سینماسینما، محمد حقیقت-کن:
فیلم «اوه کانادا» ساخته پل شرایدر، یک مستند ساز مشهور بازنشسته را از تخت بیماری در خانه خودش بیرون میآورند، تا با وی آخرین مصاحبه تلویزیونی را انجام دهند. در ابتدا وسایل صحنه چیده میشود. یکی از شاگردان قدیمیاش در طی مصاحبه تلاش میکند آنچه را این مستندساز تا به حال از زندگیاش آشکار نکرده را از زبان وی بیرون بکشد، مستندساز که از نظر عاطفی بی نهایت به همسرش وابسته است بدون حضور او در کنارش قادر به انجام این گفتگو نیست.
در اعترافات وی، او به روابطی که طی سالها با دیگر زنان داشته می پردازد در حالی که همسرش در کنارش نشسته، گاه بخاطر نوستالژی و ناامید بودن همسرش در عشق هایی که در گذشته داشته، منقلب میشود و بنظر میآید که برای او دل میسوزاند، رفته رفته تماشاگر متوجه میشود که این مستند ساز همجنسگرا بوده و هرگز با زنی رابطه عشقی نداشته است، تا اینکه روزی با مردی که به او نزدیک بوده رابطه مخفیانه برقرار میکند، اما دیری نمیپاید که وی راهی کانادا میشود. از اینجا به بعد زندگیاش پریشان میشود. ساختار فیلم رفت برگشت به گذشته و ترکیب با فرو رفتن در تخیلات این مستندساز است.
از نظر کارگردانی فیلم ساختاری قراردادی و معمولی دارد و چیز نویی ایجاد نکرده البته گاه دیالوگهای با احساسی در سناریو بکار رفته است که احساس بر انگیز است. میتوان این اثر را جزو فیلمهای متوسط جشنواره امسال قلمداد کرد.
در فیلم یورگوس لانتیموس (انواع مهربانی) که شامل سه اپیزود است، بهترین قسمت آن همان بخش اول است. مردی تصمیم میگیرد کنترل زندگی خود را بدست گیرد. یک کارمند پلیس نگران ناپدید شدن همسرش که به دریا رفته بود، میشود، بعد از پیدا شدنش حالات زن متفاوت شده وی تصمیم گرفته کسی را پیدا کند که قدرت خاصی برای ارتباط با روح داشته باشد. در قسمت دوم و بویژه در بخش سوم فیلم، لانتیموس کمتر موفق است و نتوانست هواداران خود را به طور کامل راضی کند. در جدول ارزشگذاری منتقدان نشریه فیلم فرانسه، آنها چندان نظر مساعدی به آن نداشتند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- «۱۳ روز ۱۳ شب»؛ فیلمی فرانسوی به شیوه هالیوودی
- آکادمی اسکار بهدنبال ملغمه بینالمللی میگردد؟
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، در مدرسه فیضیه قم چه دیدم؟
- «صراط»؛ فیلمی که از سوی داوران کن نادیده گرفته شد
- فردای نخل طلا
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- «احساس باارزش» ارزش نخل طلا را دارد
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- در نیمه راه جشنواره/ ستارههای منتقدان به کدام فیلمها رسید؟
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- هر دو فیلم ایرانی به درستی در کن پذیرفته شدند/ فیلم روستایی علیه جامعه مردسالار است
- ادعای یک نشریه فرانسوی/ «مادران جوان» شایسته بردن نخل طلا است
پربازدیدترین ها
- نگاهی هرمنوتیکی به «پیرپسر»/ از «درخت گلابی» تا چاقوی خونآلود: تراژدی چهل سالهها
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- گفتوگو با ناهید حسنزاده، کارگردان «زمانی دیگر»/ فیلم من خیلی هم تلخ نیست
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»
- «کودکان کاغذی» در راه انگلستان
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز