مونیکا ویتی بازیگر سرشناس ایتالیایی درگذشت

مونیکا ویتی، هنرپیشه مشهور ایتالیایی، در ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماسینما، مونیکا ویتی، هنرپیشه ایتالیایی، بیشتر به خاطر ایفای نقش در فیلم‌هایی به کارگردانی میکل آنجلو آنتونیونی در اوایل تا اواسط دهه ۱۹۶۰ شهرت داشت. ویتی پس از همکاری با آنتونیونی، در فیلم‌های کمدی ایفای نقش کرد و بیشتر با ماریو مونیچلی همکاری داشت.

او با مارچلو ماسترویانی، آلن دلون، ریچارد هریس، ترنس استامپ، مایکل کین و درک بوگارد ظاهر شد.

ویتی برنده پنج جایزه دیوید دی دوناتلو برای بهترین بازیگر زن، هفت جایزه گلدن گلوب ایتالیا برای بهترین بازیگر زن و جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد.

او کودکی خود را به عنوان دورانی سخت و دشوار به خاطر می‌آورد که والدین سخت‌گیرش آزادی‌های او را محدود می‌کردند. او در ۱۸ سالگی، وقتی والدین و برادرانش به دنبال زندگی بهتر به ایالات متحده مهاجرت کردند، در رم ماند و در سال ۱۹۵۳ از آکادمی ملی هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد. ویتی ظاهرا قصد داشت پدر و مادرش را در عمل انجام‌شده قرار دهد؛ طوری که نتوانند ورود او را به دنیای سینما تایید نکنند.

او در سال ۱۹۵۴ به طور جدی وارد حرفه بازیگری شد، اما در این دوره بیشتر روی صحنه و در تلویزیون نقش‌آفرینی می‌کرد. ویتی در سال ۱۹۵۷ با آنتونیونی آشنا شد و در سال ۱۹۶۰ با بازی در فیلم او به نام ماجرا (L’Avventura) به عنوان یک ستاره سینمایی شناخته شد.

با بازی در سه‌گانه آنتونیونی، ویتی به یکی از چهره‌های مشهور و درخشان در صحنه بین‌المللی فیلم تبدیل شد، که مرتب در جشنواره کن و سایر رویدادهای بین‌المللی حضور داشت. شهرت او – حداقل در اروپا – پس از اینکه در دهه ۱۹۷۰ به بازی در فیلم‌های کمدی روی آورد، ادامه داشت.

او در سال ۱۹۷۵ با فیلمبردار، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایتالیایی، روبرتو روسو، فیلمساز دیگر ایتالیایی آشنا شد. آنها در سال ۱۹۹۵ ازدواج کردند.

او در سال ۱۹۸۰ برای آخرین بار با آنتونیونی در یک فیلم تلویزیونی به نام «اسرار اوبروالد» بر اساس نمایشنامه‌ای از ژان کوکتو کار کرد؛ فیلمی که نتوانست توجه منتقدان را جلب کند.

ویتی در دهه ۱۹۸۰ کمتر در فیلم‌های سینمایی کار کرد و توجه خود را به صحنه نمایش بازگرداند. او بازیگری هم تدریس می‌کرد و در سال ۱۹۸۹ با «رسوایی مخفی» (Secret Scandal)، فیلمی که او خود نوشت و در آن با الیوت گولد بازی کرد، طبع خود را به عنوان کارگردان هم آزمود. این فیلم مورد تمجید قرار گرفت، اما در گیشه شکست خورد و پایان کار او در سینما را رقم زد.

منبع: همشهری آنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 169037 و در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۱:۲۰
2024 copyright.