هات داکس ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ مستند ایرانی در میان برنده‌ها

جشنواره بین‌المللی مستند هات داکس که در کانادا برگزار می‌شود برندگان ۲۰۲۳ خود را معرفی کرد و به مستند کوتاه ایرانی جایزه داد.

به گزارش سینماسینما، جشنواره بین‌المللی مستند هات داکس کانادا جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی را به «کوه‌ها» ساخته کریستین آینشوج کارگردان دانمارکی اهدا کرد. این فیلم پرتره‌ای از یک خانواده اسکاندیناویایی است که تحت تاثیر یک تراژدی واقع شده اند. این کارگردان همچنین جایزه بهترین فیلمساز بین‌المللی نوظهور را هم دریافت کرد.

این جشنواره مستند جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم بین‌المللی را به «مرا لاواند بنام» به کارگردانی ادوارد لاولیس داد که درباره یک پسر جوان کرد ناشنوا است که پس از سفر از عراق، مهارت‌های ارتباطی را در مدرسه‌ای در بریتانیا یاد می‌گیرد ولی پس از مدتی از خانه جدیدش هم رانده می‌شود.

جایزه بهترین فیلم مستند بلند کانادایی هم به کارگردان دنیس دژاردین برای فیلمی با عنوان «مادرم را از دست دادم» رسید و جایزه بهترین فیلم کوتاه به فیلم «شوهر ایران خانم» مرجان خسروی، کارگردان ایرانی رسید که در فیلمش به کاوش در خانواده و کار در ایران پرداخته است.

مستند کوتاه «شوهر ایران خانم» ششمین ساخته مرجان خسروی بالدی است وبا الهام از رمان «شوهر آهو خانم» علی‌محمد افغانی، راوی زندگی خانواده‌ای از عشایر بختیاری است.

یک جایزه افتخاری هم نصیب «آنی عزیز» ساخته میکا لوین شد که درباره مکاتبات خلاقانه یک ترانه سرای مشتاق با نماد موسیقی آنی دی فرانکو است.

جایزه بهترین فیلم با طول متوسط هم به «بودن در یک مکان – پرتره مارگارت تیت» به کارگردانی لوک فاولر تعلق گرفت.

جشنواره هات داکس از مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی مستند است که از سال ۱۹۹۳ توسط انجمن فیلم مستقل کانادا، تاسیس شد. هدف این جشنواره، نمایش و حمایت از آثار مستندسازان و ارتقای جایگاه تولید مستند است.

برندگان جایزه بهترین فیلم مستند بین‌المللی، بهترین فیلم بلند از نگاه تماشاگران، بهترین مستند کوتاه کانادایی و بهترین مستند کوتاه بین‌المللی بدون نیاز به اکران استاندارد در سینما، واجد شرایط حضور در جوایز اسکار ۲۰۲۴ خواهند بود.

امسال سی‌امین دوره جشنواره هات داکس در تورنتو برگزار شد. این جشنواره کار خود را با یک فیلم دانمارکی با نام «دو بار مستعمره» شروع کرد که ساخته لین آلونا درباره وکیلی است که به محافظت از سرزمین اجدادی خود برمی‌خیزد.

در جشنواره امسال هات داکس که از ۲۷ آوریل تا ۷ ماه می (۷ تا ۱۷ اردیبهشت) برگزار شد، در مجموع ۲۱۴ فیلم از ۷۲ کشور به نمایش درآمد.

منبع: مهر به نقل از یاهو نیوز

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 186556 و در روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۹:۰۴
2024 copyright.