سینمای ایتالیا به عنوان پرافتخارترین کشور در عرصه اسکار بینالمللی، فیلم برگزیده خود برای رقابت اسکار ۲۰۲۵ را معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم حماسی «ورمیلیو» ساخته مائورا دلپرو که اخیراً برنده شیر نقرهای جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم ونیز شده است، به عنوان نامزد ایتالیا برای شاخه بهترین فیلم بخش فیلم بلند بینالمللی اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شده است.
داستان این درام در پایان جنگ جهانی دوم در یک دهکده آلپ اتفاق میافتد، جایی که ورود یک سرباز باعث بروز مشکل میان سه خواهر میشود. این فیلم نخستین نمایش خود را در آمریکای شمالی پس از ونیز در بخش نمایشهای ویژه در جشنواره تورنتو داشت.
«ورمیلیو» دومین فیلم ساخته دلپرو پس از فیلم «مادرانه» است، فیلمی که داستان آن در پناهگاهی آرژانتینی برای مادران نوجوان که توسط راهبهها اداره میشود میگذرد. «ورمیلیو» به عنوان نماینده ایتالیا در رقابت اسکار توسط کمیتهای از کارشناسان به نام انجمن فیلم سینمایی ایتالیا انتخاب شد که در بیانیه ای فیلم را به دلیل توانایی آن در روایت گذشته روستایی ایتالیا، مورد تمجید قرار دارند.
کمیته اسکار سینمای ایتالیا در نهایت و در حالی فیلم «ورمیلیو» را به عنوان انتخاب رسمی خود معرفی کرد که پیشتر فیلم«پارتنوپ» ساخته پائولو سورنتینو، کارگردان شناختهشده و برنده اسکار ایتالیایی به عنوان پیشتاز برای نمایندگی سینمای ایتالیا شناخته میشد.
همچنین سینمای آرژانتین فیلم «کشتن جوکی» اثر لوئیس اورتگا را که در جشنواره ونیز رونمایی شد را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید و سینمای برزیل هم فیلم «من هنوز اینجا هستم» ساخته والتر سالس را به عنوان فیلم اسکاری خود انتخاب کرد.
سینمای ایتالیا با کسب ۱۴ جایزه شامل ۳ جایزه افتخاری بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ و ۱۱ جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (فیلم بینالمللی)، پرافتخارترین کشور در این عرصه است و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ با فیلم «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» موفق به کسب این جایزه شد و پیش از آن نیز «واکسی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۴۷)؛ «دزد دوچرخه» از «ویتوریو دسیکا» (۱۹۵۰ )؛ «دیوارهای مالاپاگا» ساخته «رنه کلمنت» (۱۹۵۱)؛ «استرادا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۷)؛ «شبهای کابیریبا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۸)؛ «هشتونیم» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۴)؛ «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی «ویتوریو دسیکا» (۱۹۶۵)؛ «بازپرسی درباره یک شهروند دور از سوظن» به کارگردانی «الیو پتری» (۱۹۷۱)؛ «باغ خانواده فینتسی کونتینی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۷۲)؛ «آمارکورد» از «فدریکو فلینی» (۱۹۷۵)؛ «سینما پارادیزو» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»(۱۹۹۰)؛ «مدیترانه» از «گابریل سالواتوره» (۱۹۹۲)؛ «زندگی زیباست» به کارگردانی «روبرتو بنینی» (۱۹۹۹) این جایزه را برای ایتالیاییها به ارمغان آورده بودند.
پیش از این کمیته اسکار کشورهایی چون فرانسه، کانادا، شیلی، کاستاریکا، مراکش، پاناما، پرو، اروگوئه، کامبوج، ژاپن، قرقیزستان، آلمان، ترکیه، عراق، فلسطین، کره جنوبی، تایوان، ارمنستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، مجارستان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، رومانی، اوکراین، ایسلند، کنیا، فنلاند، هند، آرژانتین و مکزیک نیز فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار اعلام کردهاند.
سینمای ایران نیز فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجهپاشا را به عنوان نماینده خود در اسکار پیش رو شناخته است.
آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بینالمللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.
سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی را کسب کند.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- برای رقابت در اسکار نود و هفتم؛ «کشتیگیر» نماینده بنگلادش و «ایر» نماینده دومینیکن شد
- در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «نفس من را بگیر» نماینده تونس در اسکار شد
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ انیمیشن «شیشهگر» نماینده پاکستان در اسکار شد
- فیلم هندی، نماینده بریتانیا شد؛ «سانتوش» به اسکار میرود
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ مکزیک برنده ساندنس را به اسکار فرستاد
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- به نمایندگی از یونان؛ «زن قاتل» وارد رقابت اسکار شد
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی؛ ۷ کشور دیگر فیلمهای اسکاریشان را معرفی کردند
پربازدیدترین ها
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
آخرین ها
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- آل پاچینو چگونه اعتیاد را پشت سر گذاشت تا بازیگر فوقالعادهی ما شود
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- نمایش «سیمبلین» / گزارش تصویری
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- اندر احوال کشتیشکستگان سینمای ایران/ عصر فراموشی
- قابهایی از ناگفتهها در گالری ثالث
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- راهیابی «اسکن» به جشنواره آمریکایی
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی؛ امینالله رشیدی درگذشت
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران / گزارش تصویری
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «هیدن» ۴۰۰ اجرایی شد/ دور جدید نمایش در تماشاخانه هما
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- حسابش بماند با پرورگار
- با ۱۷ میلیون و ۶۸۴ هزار مخاطب؛ سینمای ایران در سال ۱۴۰۳، ۱۰۰۰ میلیاردی شد
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد