کدام کشورها تاکنون نمایندگان خود را به اسکار معرفی کرده‌اند؟

«یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» نماینده سوئد در اسکار است

«یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» نماینده سوئد در اسکار است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در فاصله کمتر از یک ماه به پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به جوایز اسکار تاکنون ۲۷ کشور نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش “سینماسینما” اسامی کشورهایی که تاکنون نمایندگان خود در جوایز اسکار ۲۰۱۶ را انتخاب کرده‌اند، به شرح زیر است.

اتریش: اتریش فیلم ترسناک «شب بخیر مامان» (Goodnight Mommy) را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم به کارگردانی ورونیکا فرانتس و زیورین فیالا درباره دو برادر دوقلو ۹ ساله است که همراه مادر خود در خانه‌ای متروک در ناحیه‌ای روستایی بین جنگل و مزارع ذرت زندگی می‌کنند. مادر آن‌ها برای انجام عمل جراحی زیبایی به شهر رسیده است. وقتی او بعد از انجام عمل با صورت باندپیچی‌شده به خانه بازمی‌گردد، هیچ چیز مثل سابق نیست. بچه‌ها به آرامی درباره اینکه این زن عملاً مادر آن‌هاست دچار تردید می‌شوند و…

«شب بخیر مامان» اولین بار اوت سال گذشته در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و بعد از آن در ده‌ها جشنواره بین‌المللی از جمله تورنتو، تسالونیکی، AFI، استکهلم، لیوبلیانا، شب‌های سیاه تالین، پالم اسپرینگز، روتردام، بلگراد، هنگ کنگ، لیون، سان فرانسیسکو و… نیز روی پرده رفت و جوایزی نیز دریافت کرد.

بوسنی و هرزگوین: «زندگی روزانه ما» (Our Everyday Life) به کارگردانی اینس تانوویچ از بوسنی و هرزگوین در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت خواهد کرد. این فیلم درباره یک خانواده سارایوویی از طبقه متوسط است که با مشکلات روزانه دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

«زندگی روزانه ما» اولین بار در دنیا ۱۹ اوت در بخش مسابقه جشنواره فیلم سارایوو نمایش داده شد.

بوسنی و هرزگوین در ۲۰۰۲ برای فیلم «منطقه حائل» («سرزمین هیچ‌کس») به کارگردانی دنیس تانوویچ درباره جنگ داخلی در بالکان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و تنها کشور یوگسلاوی سابق است که این جایزه را دریافت کرده است.

بلغارستان: فیلم «کیفر» (The Judgment) به کارگردانی استفان کوماندارف نماینده بلغارستان در بخش فیلم خارجی‌زبان است. برای دومین بار است که فیلمی از کوماندارف از سوی بلغارستان به اسکار معرفی می‌شود. در ۲۰۰۹ فیلم «دنیا بزرگ و رستگاری گوشه‌ای در کمین است» به کارگردانی او یکی از ۹ فیلم راه‌یافته به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود.

«کیفر» درباره میتیو و پسرش واسکو است که در ناحیه‌ای فقیر در نزدیکی مرز بلغارستان، ترکیه و یونان زندگی می‌کنند. میتیو که خود را در بن‌بست می‌بیند قبول می‌کند برای فرمانده سابق خود در دوران خدمت در ارتش کار کند. کار او قاچاق پناهجویان غیرقانونی از سوریه به داخل اتحادیه اروپاست. میتیو همه چیزهایی را که برایش اهمیت داشتند از دست داده است: همسرش، کارش و اعتماد پسرش. او برای آنکه بار دیگر اعتماد واسکو را به دست بیاورد به دنبال بخشش برای گناهی است که ۲۵ سال قبل مرتکب شده است.

«کیفر» تولید مشترک بلغارستان، آلمان، مقدونیه و کرواسی است. این فیلم ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ اکران شد و در کمتر از یک ماه حدود ۱۴۰ هزار بلیت فروش داشت. این فیلم آوریل ۲۰۱۵ در ۶۰ سینمای هنری در آلمان نیز اکران شد.

چین: چین با فیلم «توتم گرگ» (Wolf Totem) تازه‌ترین ساخته ژان-ژاک آنو کارگردان فرانسوی در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار رقابت می‌کند.

این فیلم از روی رمان پرفروش و شبه‌زندگی‌نامه‌ای لو جیامین با نام مستعار جیانگ رونگ ساخته شده و درباره یک دانشجوی چینی است که در دوران انقلاب فرهنگی به مغولستان سفر می‌کند تا در میان گله‌داران چادرنشین زندگی کند. او مجذوب گرگ‌هایی می‌شود که در استپ پرسه می‌زنند.

«توتم گرگ» تولید مشترک چین و فرانسه و به زبان‌های ماندارین و مغولی است. این فیلم ۱۹ فوریه در سال نو در چین روی پرده رفت و با ۱۱۰٫۵ میلیون دلار دهمین فیلم پرفروش سال در این کشور شد. شرکت کلمبیا پیکچرز وابسته به سونی حق پخش «توتم گرگ» در ایالات متحده را به عهده دارد و این فیلم را از ۱۱ سپتامبر در بیش از ۱۲۵ سینما اکران می‌کند.

آنو کارگردان فیلم‌هایی چون «نام گل سرخ»، «عاشق»، «هفت سال در تبت» و «دشمن پشت دروازه‌ها» است.

او پیش از «توتم گرگ» در فیلم‌های «خرس» (۱۹۸۸) و «دو برادر» (۲۰۰۴) – که درباره دو ببر است – نیز تجربه کار با حیوانات را داشته است. تولید فیلم جدید او هفت سال طول کشید. برای این فیلم دو گله گرگ در مدت بیش از یک سال تحت تعلیم قرار گرفتند. «توتم گرگ» از روی فیلمنامه‌ای نوشته آلن گدار ساخته شده و آنو خود از تهیه‌کنندگان فیلم است.

کرواسی: «به بلندی خورشید» (The High Sun) به کارگردانی دالیبور ماتنیچ نماینده کرواسی در اسکار است. این فیلم سه داستان عاشقانه مختلف را در سه دهه پیاپی در دو دهکده همسایه به تصویر می‌کشد.

این فیلم اولین بار در دنیا امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه داوران را برد. «به بلندی خورشید» در جشنواره فیلم پولا نیز برنده چند جایزه از جمله بهترین کارگردان شد.

جمهوری دومینیکن: «سکه‌های دریایی» (Sand Dollars) با بازی جرالدین چاپلین دختر چارلی چاپلین به نمایندگی از جمهوری دومینیکن در اسکار رقابت می‌کند.

این فیلم به کارگردانی ایزابل کاردناس و لورا آملیا گوزمان بر ارتباط یک زن سالخورده اروپایی (با بازی چاپلین) که به جمهوری دومینیکن سفر کرده و یک دختر محلی که آرزوی مهاجرت به آن سوی اقیانوس اطلس را دارد، متمرکز است. این فیلم جنجالی از روی رمانی نوشته ژان-نوئل پانکراتسی نویسنده فرانسوی متولد الجزایر ساخته شده است.

«سکه‌های دریایی» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جمهوری دومینیکن است و در تعدادی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا مانند شیکاگو، هاوانا و قاهره جوایزی دریافت کرده است.

جمهوری دومینیکن از سال ۱۹۸۳ به طور جسته‌گریخته در رقابت اسکار شرکت می‌کند، اما هیچ‌گاه نامزد نشده است. «سکه‌های دریایی» هشتمین فیلمی است که در این سال‌ها از سوی این کشور به آکادمی معرفی شده است.

فنلاند: «شمشیرباز» (The Fencer) به کارگردانی کلاوس هارو به نمایندگی از فنلاند در بخش فیلم خارجی‌زبان شرکت می‌کند. این فیلم از روی داستانی واقعی در دوران جنگ سرد ساخته شده است و درباره اندل نلیس قهرمان شمشیربازی استونیایی است که از دست پلیس مخفی شوروی سابق فرار می‌کند.

نلیس در دوران اختفاء در یک شهر کوچک دورافتاده به بچه‌ها آموزش شمشیربازی می‌دهد. وقتی قرار می‌شود تیم شمشیربازی بچه‌ها در یک رقابت ملی در لنینگراد شرکت کند، نلیس متوجه می‌شود در زندگی‌اش واقعاً به دنبال چه چیزی است.

فنلاند در ۲۰۰۹ نیز فیلم «نامه‌هایی به پدر یاکوب» به کارگردانی هارو را به نمایندگی از خود به اسکار معرفی کرد.

آلمان: درام تاریخی «هزارتوی دروغ‌ها» (Labyrinth of Lies) که یکی از مقاطع تقریباً فراموش‌شده تاریخ آلمان را مورد توجه قرار می‌دهد، نماینده آلمان در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار است.

یک هیئت داوری مستقل ۹ نفره که توسط «ژرمن فیلمز» انتخاب شده بودند «هزارتوی دروغ‌ها» را که اولین فیلم بلند داستانی جولیو ریچارلی است، به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

فیلم درباره یوهان رادمان یک دادیار جوان است که در دهه ۱۹۵۰ تلاش کرد اتفاقات پشت پرده کشتار دسته‌جمعی در آشویتس را به طور کامل افشا کند. تلاش‌های او به برپایی اولین دادگاه آشویتس در فرانکفورت با وجود مخالفت‌های گسترده سیاسی و اجتماعی در آلمان غربی منجر شد.

الکساندر فیلینگ نقش رادمان را بازی می‌کند. او برای کار خود در فیلم «هزارتوی دروغ‌ها» در جوایز فیلم باواریا جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد. شرکت بتا سینما حق پخش بین‌المللی «هزارتوی دروغ‌ها» را به عهده دارد و آن را به ۱۱۸ کشور فروخته است. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس این فیلم را از ۳۰ سپتامبر در آمریکا اکران می‌کند.

یونان: «Xenia» به کارگردانی پانوس کوتراس نماینده یونان در اسکار است. فیلم در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، صربستان، کرواسی و مکزیک اکران موفقی داشته و به زودی در ایالات متحده نیز روی پرده می‌رود.

فیلم درباره دو برادر نوجوان است که بعد از درگذشت مادر آلبانیایی خود راهی سفری به سراسر کشور می‌شوند تا پدر یونانی خود را پیدا کنند. هدف آن‌ها به دست آوردن تابعیت یونان است. فیلم سال گذشته در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد و بعد در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره تورنتو نیز به نمایش درآمد.

گواتمالا: گواتمالا برای اولین ‌بار یک فیلم را به نمایندگی از خود برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار به آکادمی معرفی کرد. از قضا فیلمی که گواتمالا به اسکار فرستاده است، یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم اولی‌های امسال آمریکای لاتین است: «آتشفشان ایکسکانول» (Ixcanul Volcano) به کارگردانی هایرو بوستامانته.

این فیلم که تولید مشترک گواتمالا و فرانسه است، سال گذشته در بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به نمایش درآمد و جایزه آلفرد بائر را از آن خود کرد. «آتشفشان ایکسکانول» بعداً در جشنواره‌های گوادالاخارا در مکزیک و کارتاهنا در کلمبیا نیز جایزه اصلی را گرفت.

داستان درباره دختری ۱۷ ساله به نام ماریا از قوم مایا است که در دامنه آتشفشانی فعال در گواتمالا زندگی می‌کند. ازدواجی از پیش تعیین‌شده در انتظار ماریا است و این در حالی است که او رویای زندگی شهری را در سر می‌پروراند. جایگاه او به عنوان یک زن بومی این اجازه را نمی‌دهد که ماریا به دنیای امروزی و مدرن بیرون از محل زندگی‌اش قدم بگذارد. بعد‌ها، همین دنیای مدرن او را از عوارض بارداری نجات می‌بخشد و…

مجارستان: درام هولوکاستی و تحسین‌شده «پسر شائول» (Son of Saul) نماینده مجارستان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار است.

«پسر شائول» که اولین فیلم بلند داستانی لاشلو لمس است، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ را برد.

داستان در ۱۹۴۴ در آشویتس روی می‌دهد و درباره شائول آوسلندر یک مجارستانی یهودی است که در کشتار جمعی نازی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند. شائول هنگام کار در مرده‌سوزگاه‌ها جنازه پسری را می‌بیند که باور دارد پسرش است. او تصمیم می‌گیرد کاری را انجام بدهد که به نظر غیرممکن می‌آید: اینکه تلاش کند جنازه را نجات بدهد و به خاک بسپرد.

«پسر شائول» در جشنواره کن جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را هم دریافت کرد. مهارت فنی و مضمون قوی فیلم با استقبال بسیار روبرو شد و تعدادی از پراحساس‌ترین نقدهای جشنواره را دریافت کرد.

شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش «پسر شائول» در آمریکای شمالی را در اختیار دارد. فیلم از ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) در سینماهای مجارستان اکران شده است.

عراق: «خاطرات روی سنگ» (Memories On Stone) ساخته شوکت امین کورکی کارگردان کرد عراقی نماینده عراق در اسکار است. این فیلم با فیلمبرداری سالم صلواتی سینماگر ایرانی و با همکاری تعدادی از عوامل سینمای ایران، آلمان و اقلیم کردستان عراق آماده شده است.

«خاطرات روی سنگ» درباره یک کارگردان سینما است که می‌خواهد در زادگاه خود در کردستان عراق فیلمی درباره عملیات انفال در اواخر دهه ۱۹۸۰ بسازد. در آن عملیات نیروهای رژیم بعث عراق بیش از ۱۸۲ هزار کرد عراقی را قتل عام کردند.

ژاپن: ژاپن درام ورزشی «۱۰۰ ین عشق» (۱۰۰ Yen Love) به کارگردانی ماساهارو تاکه را به عنوان نماینده خود در اسکار به آکادمی معرفی کرد. این فیلم درباره یک زن از زیر کار در رو سی و چند ساله است که تصمیم می‌گیرد با ورود به دنیای بوکس شکل دیگری به زندگی خود بدهد. این فیلم اولین بار در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در بخش سینمای ژاپن ویژه فیلم‌های مستقل محلی نمایش داده شد و جایزه بهترین فیلم را برد.

«۱۰۰ ین عشق» با بازی ساکورا آندو در نقش اصلی ۲۰ دسامبر ۲۰۱۴ در ژاپن اکران شد و در خود این کشور جوایز بسیاری از جمله برای آندو دریافت کرد. این فیلم در جشنواره‌های فرانکفورت، ادینبورگ، مونترال و نیویورک نیز روی پرده رفت. ژاپن آخرین بار سال ۲۰۰۸ با فیلم «Departures» به کارگردانی یوجیرو تاکیتا برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

قزاقستان: «بیگانه» (Stranger) به کارگردانی ایرمک تورسونوف نماینده قزاقستان در اسکار است. «بیگانه» ششمین فیلم بلند سینمایی ایرمک است. او پیش از با فیلم‌ «Kelin» در ۲۰۱۰ و با «پیرمرد» در ۲۰۱۳ در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار رقابت کرده است.

«بیگانه» یک فیلم ۱۰۵ دقیقه‌ای درباره چادرنشینان قزاق است که زندگی سختی در محیط استپ دارند. داستان درباره مردی جوان به نام الیاس است که با زندگی در یک غار از قحطی دهه ۱۹۳۰، تبعید در عصر استالین و جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده است و اکنون برای حفظ آزادی خود باید با جامعه بجنگد. این فیلم قرار است اولین بار در دنیا ماه آینده در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده برود.

لوکزامبورگ: لوکزامبورگ درام «Baby(a)lone» به کارگردانی دوناتو روتانو را به اسکار معرفی کرد. این فیلم درباره دو نوجوان گمگشته است که در جامعه‌ای که وظایف خود را فراموش کرده است، به دنبال خوشبختی هستند. هر دو آن‌ها محدوده‌ها را پشت سر می‌گذارند.

هلند: «The Paradise Suite» به کارگردانی یوست فان خینکل نماینده هلند در اسکار خواهد بود. این فیلم که اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو به نمایش درمی‌آید، زندگی شش نفر از مکان‌ها و با پس‌زمینه‌های مختلف را به تصویر می‌کشد که به طور تفکیک‌ناپذیری با آمستردام مرتبط می‌شوند.

شخصیت‌های فیلم یک زن جوان بلغاری، یک زن آفریقایی، یک جنایتکار جنگی صرب، یک مرد بوسنیایی، یک نوازنده ماهر پیانو اهل سوئد و پدر او هستند. این فیلم قرار است در بخش دیسکاوری جشنواره تورنتو روی پرده برود. فیلم تولید مشترک هلند، سوئد و بلغارستان است.

نروژ: نروژ با فیلم «موج» (The Wave) به کارگردانی روآر اوتاگ در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این فیلم در پنج روز اول اکران در نروژ حدود ۱۹۰ هزار تماشاگر داشت. این فیلم از روی اتفاقاتی واقعی ساخته شده است. در هفتم آوریل ۱۹۳۴ وقوع یک سونامی در شهر ترافیورد در دره زیبای گایرانگرفیورد در غرب نوروژ باعث کشته شدن ۴۰ نفر شد. فیلم یک موقعیت مشابه در دوران معاصر را بازسازی می‌‌کند. فیلم اولین بار در آمریکای شمالی در جشنواره تورنتو نمایش داده می‌شود. نروژ آخرین بار در ۲۰۱۲ با فیلم «کن-تیکی» ساخته اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. این کشور تاکنون اسکار نگرفته است.

فلسطین: فلسطین مستند انیمیشن «۱۸ تحت تعقیب» (The Wanted 18) را به نمایندگی از خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد. این انیمیشن درباره ۱۸ گاو فراری از دست ارتش اسرائیل در دوران انتفاضه اول و مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اشغال کرانه باختری و نوار غزه است.

«۱۸ تحت تعقیب» به عامر شوملی کارتونی است فلسطینی و پل کوان کانادایی به شکلی خلاقانه انیمیشن استاپ-موشن سیاه و سفید، گفت‌وگوها را تلفیق و اتفاقات را بازسازی می‌کنند تا داستان گاوهایی را به تصویر بکشد که از آن‌ها در یک شرکت مستقل تولید فراورده‌های لبنی استفاده می‌شد. آن‌ها در یک مزرعه فلسطینی در دوران تحریم تولیدات اسرائیلی که به گفته فیلم امنیت ملی اسرائیل را به خطر انداخته بود، کار می‌کردند.

پاناما: پاناما مستند «صندوق ۲۵» (Box 25) به کارگردانی مرسدس آریاس و دلفینا ویدال را به اسکار فرستاد. این فیلم بر نامه‌هایی تازه‌کشف‌شده متمرکز است که در آن مردانی که کانال پاناما را ساختند از شرایط کاری سخت و در عین و حال از امیدها و آرزوهای خود نوشته‌اند.

پاراگوئه: مستند «دوران ابری» (Cloudy Times) به کارگردانی آرامی اولون نماینده پاراگوئه در اسکار است. برای اولین بار است که این کشور فیلمی را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌کند. فیلم بر ارتباط فیلمساز با مادر سالخورده‌اش که مبتلا به صرع و پارکینسون است، متمرکز است. «دوران ابری» اولین بار در ویزیون دو ریل در سوئیس نمایش داده شد و جایزه Regard Neuf را برد. فیلم بعداً در جشنواره‌های کارلووی واری و لوکارنو نیز نمایش داده شد. «دوران ابری» تولید مشترک پاراگوئه و سوئیس است.

پرتغال: قسمت دوم فیلم سه قسمتی «شب‌های عربی» به کارگردانی میگل گومز نماینده پرتغال در اسکار خواهد بود. نام کامل این فیلم «شب‌های عربی: جلد ۲ – محزون» (Arabian Nights: Volume 2 – The Desolate One) است. «شب‌های عربی» از روی قصه‌های «هزار و یک شب» ساخته شده است و از منظر شخصیت شهرزاد در دنیای معاصر، مشکلات اجتماعی و مالی پرتغال را مورد توجه قرار می‌دهد.

این فیلم ماه مه پیش برای اولین بار در دنیا در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن به نمایش در‌آمد و با استقبال روبرو شد. «شب‌های عربی» در جشنواره تورنتو نیز روی پرده می‌رود. «ماه اوت محبوب ما» دومین فیلم بلند داستانی گومز اولین بار در دنیا در ۲۰۰۸ در بخش دو هفته کارگردانان کن نمایش داده شد. فیلم بعدی او «تابو» سال ۲۰۱۲ در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

رومانی: رومانی با درام تاریخی و سیاه‌وسفید «آفرین!» (Aferim!) به کارگردانی رادو ژوده در جوایز اسکار رقابت می‌کند.

این فیلم که تولید مشترک رومانی، بلغارستان، جمهوری چک و فرانسه است، سال گذشته در جشنواره برلین به طور مشترک برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی شد. «آفرین!» بعد از جشنواره برلین در چند جشنواره دیگر از جمله در جشنواره فیلم صوفیه جوایزی دریافت کرد.

داستان در اوایل قرن نوزدهم در منطقه والاچیا در رومانی روی می‌دهد و روایت سفر یک پلیس محلی است که مأموریت دارد برده‌ای کولی را که از چنگ اربابش گریخته است، پیدا کند. عنوان اصلی فیلم (آفریم!) برگرفته از اصطلاحی به معنای «آفرین!» در زبان ترکی عثمانی است.

شرکت بیگ ورلد پیکچرز در بروکلین که فیلم‌های هنری را توزیع می‌کند، حق پخش این فیلم در آمریکای شمالی را از آن خود کرده است.

«آفرین!» سومین فیلم بلند داستانی رادو ژوده است. او همچنین برای چند فیلم کوتاه تحسین‌شده خود شهرت دارد، از جمله «The Tube With a Hat» در ۲۰۰۶ که در جشنواره ساندنس و چند جشنواره دیگر جایزه اصلی را برد.

صربستان: «قلمرو بسته» (Enclave) به کارگردانی گوران رادووانوویچ به نمایندگی از صربستان بخت خود را در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان امتحان می‌کند. مضمون اصلی این فیلم زندگی صرب‌های کوزوو در اجتماعات کوچک جداافتاده به نام «قلمروهای بسته» است. فیلم، تماشاگران را به سال ۲۰۰۴ و بعد از ناآرامی‌های قومی در کوزوو می‌برد که ۱۹ کشته بر جای گذاشت و باعث شد خیلی از صرب‌ها فرار کنند. فیلم درباره یک پسر بچه ۱۰ ساله است که در یک قلمرو بسته صرب با پدر و پدربزرگش زندگی می‌کند. تنها صرب‌های باقی‌مانده یک کشیش ارتودوکس و یک معلم هستند.

کره جنوبی: درام تاریخی «سلطنت» (The Throne) به کارگردانی لی جون-ایک نماینده کره جنوبی در اسکار خواهد بود. داستان این فیلم با بازی سونگ کانگ-هو، یو آه-این و مون گیون-یانگ در دوران سلطنت یئونگجو شاه در قرن هجدهم روی می‌دهد و درباره زندگی شاهزاده سادو، وارث سلطنت است که تشخیص داده شد شایستگی نشستن روی تخت پادشاهی را ندارد و در ۲۷ سالگی به حکم پدرش محکوم به اعدام شد و آنقدر گرسنگی کشید که از دنیا رفت. لی جون-ایک سازنده درام‌های تاریخی مانند «شاه و دلقک» (۲۰۰۵) و «روزی روزگاری در یک کارزار» است. «شاه و دلقک» همچنان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای کره جنوبی است و در ۲۰۰۷ نماینده کره جنوبی در اسکار بود.

سوئد: فیلم «یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) به کارگردانی روی آندرشون فیلمساز کهنه‌کار سوئدی به نمایندگی از سوئد برای حضور در فهرست نامزدهای بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار ۲۰۱۶ رقابت می‌کند.
«یک کبوتر…» همچنین به همراه «فورس ماژور» دیگر فیلم هنری موفق سوئد برای دریافت جوایز فیلم اروپا رقابت می‌کند.

«یک کبوتر…» سال گذشته جایزه شیر طلای بهترین فیلم هفتاد و یکمین جشنواره ونیز را دریافت کرد. فیلم در خود سوئد و در سطح بین‌المللی با واکنش مثبت منتقدان روبرو شده است.

این فیلم که ماجرای دو فروشنده سیار را به تصویر می‌کشد قسمت سوم یک سه‌گانه است. «آوازهایی از طبقه دوم» (۲۰۰۰) برنده جایزه داوران جشنواره کن و «تو، زندگی» (۲۰۰۷) دیگر فیلم‌های این سه‌گانه هستند. فیلم جدید آندرشون به خاطر نماهای پیچیده و آنچه به آرامی از کنش انسانی منعکس می‌کند بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

هرچند آندرشون یکی از محبوب‌ترین فیلمسازان سینمای سوئد است، اما فیلم‌های زیادی در کارنامه ندارد. «یک کبوتر…» اولین فیلم بلند داستانی او بعد از هفت سال بود. آندرشون در سال ۱۹۷۰ با نخستین فیلم خود «یک داستان عاشقانه سوئدی» در جشنواره برلین برنده چهار جایزه شد و نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. این فیلم به همراه دو فیلم «آوازهایی از طبقه دوم» و «تو، زندگی» پیش از این نماینده سوئد در اسکار بودند. آندرشون این روزها روی پروژه جدید خود «روی ابدیت» کار می‌کند.

سوییس: فیلم مستند «اودیسه عراقی» (Iraqui Odyssey) به کارگردانی سمیر فیلمساز سویسی عراقی به نمایندگی از سوییس در بخش فیلم خارجی‌زبان حضور دارد. این فیلم سال گذشته در بخش پانوراما جشنواره برلین همین‌طور در بخش مستند جشنواره تورنتو نمایش داده شد.

سمیر در فیلم جدیدش بار دیگر به مرور تاریخ زادگاهش می‌پردازد. او داستان زندگی اعضای خانواده‌اش را روایت می‌کند که حالا در سرتاسر دنیا (ابوظبی، اوکلند، سیدنی، لس آنجلس، لندن، پاریس، مسکو و زوریخ) پراکنده شده‌اند و سعی دارد از این طریق چهره دیگری از عراق را به نمایش بگذارد. فیلم با بررسی نیم قرن تاریخچه مهاجرت خانواده به کسانی که در عوض شاهد بودن پیروزی ایده‌آل‌ها به واقعیت رعب‌آور جامعه عراق (شامل دیکتاتوری، جنگ و اشغال بیگانه) تسلیم شدند، ادای احترام می‌کند.

فیلم ۱۶۳ دقیقه‌ای «اودیسه عراقی» تولید مشترک سوییس، عراق، امارات متحده عربی و آلمان است. سمیر کارگردان فیلم «بغداد را فراموش کن» است که در جشنواره‌های بین‌المللی جوایز مختلفی دریافت کرد.

ونزوئلا: ونزوئلا فیلم «بر رود رفته» (Gone with the River) به کارگردانی ماریو کرسپو را به اسکار فرستاد. این فیلم سال گذشته در جشنواره برلین نمایش داده شد. داستان درباره یک زن جوان بومی در اورینوکو است که می‌کوشد متفاوت باشد.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان ۱ اکتبر (۹ مهر) به پایان می‌رسد. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله ۱ اکتبر ۲۰۱۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

پس از پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، ابتدا ۹ فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ (بامداد دوشنبه ۱۰ اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

سال گذشته ۸۳ کشور نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد جدید در تاریخ جوایز آکادمی بود. فیلم لهستانی «ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 1311 و در روز سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۲:۰۱
2024 copyright.