چین برگزیده اسکار را نادیده گرفت

کلوئی ژائورسانه‌های رسمی چین و موتورهای جستجوی اینترنتی در این کشور، خبر کسب جایزه اسکار توسط «کلوئی ژائو» را به طور کلی نادیده گرفتند.

به گزارش سینماسینما، «کلوئی ژائو» کارگردان فیلم «سرزمین آواره‌ها» در جوایز اسکار ۲۰۲۱ با کسب جایزه بهترین فیلم و کارگردانی به عنوان اولین زن چینی و دومین زن در جوایز اسکار تاریخ ساز شد اما رسانه های رسمی کشور چین، موتورهای جستجوی اینترنتی و فضای مجازی در کشور زادگاهش با استفاده از ابزار سانسور طوری وانمود کردند که گویی این اتفاق رخ نداده است.

این نخستین بار در تاریخ ۹۳ ساله جوایز سینمایی اسکار بود که جایزه بهترین کارگردانی این رویداد به یک فیلمساز زن آسیایی و غیرسفیدپوست می رسد، اتفاقی که در چین با موجی از پیام های تبریک همراه شد اما تنها چند ساعت بعد تمامی این پیام ها از فضای مجازی حذف شدند.

جستجو نام «کلوئی ژائو» در دو موتور جستجوی اصلی کشور چین یعنی «Baidu» و «Sogou» تنها نتایجی درباره فیلم ها و جوایز قبلی این سینماگر را نشان می دهد و اطلاعاتی درباره موفقیت او در جوایز آکادمی اسکار را نشان نمی دهد.

همچنین شبکه اصلی تلویزیون چین، خبرگزاری رسمی شینهوا و روزنامه رسمی حزب کومونیست چین درمورد موفقیت تاریخی فیلم ساخته «کلوئی ژائو» سکوت اختیار کردند. دو خبرنگار رسانه دولتی چین به وال استریت ژورنال اطلاع دادند به آنها از سوی وزارت تبلیغات چین دستور داده شده گزارشی درباره موفقیت «کلوئی ژائو» مخابره نکنند.

وزارت امور خارجه چین در جریان نشست خبری هفتگی خود نیز از اظهار نظر درباره علت حذف مطالب در فضای مجازی خودداری کرد و اعلام کرد این یک موضوع، دیپلماتیک نیست.

موفقیت های فیلم «سرزمین آوارها» که به زندگی هیپی های مدرن در آمریکا می پردازد «کلوئی ژائو» سینماگر ۳۹ ساله را به یک افتخار ملی در کشور زادگاهش چین تبدیل کرده بود اما  انتشار مجدد انتقاداتی که او در سال ۲۰۱۳ نسبت به کشورش مطرح کرده بود، حواشی زیادی برای این کارگردان ایجاده کرده است.

«ژائو» حدود یک دهه پیش در مصاحبه‌ای که به او نسبت داده شده عنوان کرده چین جایی است که در همه جای آن دروغ وجود دارد و او همچنین گفته، اکنون کشورش آمریکاست.

پیش از این برخی از چینی های ملی گرا و افراطی در فضای مجازی با واکنش به این صحبت‌ها، «کلوئی ژائو» را یک خائن توصیف کرده بودند و اکران این فیلم در سینماهای چین نیز در هاله‌ای ابهام قرار داد.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 154728 و در روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۳:۴۲
2024 copyright.