فیلم «مرز سبز» که با انتقاد شدید از نگرش دولت لهستان به پناهندگان ساخته شده با وجود حمله اعضای دولت این کشور، در سینماها لهستان اکران شده است.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «مرز سبز» ساخته «آگنیشکا هولاند» کارگردان مشهور لهستانی ماه گذشته جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ونیز دریافت کرد، فیلمی که داستان یک خانواده سوری را روایت می کند که در سال ۲۰۲۱ قصد دارند از طریق مرز بلاروس و لهستان به اروپا برسند و مورد رفتار وحشیانه توسط مرزبانان لهستانی قرار میگیرند.
«زبیگنیو زیوبرو» وزیر دادگستری لهستان این فیلم را با یک فیلم تبلیغاتی نازی مقایسه کرد که لهستانیها را راهزن و قاتل نشان میدهد، علیرغم اینکه اعتراف کرد که آن را تماشا نکرده است. «بلاژی پوبوژی» معاون وزیر کشور نیز این فیلم را یک افترای نفرت انگیز خواند که برای دولت لهستان و لهستانیها مضر است».
«آگنیشکا هولاند» کارگران این فیلم در یک مصاحبه تلفنی ضمن اشاره به این که واکنش شدید دولت او را غافلگیر کرده است، گفت: «انتظار امواج نفرت و تبلیغات و انکار را داشتم، اما به جای امواج، با سونامی رو به رو شدیم. من انتظار نداشتم ظرف چند روز، سه یا چهار بار، وزرای دادگستری، کشور، رئیس جمهوری کشور و بسیاری دیگر به من تا این حد از نفرت و تجاوز حمله کنند».
«هولاند» همچنین گفت که احساس می کند موضوع مهاجرت یکی از مهم ترین چالشها برای آینده اروپا و جهان است و خشم دولت از تبدیل شدن لهستان به مسیر مهاجرت در دو سال گذشته، انگیزه ساخت این فیلم بوده است.
«مرز سبز» وضعیت اسفناک مهاجران از شمال آفریقا و خاورمیانه را به تصویر میکشد که فریفته تبلیغاتی شدهاند که وعده عبور آسان به اتحادیه اروپا از طریق مرز بلاروس و لهستان را میدهند. این مهاجران بازیچه دولت لهستان میشوند و در جنگلهای باتلاقی و خطرناک میان لهستان و بلاروس، با گرسنگی رها میشوند.
«هولاند» پیش از این در جشنواره ونیز درباره این فیلم گفته بود: «این یک منطقه ممنوعه، یک منطقه ترس و یک منطقه مردگان است. وضعیت برای آینده اروپا بسیار خطرناک است، زیرا اگر این خشونت را به عنوان پاسخی به مشکلات سیاسی بپذیریم، اگر حقوق انسانها را فقط به خاطر غیرقانونی یا سیاه بودن یا هر چیز دیگری فراموش کنیم، قدم بعدی برای کشتن آنها خواهد بود. من سه فیلم درباره هولوکاست ساختم (اروپا اروپا، در تاریکی، آقای جونز) و میدانم چقدر آسان است که از نقطهای بیبازگشت عبور کنیم، جایی که خشونت فقط چند برابر میشود. من هیچ راهحلی برای مشکلات مهاجرت جهانی ندارم، اما فکر میکنم باید با مشکل روبرو شویم و درباره آن بحث کنیم، تا به دنبال راهحلهای واقعی باشیم و سرمان را مثل کبک در برف نکنیم با تصور این که با جلوگیری از آمدن قایق ها یا مردم به سواحل ما، مشکل را حل کردهایم».
منبع: ایسنا به نقل از گاردین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت
- تجلیل از مارک رافلو در جشنواره سانتا باربارا/ جایزه برای مکاشفه
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- میزبانی عمارت نوفللوشاتو از دو نمایش جدید
- اهدای تندیس ملی رضایتمندی مشتری به همراه اول
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- فراخوان همراه اول برای توسعه ایده، راهکار و محصول مبتنی بر ۵G
- فوت یک مستندساز و فیلمبردار؛ سعید بخشعلیان درگذشت
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- تفاهم معاونت علمی ریاستجمهوری و همراه اول برای توسعه اولین فبلب IoT کشور
- پرومتهای در زنجیر نولان/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»