سینماسینما، مترجم: فریبا جمور؛
در تاریخ تقریباً یکقرنی جوایز اسکار، تنها سه بار اتفاق افتاده که یک بازیگر زن برای به تصویر کشیدن ملکهای برنده جایزه بهترین بازیگر زن شده باشد. فیلمهایی که در آنها ملکهای تاریخی در مرکز توجه قرار میگیرد، دهههاست که بهطور مداوم توسط هالیوود مورد توجه قرار گرفتهاند.
در طول سالها، فیلمهای هالیوود بارها داستانهایی از کاترین کبیر، کلئوپاترا، الینور آکیتن، ملکه ویکتوریا و بسیاری دیگر را بازگو کردهاند. اگرچه این روند همچنان در صنعت سینما ادامه دارد، اما فهرست بازیگرانی که برای چنین نقشآفرینیهایی بالاترین افتخار را دریافت کردهاند، بهطور قابل توجهی کوتاه است. جالب اینکه در تاریخ جوایز اسکار، تنها سه بار اتفاق افتاده که یک بازیگر زن برای به تصویر کشیدن ملکهای مشهور برنده جایزه بهترین بازیگر زن شده باشد.
کاترین هیپبورن در سال ۱۹۶۸ برای به تصویر کشیدن النور آکیتن
در یکی از بهترین فیلمهای دوران حرفهای خود، کاترین هیپبورن نقش باشکوه النور آکیتن را در درام تاریخی «شیر در زمستان» محصول سال ۱۹۶۸ ایفا کرد. این فیلم به کارگردانی آنتونی هاروی، دوران حکومت هنری دوم انگلستان و تلاشهای او برای تعیین جانشینی برای تاجوتخت در کریسمس سال ۱۱۸۳ را به تصویر میکشد. هیپبورن در کنار پیتر اوتول بازی کرد که برای بازی در نقش هنری دوم، سومین نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. این فیلم رابطه پرتنش هنری و النور و برنامههای متفاوت آنها برای انتخاب وارث تاجوتخت را به نمایش میگذارد.
فیلم «شیر در زمستان» با تحسین گسترده منتقدان روبرو شد و به دلیل داستان، دقت تاریخی و بازیهای بازیگران مورد ستایش قرار گرفت. این فیلم در سال ۱۹۶۸ هفت نامزدی جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم، را دریافت کرد و موفق به کسب سه جایزه شد. بازی کاترین هیپبورن در نقش النور آکیتن یکی از بهترین بازیهای دوران حرفهای او محسوب شد و او برای این نقش سومین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.
در یکی از لحظات شگفتانگیز تاریخ ۹۶ساله اسکار، کاترین هیپبورن در جایزه بهترین بازیگر زن با باربارا استرایسند مساوی شد؛ استرایسند نیز این جایزه را برای نقشآفرینیاش در فیلم «دختر شوخ» دریافت کرد. این تنها باری است که در تاریخ اسکار چنین تساوی رخ داده است. با پیروزی برای فیلم «شیر در زمستان»، هیپبورن اولین بازیگری شد که سه جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورد و در سال ۱۹۸۱ چهارمین و آخرین جایزه خود را کسب کرد. او همچنان تنها بازیگری است که در تاریخ اسکار موفق به دریافت چهار جایزه بهترین بازیگر زن شده است.
هلن میرن در سال ۲۰۰۶ برای ایفای نقش الیزابت دوم
هلن میرن حرفه خود را در سال ۱۹۶۵ با بازی در نقش ملکه مصر، کلئوپاترا، در تراژدی شکسپیری «آنتونی و کلئوپاترا» روی صحنه آغاز کرد. او در ادامه، به موفقیت¬هایی در سینما و تلویزیون دست یافت و در فیلم درام تاریخی «ملکه» محصول سال ۲۰۰۶، نقش ملکه وقت انگلستان، الیزابت دوم، را ایفا کرد. فیلم «ملکه» در سال ۱۹۹۷ روایت میشود و به تلاشهای الیزابت دوم در مواجهه با پیامدهای مرگ پرنسس دایانا و تأثیر آن بر خانواده سلطنتی بریتانیا میپردازد. در حالی که افکار عمومی علیه او تغییر میکند، الیزابت باید تصمیم بگیرد چگونه به این تراژدی پاسخ دهد و متوجه میشود که کشورش در حال تغییر است.
برای ایفای این نقش، هلن میرن به تماشای فیلمهای آرشیوی از الیزابت دوم پرداخت و در کلاسهای آموزش صدا شرکت کرد تا سخنرانیهای ملکه را بهدقت بازسازی کند (به نقل از امانوئل لوی). فیلم «ملکه» با استقبال مثبت منتقدان و خانواده سلطنتی بریتانیا مواجه شد و بهعنوان یکی از بهترین آثار هلن میرن شناخته میشود. این فیلم در سال ۲۰۰۷ در شش بخش نامزد جایزه اسکار شد و هلن میرن جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد؛ او در سخنرانی خود این افتخار را «بزرگترین و بهترین ستاره طلایی» دوران حرفهایاش نامید. میرن همچنین برای ایفای نقش الیزابت دوم، جوایز بفتا، گلدن گلوب، SAG و منتقدان را نیز به دست آورد.
اولیویا کولمن در سال ۲۰۱۸ برای بازی در نقش ملکه آن
فیلم «سوگلی» که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، دوران سلطنت ملکه آن در انگلستان در قرن هجدهم را به تصویر میکشد. این فیلم به رقابت میان دو دخترخاله، سارا چرچیل (با بازی ریچل وایس) و ابیگیل هیل (با بازی اما استون) میپردازد که برای جلب توجه و تبدیل شدن به محبوبترین فرد نزد ملکه آن با یکدیگر مبارزه میکنند. اولیویا کولمن نقش ملکه آن را به تصویر میکشد؛ ملکهای که از بیماریهای جسمی و روانی رنج میبرد و در طول فیلم برای حمایت و آرامش به سارا و بعدها به ابیگیل وابسته است. سوگلی فیلمی است که زنان شرور را به تصویر میکشد، با نشان دادن چگونگی استفاده این دو زن از ملکه برای رسیدن به موفقیت.
فیلم سوگلی که از سال ۱۹۹۸ در دست تولید بود، با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و بهخاطر بازیها، موسیقی متن، طراحی لباس و فضای تاریخیاش مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم جوایز متعددی کسب کرد و جایزه بزرگ هیئت داوران را در هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز از آن خود کرد. سوگلی در سال ۲۰۱۹ در ۱۰ بخش مختلف از جمله بهترین فیلم در جوایز اسکار نامزد شد و از آن زمان بهعنوان یکی از بهترین فیلمهای کمدی سیاه تاریخ شناخته میشود.
اولیویا کولمن برای بازی در نقش ملکه آن در فیلم سوگلی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد، که از آن زمان بهعنوان یکی از بهترین نقشآفرینیهای دوران حرفهای او شناخته میشود. او همچنین برای ایفای نقش ملکه الیزابت دوم در سریال «تاج» تحسین بیشتری بهدست آورد و برای نقشآفرینیهایش در فیلمهای پدر (۲۰۲۱) و دختر گمشده(۲۰۲۲) نیز نامزد جایزه اسکار شد. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، اگرچه بازیگرانی جوایز متعددی برای به تصویر کشیدن شخصیتهای حقیقی دریافت کردهاند، اما هیچ بازیگر دیگری در اسکار برای بازی در نقش ملکههای تاریخی برنده نشده است.
منبع: نوشته: ایدنه گلگر/ اسکرین رانت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- توسط آکادمی اسکار ۲۰۲۴؛ جایزه فلوشیپ طلایی برای زنان به دو سینماگر ایرانی اهدا میشود
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- برای رقابت در اسکار نود و هفتم؛ «کشتیگیر» نماینده بنگلادش و «ایر» نماینده دومینیکن شد
- در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «نفس من را بگیر» نماینده تونس در اسکار شد
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ انیمیشن «شیشهگر» نماینده پاکستان در اسکار شد
- فیلم هندی، نماینده بریتانیا شد؛ «سانتوش» به اسکار میرود
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است