سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی؛
فیلم جدیدی که بر اساس نمایشنامه تحسینشده «درس پیانو» از آگوست ویلسون ساخته شده، از چند جهت اثری شایسته توجه است. این اثر نه تنها به دلیل داستان عمیق و شخصیتهای چندوجهیاش، بلکه به واسطه تعامل خانوادگی و هنری بین اعضای خانواده واشینگتن، به یکی از پروژههای متمایز دنیای سینما تبدیل شده است. دنزل واشینگتن، در نقش تهیهکننده و پدر و پسرانش مالکوم و جان دیوید واشینگتن، به ترتیب در جایگاه کارگردان و بازیگر، این پروژه را به یک تلاش خانوادگی هنری بدل کردهاند.
پروژهای سینمایی در ستایش خانواده و تاریخ
«درس پیانو» سومین فیلم از مجموعهای است که دنزل واشینگتن در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد قصد تولید آنها را دارد. او هدف خود را اقتباس ده نمایشنامه از آگوست ویلسون بیان کرده بود؛ پروژهای که با «حصارها» در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و پس از آن «ریشه سیاه مارینی» در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. در «درس پیانو»، مالکوم واشینگتن به عنوان کارگردان و همکار نویسنده و جان دیوید واشینگتن در نقش شخصیت اصلی، بوی ویلی، به عمق قصهای از تاریخ، خانواده و میراث میپردازند.
داستان حول محور پیانویی میچرخد که به عنوان نمادی از تاریخ دردناک خانوادهای آفریقایی-آمریکایی معرفی میشود. این پیانو که زمانی متعلق به خانوادهای سفیدپوست و بردهدار بوده، اکنون در اختیار خواهر و برادری به نامهای برنیس و بوی ویلی است. اختلاف این دو درباره فروش یا نگهداری این پیانو، تنشهای عمیقی را در خانواده ایجاد میکند.
میراث معنوی و استعارههای تاریخی
یکی از نقاط قوت فیلم، به تصویر کشیدن میراث معنوی پیانو است. این وسیله به نمادی از گذشته، سرگذشت اجداد و تقابل میان انتخابهای عملی و عاطفی تبدیل شده است. بازیگران، به ویژه دانیل ددوایلر (در نقش برنیس) و ساموئل ال. جکسون (در نقش دوکر)، عمق این استعارهها را به خوبی به نمایش میگذارند. جکسون که پیشتر نیز سابقهای طولانی با این نمایشنامه داشته، با اجرای پراحساس خود باری دیگر نشان داد که هنر او فراتر از نقشهای اکشن و تجاری است.
چالشهای اقتباس از نمایش به سینما
اقتباس از نمایشنامههای ویلسون، که به شدت به سنت شفاهی و روایتهای کلامی متکی هستند، همواره چالشی بزرگ برای سینماگران بوده است. مالکوم واشینگتن تلاش کرده است با استفاده از ابزارهای سینمایی همچون فلشبکها و نمایش تصاویر تاریخی، داستان را برای مخاطبان تصویریتر کند. این انتخابها در مواردی موفق و در مواردی بحثبرانگیز بودهاند. به عنوان مثال، برخی از منتقدان ترجیح میدادند تاریخچه پیانو از طریق روایت کلامی شخصیتها منتقل شود، همانگونه که در نمایش اصلی رخ میدهد، تا آنکه به صورت تصویری در ابتدای فیلم نمایش داده شود.
بازیگری و قدرت روایت احساسی
بازی جان دیوید واشینگتن در نقش بوی ویلی مورد نقدهای متفاوتی قرار گرفته است. برخی منتقدان معتقدند که او از ابتدا با شدت و انرژی بیش از حدی به ایفای نقش پرداخته و این امر باعث کاهش فضای تغییر و رشد در شخصیتش شده است. از سوی دیگر، دانیل ددوایلر با بازی دقیق و عاطفی خود در نقش برنیس، توانسته است تعادلی مناسب در روایت احساسی فیلم ایجاد کند.
اهمیت پروژه دنزل واشینگتن
این فیلم بخشی از تلاشهای دنزل واشینگتن برای حفظ و گسترش میراث آگوست ویلسون است. او با این پروژه نه تنها به تئاتر ادای احترام کرده، بلکه آثار ویلسون را به مخاطبانی گستردهتر معرفی کرده است؛ مخاطبانی که شاید هرگز فرصت حضور در سالنهای تئاتر را نداشته باشند.
نتیجهگیری
«درس پیانو» اثری است که نه تنها به تاریخ و میراث فرهنگی یک خانواده، بلکه به چالشهای هویت، انتخاب و گذار میان نسلها میپردازد. اگرچه فیلم به دلیل برخی انتخابهای سینمایی مورد نقد قرار گرفته است، اما همچنان به عنوان اثری موفق و ماندگار در پروژه اقتباسهای سینمایی آگوست ویلسون شناخته میشود.
این فیلم در حال حاضر از طریق نتفلیکس در دسترس است و تماشای آن به همه دوستداران هنر و فرهنگ توصیه میشود.
منبع: انپیآر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- نتفلیکس خبر داد؛ پایان سریال مرگبار «بازی مرکب» در سال ۲۰۲۵
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- به هواداران اطمینان داد؛ آرنولد متوقف نمیشود/ بازی در سریال با وجود عمل قلب
- آدام سندلر و جورج کلونی در فیلمی از بامباک همبازی میشوند
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی