سینماسینما، محمد حقیقت
دومین جشنواره مهم جهانی، ونیز، دو روز پیش در ۱۷ ژوئن به کار ثبت نام فیلمها پایان داد. با نگاهی به سایت جشنواره، به مورد جالب توجهی بر میخوریم که البته از قبل هم میدانستیم، اما بد نیست برای علاقهمندان اطلاعاتی درباره آن داده شود که شامل مبلغ قابل توجهی است که باید برای پرداخت ثبت نام فیلمها به جشنوارهها پرداخت شود تا فیلم شما را ببینند. مبلغهای قید شده حائز اهمیت است مثلا برای جشنواره ونیز بدین شکل است: ۷۰ یورو برای فیلم کوتاه، البته اگر بعداز اول ژوئن ثبت نام کنید ۸۰ یورو باید پرداخت کنید! برای فیلم بلند ۱۵۰ یورو که اگر بعداز اول ژوئن ثبت نام کنید باید ۱۷۵ یورو بپردازید. بخشهای روزهای ونیز و همچنین هفته منتقدین هم قوانین خود را جداگانه دارد و اگر درخواست کننده همان فیلم را برای این بخشها هم بخواهد ثبت نام کند، شامل پولی که برای بخش رسمی داده نمیشود! بخش رسمی شامل مسابقه، خارج از مسابقه، افقها، افقها مکمل، ونیز کلاسیک و سانسهای ویژه میشود. برای شرکت کردن و معرفی کردن فیلمها به این جشنواره از اول فوریه تا ۱۷ ژوئن سینماگران فرصت ثبت نام داشتهاند.
پرداخت پول ثبت نام برای دیده شدن فیلمها توسط کمیته انتخاب جشنوارهها چیزی است که چندان به آن توجه نشده و کمتر هم در رسانهها درباره آن صحبت به میان آمده! این نکته را چندین سالی است که جشنوارهها باب کردهاند و حتی روز به روز قیمت ثبت نام فیلمها، در ردههای مختلف و حتی در بخشهای گوناگون هر فستیوال متغیر است و اگر تهیهکننده یا کارگردان، یا فروشنده بینالمللی بخواهد فیلمی را مثلا در جشنواره کن، ونیز و غیره دربخشهای مختلف ثبت نام کند باید هزینه بسیاری را تقبل کند. چنانچه فیلم یا فیلمهایش پذیرفته نشوند و بشوند، هرگز این پولها برگردانده نمیشوند. برای جشنواره کن، وضع کمی متفاوت است. اگر دیسک دی وی دی ارائه کنید ۵۰ یورو، بتا، ۱۵۰ یورو، دی سی پی دیجیتال معرفی کنید ۳۰۰ یورو و غیره. برای فیلمهای کوتاه زیر پانزده دقیقه، مجانی است. جشنوارههای دیگر نیز تعرفههای گوناگون دارند. با توجه به اینکه هر فستیوالی از سوی وزارت فرهنگ هنر و امور خارجه و شهرداری همان محل بودجه جشنواره را تامین میکنند، سوال اینجاست که مثلا با توجه به بیش از دو هزار فیلم بلند که به جشنوارهها ارائه میشود و پول ثبت نام میدهند، آیا جشنوارهها در حال تجارت کردن با پول ثبت نام فیلمها هستند؟ یا اینکه دولتها بودجههای جشنوارهها را کاهش دادهاند؟ البته یکی از کارکنان جشنواره کن روزی به ما گفت که اگر ثبت نام مجانی باشد، تعداد فیلمهای فرستاده شده بسیار زیادتر خواهد شد، و این کار باعث خواهد شد که سینماگران و فروشندگان فیلم، قبل از ارسال فیلمها بیشتر فکر کنند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- ثبتنام برای هفتادوهفتمین جشنواره کن آغاز شد
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- سومین جشنواره دریای سرخ عربستان با «جن خوش قلب» افتتاح میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با کارگردان برنده جایزه اول آسیا جشنواره توکیو/ رابطه سینما و زندگی روزمره
- معرفی نامزدهای آکادمی فیلم اروپا/ رقابت سخت ۵ فیلم مهم
- سینمای فرانسه در تدارک جوایز سزار/ ۲فیلم از کارگردانان ایرانی در میان آثار به نمایش درآمده
- استقبال تماشاگران ایتالیایی از «آیههای زمینی»
- مهرجویی بیرون از مرزها/ بازتاب قتل داریوش مهرجوئی در فرانسه
- «برنادت»، زندگی پشت پرده همسر رئیسجمهوری فرانسه/ یک فیلم موفق مردمپسند
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا