نگاهی به فیلم «جکی»/ در ستایش زنی که همسرش را جاودانه کرد

سام بهشتیسینماسینما، سام بهشتی: هر واقعه ای که در تاریخ رقم می خورد، همیشه دو طرف دارد، اما جذاب ترین بخش هر ماجرا آن سمتی است که همه به سراغ آن نمی روند و اتفاق را از زاویه دیگر می بینم، سمتی که بکارتش حفظ شده و کمتر به آن پرداختند، یکی از شگفتی ها، در تولیدات سینمای جهان در سال ٢٠١۶ همین فیلم “جکی” است، ترور جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور ایالت متحده را طوری به تصویر می کشد که کلیشه نیست و زور نمی زند که از کندی قهرمان بسازد، در این فیلم با یک شخصیت مواجه ایم، آن هم ژاکلین کندی است، زنی که در تاریخ آمریکا از او یاد می کنند، اما جهانیان کمتر او را می شناسند. زنی که اگر خلاقیت های او نبود، جان اف کندی به یک قهرمان تبدیل نمی شد.

این که یک کارکردان مرد، بخواهد فیلمی زنانه بسازد، کار سختی است، اما غیر ممکن نیست، حمید نعمت الله در مدیوم سینمای ایران، رگ خواب را ساخت و در سطح جهانی هم دارن آرنوفسکی در مقام تهیه کننده و پابلو لارائین اثبات کردند که می شود به سراغ سوژه تاریخی ترور جان اف کندی رفت و این باز از Pov بانوی اول آمریکا قصه را روایت کرد.
فیلم جکی
فیلم پر از لحظه های ناب است و به صورت غیر خطی قصه اش را روایت می کند، با فٌرم متفاوتی به صورت تو در تو با مخاطب سخن می گوید، راوی قصه ای ملتهب و نفس گیر است که فراز و فرودهای آن به شدت درست و از ریتم نمی افتد، از پلان اول فیلم با جهان به شدت دیوانه وار فیلم و دگرگونی و درماندگی نقش اول فیلم همراه می شویم و تا انتهای مسیر با او خواهیم ماند. ناتالی پورتمن در مقام بازیگر اصلی و ستون فیلم بازی حیرت انگیزی از خود ارائه می دهد و با تکنیک های عجیب و غریب که با مختصات نقش همخوانی دارد، مخاطب را میخکوب می کند، او نقش بانوی اولی را بازی می کند که هویت تاریخی دارد، همسرش ترور شده و او سرپرست بچه ها است و باید اتفاق های پیرامون اش را مدیریت کند. “جکی” پر از زنانگی های سخت است که احساسات هر انسانی را تحریک می کند، ریزش و اقتدار یک زن را در موقعیت های مختلف به تصویر می کشد.

ناتالی پورتمن بازی درخشانی از خود ارائه داده است و می شد که با دقت بیشتری به آن نگاه کرد، نقشی که او ایفا می کند، مصداق واقعی دارد و باید با ریزبینی بیشتری مورد قضاوت قرار می گرفت.

“جکی” فیلمی است که نمی توان آن را در ژانر سیاسی گنجاند، چون به لحاظ ساختار یک درام تاریخ معاصر است که تمامی عواطف و احساسات مخاطبش را بر می انگیزد و جز فیلم های مهم سینمای جهان در سال ٢٠١۶ است. قدرت ریسک کارگردان و تهیه کننده اش ستودنی است که به سراغ موضوع مهمی رفتند و از زاویه دیگری ماجرای ترور جان اف کندی را روایت کردند و یادآورشدند که زن ها نقش به سزایی در رشد و تکامل شخصیت های بزرگ داشتند. چه در زمان حیات و چه در مقطعی که آن ها از بین رفتند.

“جکی” جز فیلم های روز است که نمی توان ساده از کنار آن عبور کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 47485 و در روز سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۴:۲۴
2024 copyright.