وارهول از پیکاسو سبقت گرفت/ رکوردشکنی مریلین مونرو در دنیای حراج

یکی از چهار پرتره اندی وارهول از مریلین مونرو، به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد و لقب گرانترین اثر هنری قرن بیستم را از اثری از پیکاسو قاپید.

به گزارش سینماسینما، یکی از چهار پرتره مریلین مونرو از مجموعه گلوله (shot) اندی وارهول عصر دیروز (دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در حراجی کریستیز در نیویورک به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار چکش خورد و به گرانترین اثر هنری قرن بیستم تبدیل شد.

رکورد گرانترین اثر هنری قرن بیستم تا پیش از این در اختیار تابلوی زنان الجزایر (Women of Algiers) از پابلو پیکاسو بود که در سال ۲۰۱۵ در یک حراجی به قیمت ۱۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد.

فروش استثنایی تابلوی مریلین مونرو با پس زمینه آبی ( Shot Sage Blue Marilyn) رکورد گرانترین اثر به فروش رفته از اندی وارهول را نیز دو برابر کرد. این رکورد پیش از مربوط به تابلوی تصادف ماشین نقره‌ای (Silver Car Crash)  بود که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد.

چهار خریدار برای تصاحب پرتره وارهول با یکدیگر رقابت کردند اما در نهایت این تابلو نصیب لری گاگوسیان، از برجسته‌ترین دلالان هنری جهان، شد.

اندی وارهول هنرمند، نویسنده، عکاس و فیلمساز معروف آمریکایی ۶ اوت ۱۹۲۸ به عنوان فرزند سوم یک خانواده مهاجر اهل اسلواکی، در پیتسبورگ پنسیلوانیا متولد شد. وی که از بنیانگذاران پاپ آرت و پیرو تکثرگرایی در فلسفه پست مدرن بود، در واکنش به اکسپرسونیست انتزاعی و به چالش کشیدن مصرف‌گرایی تلاش می‌کرد مضامین سطحی و عامیانه را وارد هنر کرده و آن را به بستری برای حمله به قداست هنر ناب تبدیل کند. وارهول در همین راستا خط تولید آثار هنری را در کارخانه-استودیوی خود به راه انداخت که در آن تصاویر کنسروهای کمپبیل، روزنامه‌ها و بطری‌های کوکاکولا با استفاده از چاپ سیلک در تعداد بالا چاپ و به نمایش گذاشته می‌شد.

وارهول در سال ۱۹۶۴ پنج پرتره از مریلین مونرو کشید. چهار مورد از این پرتره‌ها، که هرکدام رنگ پس زمینه متفاوتی دارند، بعدها به مجموعه گلوله (Shot) معروف شدند. ماجرای از آن جا شروع شد که وارهول این چهار پرتره را در استودیوی خود موسوم به فکتوری نگهداری می‌کرد تا این که یکی از دوستانش خواست به آنها شلیک کند! از آنجایی که واژه shoot در انگلیسی علاوه بر شلیک کردن معنی عکس گرفتن هم می‌دهد، وارهول با این خواسته موافقت کرد و دوستش نیز یک تفنگ از کیفش درآورد و به پرتره‌ها شلیک کرد! البته این نقاشی‌ها بعدها ترمیم شدند.

منبع: ایرنا به نقل از آرت نیوز

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 174632 و در روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۷:۰۰
2024 copyright.