سینماسینما، پاریس
اگر چه به طور غیررسمی برخی از افراد در جشنواره کن، شروع به دیدن فیلمهایی کرده اند، اما از حالا به بعد به طور رسمی همه فیلمسازان، تهیه کنندگان، و پخش کنندگان جهانی می توانند فیلمهای خود را برای بخش رسمی، ثبت نام کنند. این بخش شامل مسابقه آثار بلند، و مسابقه فیلم کوتاه، نوعی نگاه، بخش فیلمهای دانشجویان سینما (که کوتاه یا نیمه بلند باشد و مسابقه ای هم هست و با اسم کوتاه شده cinef نامگذاری شده)، و همچنین بخش کن کلاسیک (که رقابتی نیست) است. برای «دوربین طلایی» بخش جداگانه ای وجود ندارد و هر فیلم اول بلند کارگردانی که در بخش اصلی و موازی مثل هفته منتقدین، و ۱۵ روز کارگردان پذیرفته شده باشد به طور اتوماتیک کاندیدای این جایزه خواهد شد. سایت های این دو بخش موازی با هییت انتخاب جداگانه دارند. آنها کاملا مجزا از بخش رسمی عمل می کنند، این دو بخش چند هفته زودتر سایت ثبت نام خود را راه اندازی کرده بودند. سه سینماگر ایرانی جعفر پناهی، بهمن قبادی و حسن یکتا پناه تاکنون موفق شده اند دوربین طلایی بدست آورند، و برای نخل طلا تنها عباس کیارستمی از ایران آن را بدست آورده است.
در مورد تاریخ ثبت نام ها، آخرین فرصت برای فیلمهای دانشجویی cinef بیست و پنجم فوریه است و باید حتما فیلم از سوی یک مدرسه یا دانشگاه سینمایی معتبر ارایه شده باشد. برای بخش فیلمهای کوتاه مسابقه تا ۱۳ مارس و برای فیلمهای بلند تا ۱۴ مارس فرصت ثبت نام تعیین شده است.
کلیه فیلمها ی شرکت کننده بایستی طی ۱۲ ماه گذشته ساخته شده باشد، در هیچ جایی نباید به نمایش در آمده باشد (مگر استثنا در کشور مبدا)، در هیچ فستیوالی نباید قبل از کن به نمایش در آمده باشد. و همچنین نباید روی اینترنت بهنمایش گذاشته شده باشد.
مدت زمان فیلم کوتاه نباید، با احتساب تیتراژ، بیش از ۱۵ دقیقه باشد، در صورتی که فیلم کوتاه پذیرفته شود قبل از کنفرانس مطبوعاتی کن به دارنده فیلم خبر داده خواهد شد. فیلم های بلند می بایستی از ۶۰ دقیقه بیشتر باشد. همه فیلمهای پذیرفته شده باید لوگو جشنواره کن را بعدا به فیلم خود اضافه کنند. بخش رسمی شامل فیلم افتتاحیه و اختتامیه، مسابقه، نوعی نگاه، کن پرمیر (غیررقابتی)، سانس های ویژه (غیررقابتی) و کن کلاسیک هستند. برای همه فیلم های انتخاب شده در کن، باید نسخه اورجینال و با زیرنویس فرانسه باشد (ولی برای معرفی اولیه به کمیته انتخاب، فیلمها می توانند زیرنویس انگلیسی یا فرانسه داشته باشند) در بخش مسابقه هییت داوران موظف هستند حتما این جوایز را اهدا کنند:
نخل طلا، جایزه بزرگ، جایزه کارگردانی، جایزه داوران، جایزه سناریو، جایزه بازیگر زن، جایزه بازیگر مرد، (گاه پیش می اید که به فیلم جایزه ویژه داوران هم داده شود). در آیین نامه آمده است که یک فیلم میتواند حداکثر دو جایزه (مشترک با فیلم دیگری) دریافت کند، البته برای نخل طلا جایزه مشترک وجود نخواهد داشت.
از سال ۱۹۹۷ بعد از برنده شدن نخل طلا به طور مشترک بین «طعم گیلاس» عباس کیارستمی و «مار ماهی» ساخته ایمامورا، جشنواره کن قانونی وضع کرد که از این به بعد «فقط یک فیلم » حق دریافت نخل طلا دارد، و در این صورت هم این فیلم نمی تواند جایزه دیگری بدست آورد. این قانون را ژیل ژاکوب دبیر کل جشنواره به اجرا درآورد.
سال گذشته از آمریکا فیلم «انورا» برنده نخل طلا شد، چه کسی و از کدام کشور ، برنده نخل طلای کن ۲۰۲۵ خواهد شد؟ راه طولانی، و صف مشتاقان بسیار است.
هفتاد و هشتمین جشنواره کن از ۱۳ ماه مه ۲۰۲۵ شروع خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- حضور فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» در بازار فیلم جشنواره کن
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- «درون پوست» به جشنواره فیلم کن راه یافت
- رئیس داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد
- سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
- مراسم پایانی جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- آغاز هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
- انتشار پوستر هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن
- اختتامیه جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- اولین نمایش «فصل قاصدک» در بازار جشنواره کن
- داوران «نوعی نگاه» جشنواره کن معرفی شدند
- «قورباغه» در بازار جشنواره کن
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است