سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی
فیلم «اینجا»(Here)، به کارگردانی رابرت زمکیس، اثری خلاقانه و متفاوت است که تماشاگر را به یک ماجراجویی خاص در طول تاریخ میبرد. این فیلم اقتباسی از رمان گرافیکی تأثیرگذار ریچارد مکگوایر با همین نام است و روایتی منحصربهفرد ارائه میدهد؛ داستان فیلم در یک اتاق از خانهای ثابت روایت میشود، اما این اتاق شاهد گذر زمان از دوران ماقبل تاریخ تا آیندههای دور است.
همکاری دوباره هنکس و رایت پس از «فارست گامپ»
تام هنکس و رابین رایت، که سابقه همکاری در فیلم بهیادماندنی «فارست گامپ» (۱۹۹۴) را دارند، بار دیگر در این اثر با زمکیس همکار میشوند. هنکس نقش ریچارد را ایفا میکند، در حالی که رایت در نقش مارگارت ظاهر میشود. این بار، داستان زندگی این دو شخصیت نه فقط در بستر یک برهه زمانی مشخص، بلکه در طیفی وسیع از تاریخ روایت میشود. علاوه بر آنها، بازیگرانی مانند پل بتانی و کلی ریلی نیز در فیلم حضور دارند.
نگاه منتقدان به «اینجا»
در بررسی منتشر شده توسط وبسایت رادیوی ملی آمریکا(NPR)، منتقدان به تحلیل داستان و مفاهیم پیچیده آن پرداختهاند. قدرت اصلی فیلم در نحوهی بازگویی تاریخ از منظر یک مکان ثابت نهفته است. این اتاق، شاهد لحظات تلخ و شیرین زندگی ساکنین مختلف خود در طول قرنهاست. با این حال، تغییرات سریع و غیرمنتظره گاهی میتواند تماشاگر را سردرگم کند. منتقدان اما بر این باورند که تام هنکس و رابین رایت با عمق و احساس خاصی از عهده نقشهای چالشبرانگیز خود برآمدهاند و به داستان جان تازهای بخشیدهاند.
موسیقی و طراحی صحنه فیلم از نکات برجستهای هستند که در نقدهای مختلف تحسین شدهاند. آهنگساز فیلم «اینجا» (Here) آلن سیلوستری است. او پیشتر با رابرت زمکیس در پروژههای موفقی مانند «فارست گامپ» و «بازگشت به آینده» همکاری داشته است. سیلوستری با ساخت موسیقی متن هماهنگ با تغییرات زمانی فیلم، تجربهای غنی برای تماشاگران فراهم کرده است.
در فیلم «اینجا»، رابرت زمکیس از طراحی صحنهای خلاقانه و جالب بهره برده که شامل استفاده از جعبههای بزرگ است تا لحظات مختلف زمانی را به تصویر بکشد. این جعبهها به عنوان نمادهایی برای تغییرات زمان به کار میروند و محیط اتاق را به گونهای تغییر میدهند که تماشاگر بتواند به وضوح دورانهای مختلف تاریخی را تجربه کند.
این ایده بر پایه روایت چندلایه فیلم بنا شده است، جایی که یک اتاق ساده میتواند در طول زمان، از دورههای باستانی گرفته تا آیندههای دور، تغییر کند و در هر صحنه، تأثیرات متفاوتی از رویدادهای تاریخی و زندگی ساکنان خود را بازتاب دهد. طراحان صحنه با استفاده از این جعبهها، تغییرات ظریف و گاه چشمگیر در دکوراسیون، رنگها، و اشیا ایجاد کردهاند که به تماشاگر حس واقعی گذر زمان را القا میکند.
این روش ابتکاری نه تنها از نظر بصری جذاب است، بلکه به روایت پیچیده و مفهومی فیلم کمک میکند، زیرا به شکل بصری بیانگر مفهوم گذر زمان و پیوستگی آن در مکان ثابت فیلم است.
نوآوری در فناوری هوش مصنوعی
از دیگر نکات قابل توجه فیلم، استفاده از فناوری پیشرفتهای به نام «متافیزیک زنده» است که اجازه میدهد تغییرات ظاهری، مثل پیری یا جوانسازی چهره بازیگران، بهصورت زنده و بدون نیاز به پردازشهای طولانی پس از تولید انجام شود. این نوآوری کیفیت بازیها را به طرز چشمگیری افزایش داده و حس واقعی تغییرات زمان را به بیننده القا میکند.
همکاری مجدد تام هنکس و رابین رایت با رابرت زمکیس، سه دهه پس از «فارست گامپ» از نکات جالب این فیلم است. زمکیس در مصاحبهای به اهمیت پیوند عاطفی بین تماشاگر و مکان فیلم اشاره کرده و توضیح داده که چگونه قصد داشت مخاطب را با استفاده از یک اتاق ثابت، به سفری در خاطرات گذشته و آینده ببرد. او با طنز عنوان کرده که این پروژه مانند کاوشی در خاطرات انسانی است، جایی که تماشاگر میتواند بخشی از خودش را در هر صحنه بیابد.
تام هنکس بر تأثیر احساسی این پروژه تأکید کرده و گفته که بازی در نقش شخصیتی که همواره در حال گذر زمان است، او را به بازاندیشی درباره لحظات کوچک زندگی و ارتباطات انسانی واداشته است. رابین رایت نیز گفته که ایفای نقش مارگارت، شخصیتی که همزمان هم شاهد تغییرات محیط و هم تغییرات درونی خود است، برای او تجربهای بسیار عمیق و معنادار بوده است.
فیلم «اینجا» در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۱ آبان ۱۴۰۳) در سینماهای ایالات متحده اکران شده است. در حال حاضر، این فیلم بهصورت انحصاری در سینماها نمایش داده میشود و هنوز برای پخش در پلتفرمهای استریمینگ در دسترس نیست. با توجه به روند معمول، انتظار میرود پس از پایان دوره اکران سینمایی، فیلم در پلتفرمهای دیجیتال و استریمینگ منتشر شود.
منبع: https://www.npr.org/2024/11/02/nx-s1-5020289/here-reunites-tom-hanks-robin-wright-robert-zemeckis-30-years-after-forrest-gump
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- یاران «فارست گامپ» برمیگردند/ اکران «اینجا» رابرت زمکیس در پاییز
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- فوت بازیگر «پیانیست» و «نجات آقای بنکس»/ رونان ویبرت درگذشت
- زمان اکران «شهر سیارکی» مشخص شد
- تام هنکس رماننویس شد
- مرثیهای برای پادشاه/ نگاهی به فیلم «الویس»
- «الویس» در جشنواره کن به نمایش در میآید
- تام هنکس به فیلم بعدی وس اندرسون پیوست
- حضور تاریخی زنان در آکادمی اسکار
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست