سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنواره‌ی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز

سینماسینما، هیئت نویسندگان هالیوود ریپورتر/ ترجمه: ماریا تابع بردبار

فیلم مهیج انتقامی اسپانیایی، آخرین فیلم لینا دانم، یک کمدی با بازی اما تامپسون، و مستندهایی درباره‌ی رسوایی ستاره‌ای تلویزیونی، آتشفشان‌شناس‌های فرانسوی و محکومیت اشتباه یک کُره‌ای از جمله علاقه‌مندی‌های منتقدان هالیوود ریپورتر در جشنواره‌ی (مجازی) ساندنس هستند. فهرست ۲۰ فیلم برتر جشنواره‌ی ساندنس ۲۰۲۲ از نگاه هیات نویسندگان هالیوود ریپورتر می‌تواند راهنمای مناسبی برای تماشای فیلم در ایام نوروز باشد. 

پس‌لرزه

مستند افشاگرانه‌ی پائولا آیزلت و تونیا لوئیزلی بحران مرگ و میر مادران سیاه‌پوست را در ایالات متحده‌ی آمریکا به دقت بررسی می‌کند. با در نظر گرفتن توصیف دقیق وقایعی که دو خانواده چگونه با عواقب مرگ‌های قابل پیشگیری در هنگام زایمان کنار می‌آیند، پس‌لرزه را می‌توان فیلمی موشکافانه به حساب آورد که این مشکل کمتر گزارش‌شده را واکاوی می‌کند و در عین حال نگاهش متوجه افرادی است که عمیقا سوگوار شده‌اند.

لاویا جیارکی

هر چیزی که نفس می‌کشد

مستند نسبتا ناراحت‌کننده‌ اما زیبای شاناک سن دو برادر را به تصویر درمی‌آورد که وقت خود را به نجات پرندگانی شکاری اختصاص می‌دهند که از هوای آلوده‌ی دهلی نو صدمه دیده‌اند. یکی از لذت‌های فیلم این است که فیلم به بیننده فرصت می‌دهد هرقدر لازم می‌داند در فیلم دقیق شوند. آیا فیلم یک شهر را به تصویر می‌کشد؟ یا دو برادر قهرمان را؟ یا نه شاید فیلم در تلاش است انسانیتی را به تصویر در بیاورد که مصیبت‌زده‌ی تغییرات اقلیمی و کووید ۱۹ است؟ شگفتی در این فیلم‌سازی غیر داستانی در آن واحد کم و زیاد می‌شود. 

دنیل فینبرگ

خوب هستم؟

تصویر شکننده و تقریبا خنده‌دار یک رابطه‌ی دوستی ناپایدار. درام تیگ نوتارو و استفانی الین بر روی زنی (داکوتا جونز فوق‌العاده) تمرکز دارد که وقتی دوست صمیمی‌اش دارد آماده‌ی رفتن به خارج از کشور می‌شود، به تمایلات جنسی متفاوت خود اعتراف می‌کند. این فیلم حس خوب صمیمیت و راحتی را بین دوستان قدیمی تداعی می‌کند. 

آنجی هان

به جِین زنگ بزن

درام فیلیس ناگ، فیلم‌نامه‌نویس فیلم کارول، داستان زنی شهرستانی (با بازی محشر الیزابت بنکس) را روایت می‌کند که مشغول کار در سازمان اشتراکی جِین می‌شود که در سال‌هایی خدمات مخفیانه‌ای برای سقط جنین ایمن ارائه می‌دهد که سقط جنین غیرقانونی است. این فیلم دیدگاه خوب و صمیمانه‌ای از برهه‌ای تاریخی ارائه می‌کند که آن‌قدرها هم دور نبوده است. 

شری لیندن  

آرام چاچا برقص

دومین تلاش کوپر رایف با تکیه بر نقاط قوت تجربه‌ی اول فیلم‌سازی‌اش، توالت بیرون از خانه، موضوع متداول‌تری را مدنظر دارد. داکوتا جانسون نقش مادر مجردی را ایفا می‌کند که عاشق مرد جوانی (رایف) می‌شود که با فرزند اوتیستی او ارتباط برقرار می‌کند. پیچیدگی‌های این داستان، عاشقانه به نظر می‌رسد و همانند فیلم قبلی او دلشکستگی و دلتنگی برای زادگاه احساس می‌شود.

جان دیفورس 

آتش عشق

مستند برجسته‌ی سارا دوزا زندگی و مرگ آتش‌فشان شناس‌های فرانسوی، کاتیا و موریس کرافت، را دنبال می‌کند. این دو نفر زندگی و ازدواجشان را وقف دنبال کردن و پیگیری فوران آتش‌فشان‌ها در سراسر جهان کردند. با روایت رویایی میراندا جولای، فیلم به داستان عاشقانه‌ی محکوم به فنایی بدل می‌شود. فیلم کولاژِ پرطمطراقی است که در آن عشق، پژوهش‌ علمی و میرایی، رقصی ۹۳ دقیقه‌ای را ایجاد می‌کند. 

دنیل فینبرگ

لی سو چول را آزاد کنید

مستند یکنواخت و پراحساس جولی‌ ها و اوژن یی به بررسی محکومیت اشتباه یک کره‌ای برای قتل رهبر گانگستر محله‌ی چینی‌ها در سانفرانسیکو در سال ۱۹۷۳ می‌پردازد. فیلم هم تصویر مردی است که مورد ظلم وخشونت نظام کیفری و مجازاتی قرار گرفته است. این اتفاق انجمن آمریکایی آسیایی‌های کالیفرنیا را به خشم آورد و هم تصویر خود آن نظام.

لاویا جیارکی

سرزمین خدا

فیلم جولین هیگین بر اساس داستان کوتاه جیمز لی برک ساخته شده است و استاد دانشگاه سیاه پوست غمگینی (با بازی چشمگیر و فوق‌العاده‌ی تاندیو نیوتن) را به تصویر می‌کشد که لحظه به لحظه دشمنی و عداوت بیشتری به دو شکارچی سفیدپوست متجاوز می‌ورزد. حتی با وجود چند صحنه‌ی اغراق‌آمیز یا توصیفی خام و پردازش نشده، این اثر درامی پر تنش و پر از خشم است که نمی‌توان از کنار آن گذشت. 

لاویا جیارکی

موفق باشی، لئو گراند

اما تامپسون در این کمدی درام بسیار دوست داشتنی و صمیمانه‌ی بریتانیایی نقش دبیر بیوه‌ی جدی و خشکی را بازی می‌کند که با استخدام زنی، تلاش می‌کند تجربه‌ای تازه به دست آورد. 

لسلی فلپرین

خانواده‌ی جین

در مستند بسیار جذاب ساخته‌ی تیا لسین و اما پیلدس، اعضای یک گروه شیکاگویی که به هزاران زن در انجام سقط جنین ایمن کمک کرده است اطلاعاتی دست اول درباره‌ی چالش‌ها، خطرات و دستاوردهای شغلشان ارائه می‌دهند. این مستند هم تصویرگر گروهی پر جنب و جوش و با ملاحظه است و هم ارائه کننده‌ی تاریخ شفاهی عمل‌گرایی و مراقبت در خط مقدم.

شری لیندن  

سرودی عاشقانه

 تمرکز اولین فیلم بلند تکان دهنده‌ی مکس واکر-سیلورمن بر دو دلداده‌ی دوران کودکی است که اکنون حدودا ۶۰ ساله شده‌اند (دیل داکی و وس استادی). این دو نفر، شبی، با قرار قبلی در اردوگاهی در کولورادو با هم ملاقات می‌کنند. فیلم به لطف چهره‌های گویا و صداهای بازیگران اصلی بی‌نظیر خود با اطمینان و احساس‌ در وجود شما رخنه می‌کند. 

جان فراش

لوسی و دزی

ایمی پوهلر در اولین تجربه‌ی کارگردانی غیرداستانی‌اش، به ازدواج و همکاری حرفه‌ای دو پیشگام سریال کمدی یعنی لوسیل بال و دزی آرناز می‌پردازد. کارگردان با ایجاد حسی قوی از درک و ارتباط با موضوع، برداشتی درخشان و موثر هم از خنده‌های جانانه ارائه می‌دهد و هم از دل‌شکستگی‌ها. 

شری لیندن  

پرستار بچه

اولین فیلم بلند نیکیاتو جوسو درباره‌ی زنی سنگالی است که پرستاری بچه‌ی یک زوج ثروتمند اهل نیویورک را برعهده دارد. نانا از آن فیلم‌های کم مانند درباره‌ی تجربه‌ی مهاجری است که بیننده را متوجه تفاوت ظریف حضور فیزیکی در یک مکان در حالی که دل در جایی دیگر است، می‌کند. این فیلم ماهرانه از تصاویر فولکلور غرب آفریقا بهره می‌برد. تنفس هوای آزاد در سرزمین وحشتی که آفریقایی جماعت اغلب به آن‌جا بی‌علاقه است.

جوردین سرلز

درختان نخل و کابل‌های برق

در اولین فیلم ملایم و دردناک جیمی دک درباره‌ی رابطه‌ی دختری نوجوان با مردی که دو برابر او سن دارد، نگاه‌های کوتاه، تغییرات زبان بدن و سکوت اختیاری دست به دست هم می‌دهند تا فرصت بررسی دلهره‌آور رضایت و استثمار را برای مخاطب فراهم کند. لیلی مک‌اینرنی و جاناتان تاکر در زشتی معاشقه‌ هم‌پیمان می‌شوند، بدون این‌که طبیعت و ذات وحشتناک آن را نادیده بگیرند.   

لاویا جیارکی

بچه خوک

کارلوتا پردا، نویسنده و کارگردان، ژانری دلخراش را ارائه می‌دهد که به گردن کلفتی، تروما، انتقام و کشش جنسی به دختر نوجوان چاقی می‌پردازد که در شهرستانی اسپانیایی زندگی می‌کند. اگرچه فیلم به وحشتی خونبار می‌انجامد، هرگز این حقیقت را کتمان نمی‌کند که سوء استفاده‌ و آزارهای جنسی در جاهای واقعی و شخصی روی می‌دهند. 

دیوید رونی  

رستاخیز

در تریلر چندش‌آورآندرو سمان، ربکا هال به زیبایی نقش زنی را بازی می‌کند که گذشته‌ی تکان‌دهنده‌اش زندگی آرامی را مختل می‌کند که او به عنوان یک تاجر موفق و مادر مجرد برای خود ساخته بود. تیم رات خبیث ایفاگر نقش مرد ترسناک و رعب‌آور گذشته‌ی اوست. 

کارین جیمز

شاخه‌ی تیز

صحنه‌ی پرحرارت، درهم وبرهم و منحصر به فرد لینا دانم در لس آنجلس در برخورد با مرز بین داستان‌های نوجوانی و کمدی، چکشی به نعل و چکشی به میخ می‌زند. چشم دختری ۲۶ ساله‌ اما کم خرد (کریستین فرازت) به دنبال پدر (جان برتال) پسری اوتیستی است که پرستاری از او را به عهده دارد. اینجا با دانم‌ در آزاداندیشانه‌ترین حالت ممکن مواجه می‌شویم که با لحنی پرکنایه و بی‌پروایانه خود را از شر چندین سال سکوت و وارسی دقیق می‌رهاند. 

جوردین سرلز

اوتاما

اولین فیلم بلند نویسنده و کارگردان، آلیهاندرو لوازا گرزی که به زیبایی ساخته شده است، روایت‌گر داستان زوج بومی مسنی است که برای بقا در اقلیم بی آب و علف و قحطی‌زده‌ی بولیوی دست و پا می‌زنند. شبیه به خطی میان سرجیو لئون وسترنِ مینیمالیست و مجموعه‌ای از عکس‌های سباستیائو سالگادو، این فیلم روایتی هنرمندانه و قوی از استقامت در جهانی در حال مرگ است. 

جوردن مینزر

باید درباره‌ی کازبی صحبت کنیم   

مستند چهار بخشی دبلیو. کامو بل برای شبکه‌ی شوتایم مشروعیت بیل کازبی را به عنوان چهره‌ای تلویزیونی و یک شکارچی جنسی محکوم بررسی می‌کند و نشان می‌دهد چگونه شهرت، نفوذ و جرم و جنایت او همگی با هم مرتبط بودند. این مستند ناراحت کننده، واقع‌گرایانه و دلخراش سفری طولانی از استندآپ‌های قدیمی تا رسوایی عمومی‌ای را به تصویر می‌کشد که جایگزین تمام رویدادهای پیشین شد. 

دنیل فینبرگ

وقتی دنیا را نجات دادی

جولین مور و فین ولفهارد در اولین تجربه‌ی کارگردانی جس آیزنبرگ نقش مادر و پسری را بازی می‌کنند که با هم رابطه‌ای ناخوشایند دارند. این فیلم بلند هوشمندانه، خنده‌دار اما ناراحت‌کننده است و همان خودبینی‌های فیلم ماهی مرکب و وال را هدف می‌گیرد، فیلمی که باعث درخشش جس آیزنبرگِ بازیگر شدند.

جان دیفورس 

۲۹ ژانویه ۲۰۲۲

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 171593 و در روز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۹:۲۸
2024 copyright.