سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس
سینمای فرانسه که میدان خوبی به کارگردانان زن داده است، در دو سه سال اخیر فیلمهای بسیاری از آنان را نیز راهی اکران کرده است که اغلب هم با موفقیت همراه بوده است. از آخرین آنها باید از «بولینگ ساترن» ساخته خانم پاتریسیا مازوئی نام برد که همواره سوژه های اجتماعی را برای فیلمهایش در نظردارد. وی در این اثر مرد محور به ریشه های تقابل دو برادر می پردازد که هر دو از یک پدر، اما از دو مادر هستند. کارگردان به ترسیم تفاوت های آنان پرداخته که در نهایت خشنونت رو به افرایش برادر کوچک به یک تراژدی سیاه منجر می شود و به نوعی داستان هابیل و قابیل را برای بیننده به یاد می آورد.
داستان از زمانی آغاز می شود که بعد از مرگ پدر که صاحب یک بولینگ در شهر کان است، بردار بزرگ (گیوم) اداره بولینگ را به برادر کوچکش(کانتن) که چندان فعالیت کاری ندارد، واگذار می کند. بنظر می آید کانتن، چندان احساس راحتی نمی کند، کار اداره کردن بولینگ با نام ساترن را ناشیانه انجام میدهد و کم کم کسب و کار از رونق می افتد. برادر بزرگ که در اداره پلیس کار می کند برای کمک به او آپارتمان خود را هم به همراه سگ نگهبان بولینگ، به کانتن واگذار می کند.
در شبی بارانی تماشاگر متوجه می شود که کانتن در ایجاد ارتباط با زنان دچار ناتوانی جنسی است. در شب های بعد وی دختر زیبائی که در بولینگ با او آشنا شده را به منزل برده، و رفته رفته در اثر همین ناتوانی جنسی با خشونت بسیار با او رفتار کرده و او را به قتل می رساند.
این کار او بعدا ادامه می یابد و برادر پلیساش مسئول یافتن قاتل میشود. همزمان در این بولینک گروهی از شکارچیان آن منطقه اغلب ضیافت های شبانه و کنجکاوانه خود را آنجا ترتیب می دهند و از خود اعمال خشونت آمیز در کشتن حیوانات بروز می دهند که کانتن را تحت تاثیر قرار میدهد. از اینجا به بعد کارگردان، پاتریسیا مازوئی علاقه مندی بیشتری به نشان دادن خشونت های مردانه و تهاجمی نشان می دهد و فیلم وارد عرصه تریلر تاریکی می شود. گیوم به دنبال یافتن سرنخی از قاتل به برادر خود میرسد و تماشاگر شاهد خشونت به اوج رسیده می شود.
کارگردان: پاتریسیا مازوئی
متولد ۱۹۶۰در شهر دیژون تحصیلات ابتدائی خود را کرده، سپس در رشته تجارت به تحصیل پرداخت در همانجا یک سینه کلوب راه اندازی کرد. در سال ۱۹۸۲ برای ادامه تحصیل به امریکا رفت و در آنجا بود که با آنیس واردا فیلمساز مشهور فرانسوی آشنا شد که در حال ساختن فیلم دیوارها بود. سپس به عنوان تدوینگر با او همکاری کرد. او در سال ۱۹۸۴ فیلم کوتاهی ساخت در سال ۱۹۸۹ نخستین فیلم بلندش را کارکردانی کرد که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن پذیرفته شد. بعدا فیلمهای دیگری برای تلویزیون و سینما ساخت از جمله تراولتا و من که در جشنواره لوکارنو یوزپلنگ برنز را بدست آورد. در سال ۲۰۰۰ فیلم سن سیر را کارگردانی کرد وی کلا ۶ فیلم بلند ساخته که بولینگ ساترن آخرین آن است و در مسابقه جشنواره لوکارنو شرکت کرد. جدا از این او چندین فیلم کوتاه نیز ساخته است.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- جامعه هنری فرانسه نفس راحتی کشید!
- خبرهایی از جشنواره فیلم ونیز/ حضور پرتعداد بازیگران سرشناس
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه نتیجه داد
- از برنده جایزه بزرگ جشنواره کن چه میدانیم؟/ یک صدای جدید از سینمای هند
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- پریدن از این شاخه به آن شاخه/ نگاهی به فیلم جدید مرجان ساتراپی
- فرهنگیان فرانسه به پا خاستند/ یک کشور در برابر راست افراطی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- نخل طلا، خون تازه به سینمای تازه نفس آمریکا داد/ یادداشت محمد حقیقت از کن
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود