تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۸:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 196962

سینماسینما، پاریس: زنان روز به روز حضور بیشتر و مهمتری در جشنواره کن دارند.

جشنواره کن تا یک سال پیش هرگز خانمی را در مقام رئیس جشنواره نداشته، اما از سال ۲۰۲۳ خانم ایریس کنوبلوش، به بالاترین مقام جشنواره کن رسید. همچنین در طول سه سال اخیر دو کارگردان زن، ژولیا دوکورنو برای تیتان، در سال ۲۰۲۱، و ژوستین تریه برای آناتومی یک سقوط، سال گذشته، برنده نخل طلا شدند.

امسال یک نخل طلای افتخاری به مریل استریپ، خواهند داد. رئیس هیئت داوران، خانم گرتا گرویگ، است، و از ۹ داور ۵ نفر خانم هستند. رئیس هیئت داوران فیلم های کوتاه و سینه فونداسیون، هم خانم انتخاب شده و از پنج داور، ۳ خانم حضور دارند.

در بخش داوران نوعی نگاه، از پنج داور، ۳ خانم انتخاب شده‌اند. در بخش داوران هفته منتقدین برای رئیس داوران یک خانم انتخاب شده و از پنج داور، ۴ خانم در مقام داوری هستند؛ اما به نکته دیگری که می‌توان اشاره داشت این است که امسال از ۲۰۰۰ فیلم پیشنهاد شده به کن، تنها ۹۷ فیلم ساخته زنان بوده که از ۲۲ اثر ۴ فیلم ساخته خانم‌ها در مسابقه پذیرفته شد.

دبیرکل جشنواره، آقای تی‌یری فرمو در این باره می‌گوید: «ابتدا باید تعداد فیلم‌های ساخته شده توسط زنان وجود داشته باشد که از کیفیت خوبی هم برخوردار باشند، تا بتوان از بین آنها انتخاب کرد. بنظر من مدارس سینمایی می‌توانند در این زمینه فعال‌تر باشند تا کارگردانان زن بیشتری داشته باشیم.»

خانم ایریس کنوبلوش، رئیس جشنواره کن ۶۱ سال دارد و در آلمان بدنیا آمده است. مدتی رئیس گروه کمپانی وارنر در فرانسه بوده و همچنین مدتی در مونیخ، نیویورک و لس آنجلس در زمینه سینما فعالیت داشته است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها