سینماسینما، ترجمه: فریبا جمور
تام هنکس و رابین رایت برای درامی که تنها در اتاق نشیمن خانواده ای می گذرد، تیم «فارست گامپ» را دوباره دور هم جمع کردند.
«اگر این دیوارها می توانستند حرف بزنند…» این عبارت اغلب در مورد مکان رویدادهای تاریخی مشهور گفته می شود، اما در مورد مکان های خصوصی که بیشتر زندگی خود را در آنها می گذرانیم نیز صادق است.
رابرت زِمکیس در آخرین فیلمش به نام «اینجا»، ایده ی جدیدی رو می کند: اگر این دیوارها می توانستند ببینند چه اتفاقی میافتاد؟
«اینجا» کاملاً از یک زاویه دید ثابت اتفاق می افتد. دوربین هیچ تکانی نمی خورد. زوم نمی کند و حتی نمی چرخد. آنچه حرکت می کند، و نسبتاً سریع، زمان است. بیش از یک قرن زندگی در اتاق نشیمن خانواده آمریکایی در داستانی ۱۰۴ دقیقه ای به نمایش در می آید. زمکیس در اولین مصاحبه اش گفت: «زاویه دید دوربین هرگز تغییر نمی کند، اما همه چیز در اطراف آن تغییر می کند. در حقیقت تا به حال هرگز این اتفاق نیافتاده. صحنه های مشابهی در فیلم های صامت اولیه هست، قبل از اینکه زبان مونتاژ اختراع شود. اما به غیر از آن، بله، سرمایه گذاری پرخطری بود.»
در «اینجا» تیم فارست گامپ چه جلو و چه پشت دوربین دوباره دور هم جمع شدند. در این فیلم که ۱۵ نوامبر در سینماها اکران می شود، تام هنکس و رابین رایت ایفای نقش کرده اند و زمکیس و اریک راث به طور مشترک آن را نوشتند که همگی از برندگان اسکار هستند. تاکنون اطلاعات کمی در مورد زاویه دید غیرمعمولی این فیلم داده شده است. زمکیس می گوید: «هیجان آن همین است. از این زاویه دید به جهان چه می گذرد؟ فکر می کنم این راه جالبی برای تعمق در مورد مرگ است. این فیلم به موضوع جهانی می پردازد که همه چیز می گذرد.»
اگرچه زاویه دید فیلم تغییر نمی کند، اما بازیگران تغییر می کنند. هنکس نقش کودکی متعلق به نسل بعد از جنگ جهانی دوم به نام ریچارد را بازی میکند که در زمانهای خاصی از داستان تقریباً ۶۷ ساله است، اما به لطف گریم و همچنین جلوههای دیجیتالی، دههها را نیز طی میکند. هنکس از یک سو تا ۹۰ سالگی پیر می شود و از سوی دیگر تا دهه ۶۰ جوان می شود، درست شبیه زمانی که به عنوان ستاره ای جوان در سینما ظهور کرد.
رایت در اواخر سالهای نوجوانی ریچارد به عنوان دوست و بعدها همسرش به داستان اضافه می شود، آنها با فرزندانش در خانه ای که خود ریچارد بزرگ شده، زندگی می کنند و مارگارت که شخصیت پر جنب و جوش تر قصه است در طول دهه ها شوهرش را وارد ماجراجویی هایی می کند. زمکیس که اکنون ۷۲ ساله است، می گوید: «من و اریک قصه ی نسل خودمان را نوشتیم.»
ونیتی فیر/ آنتونی برزنیکان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- یاران «فارست گامپ» برمیگردند/ اکران «اینجا» رابرت زمکیس در پاییز
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- فوت بازیگر «پیانیست» و «نجات آقای بنکس»/ رونان ویبرت درگذشت
- زمان اکران «شهر سیارکی» مشخص شد
- تام هنکس رماننویس شد
- مرثیهای برای پادشاه/ نگاهی به فیلم «الویس»
- «الویس» در جشنواره کن به نمایش در میآید
- تام هنکس به فیلم بعدی وس اندرسون پیوست
- حضور تاریخی زنان در آکادمی اسکار
- زمان، چیز دیگری از من خواهد ساخت
- هفت بازیگری که به دلیل بازی در فیلم، تا سر حد مرگ رفتند
- تام هنکس و همسرش عجلهای برای دریافت واکسن کرونا ندارند
- اولین وسترن تام هنکس/ «اخبار جهان» مدعی اسکار
- برشهای کوتاه خاطرهای که شارلیز ترون در مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۰ تعریف کرد
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
آخرین ها
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر