریکایی در سطح دنیا می‌دانند که عشق و علاقه فراوان و دیوانه‌وارش به سینما همواره زبانزد بوده است.

این کارگردان ۷۴ ساله را با فیلم‌های ماندگارش چون «خیابان‌های پایین شهر»، «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «رفقای خوب» و البته دوستی و همکاری متناوب با بازیگر بزرگ سینما «رابرت دنیرو» می‌شناسند.

«تنگه وحشت»، «عصر معصومیت»، «کازینو»، «دار و دسته نیویورکی»، «هوانورد»، «مُردگان»، «جزیره شاتر»، ‌»هیوگو» و «گرگ وال‌استریت» از دیگر ساخته‌های این کارگردان آمریکایی برنده اسکار هستند.

«سکوت» آخرین ساخته «اسکورسیزی» است که البته خیلی نتوانست توجه منتقدین و مخاطبان را به خو جلب کند. اما «مرد ایرلندی» جدیترین پروژه سینمایی «اسکورسیزی» است که سال‌هاست قصد ساخت آن را دارد و نهمین همکاری «اسکورسیزی» و «رابرت دنیرو» را رقم خواهد زد و «آل پاچینو» و «جو پشی» نیز دیگر بازیگران سرشناس آن خواهند بود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 58040 و در روز سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۶:۱۰
2024 copyright.