سینماسینما، محمد حقیقت-کن:
فیلم «اوه کانادا» ساخته پل شرایدر، یک مستند ساز مشهور بازنشسته را از تخت بیماری در خانه خودش بیرون میآورند، تا با وی آخرین مصاحبه تلویزیونی را انجام دهند. در ابتدا وسایل صحنه چیده میشود. یکی از شاگردان قدیمیاش در طی مصاحبه تلاش میکند آنچه را این مستندساز تا به حال از زندگیاش آشکار نکرده را از زبان وی بیرون بکشد، مستندساز که از نظر عاطفی بی نهایت به همسرش وابسته است بدون حضور او در کنارش قادر به انجام این گفتگو نیست.
در اعترافات وی، او به روابطی که طی سالها با دیگر زنان داشته می پردازد در حالی که همسرش در کنارش نشسته، گاه بخاطر نوستالژی و ناامید بودن همسرش در عشق هایی که در گذشته داشته، منقلب میشود و بنظر میآید که برای او دل میسوزاند، رفته رفته تماشاگر متوجه میشود که این مستند ساز همجنسگرا بوده و هرگز با زنی رابطه عشقی نداشته است، تا اینکه روزی با مردی که به او نزدیک بوده رابطه مخفیانه برقرار میکند، اما دیری نمیپاید که وی راهی کانادا میشود. از اینجا به بعد زندگیاش پریشان میشود. ساختار فیلم رفت برگشت به گذشته و ترکیب با فرو رفتن در تخیلات این مستندساز است.
از نظر کارگردانی فیلم ساختاری قراردادی و معمولی دارد و چیز نویی ایجاد نکرده البته گاه دیالوگهای با احساسی در سناریو بکار رفته است که احساس بر انگیز است. میتوان این اثر را جزو فیلمهای متوسط جشنواره امسال قلمداد کرد.
در فیلم یورگوس لانتیموس (انواع مهربانی) که شامل سه اپیزود است، بهترین قسمت آن همان بخش اول است. مردی تصمیم میگیرد کنترل زندگی خود را بدست گیرد. یک کارمند پلیس نگران ناپدید شدن همسرش که به دریا رفته بود، میشود، بعد از پیدا شدنش حالات زن متفاوت شده وی تصمیم گرفته کسی را پیدا کند که قدرت خاصی برای ارتباط با روح داشته باشد. در قسمت دوم و بویژه در بخش سوم فیلم، لانتیموس کمتر موفق است و نتوانست هواداران خود را به طور کامل راضی کند. در جدول ارزشگذاری منتقدان نشریه فیلم فرانسه، آنها چندان نظر مساعدی به آن نداشتند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- جامعه هنری فرانسه نفس راحتی کشید!
- خبرهایی از جشنواره فیلم ونیز/ حضور پرتعداد بازیگران سرشناس
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه نتیجه داد
- از برنده جایزه بزرگ جشنواره کن چه میدانیم؟/ یک صدای جدید از سینمای هند
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- پریدن از این شاخه به آن شاخه/ نگاهی به فیلم جدید مرجان ساتراپی
- فرهنگیان فرانسه به پا خاستند/ یک کشور در برابر راست افراطی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- نخل طلا، خون تازه به سینمای تازه نفس آمریکا داد/ یادداشت محمد حقیقت از کن
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود