۱۰ سال پیش در چنین روزی سینمای جهان با از دست دادن دو نفر از برجستهترین کارگردانان خود، شوک بزرگی را تجربه کرد.
به گزارش سینماسینما، خبرنگاران سینمایی در سراسر جهان هیچگاه تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۰۷ را فراموش نخواهند کرد، روزی که دو کارگردان بزرگ و الهامبخش سینما یعنی «اینگمار برگمن» و «میکلآنجلو آنتونیونی» در فاصلهای کوتاه درگذشتند و سینمادوستان را در بهت و اندوه فرو بردند.
در حالی که خبر درگذشت «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سوئدی در سن ۸۹ سالگی در رسانههای جهان مخابره میشد و نویسندگان سینمایی مشغول نوشتن یادداشتهایی در ستایش آثار این کارگردان اسطورهای بودند، خبر مهم دیگری نیز عصر همان روز همه را شوکه کرد و «میکل آنجلو آنتونیونی» کارگردان نامدار ایتالیایی نیز در سن ۹۵ سالگی سینما را برای همیشه ترک کرد تا یکی از تلخترین روزها در تاریخ سینمای معاصر رقم بخورد.
«اینگمار برگمن» از چهرههای برجستهی تاریخ سینمای جهان بود که در طول شش دهه فعالیت هنری، ۹ بار نامزد جایزهی اسکار شده بود و در توصیف شرایط زندگی انسانی از مایههای کمدی، امید، یاس و ناامیدی بهره میگرفت.
وی در طول سالها فعالیت سینمایی در مجموع ۶۲ فیلم ساخت که فیلمنامه بسیاری از آنان را نیز خودش نوشته بود و علاوهبر آن، کارگردانی ۱۷۰ تئاتر از او یک چهره درخشان در عرصه این هنر نمایشی ساخته بود.
کارگردانان بسیاری آثار برگمن را الهامبخش حیات سینمایی خود دانستهاند که از آن جمله میتوان به «روبرت آلتمن»، «وودی آلن»، «آتوم اگویان»، «استنلی کوبریک»، «دیوید لینچ»، «پل شرادر»، «آندری تارکوفسکی» و «فرانسوا اوزون» نام برد.
«برگمن» سهبار برای فیلمهای «توتفرنگیهای وحشی» (۱۹۶۰)، «همچون یک آینه» (۱۹۶۳) و «فریادها و نجواها» (۱۹۷۴) نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد و با «فریادها و نجواها» تا آستانه کسب اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز پیش رفت.
از مهمترین فیلمهای «برگمن» میتوان به «پرسونا»، «فریادها و نجواها»، «مهر هفتم»، «توتفرنگیهای وحشی»، «لبخندهای یک شب تابستانی»، «همچون یک آینه»، «چراغ زمستانی»، «سکوت»، «آستانه زندگی»، از «مردی با یک چتر»، «سرزمین آرزو»، «آینده با من است»، «زندان»، «رازهای زنان»، «تابستانی با مونیکا»، «درسی در عشق»، «چشم شیطان» و «صحنه یک ازدواج» نام برد.
اما «میکل آنجلو آنتونیونی» که او نیز فعالیت سینمایی خود را هچون «برگمن» از ابتدای دهه ۱۹۴۰ میلادی آغاز کرد، پس از ساخت چند فیلم کوتاه و بلند، اولین موفقیت بینالمللی خود را در سال ۱۹۶۰ با فیلم «ماجرا» رقم زد که در جشنواره کن با استقبال همراه شد و سپس موفقیتهای جهانیاش را با «شب» (۱۹۶۱) و «کسوف» (۱۹۶۲) ادامه داد.
این سه فیلم با توجه به شباهت در سبک و موضوع که هرسه به نگرانیهای بشر امروز پرداختهاند، عموما به سهگانههای آنتونیونی معروف هستند.
اولین فیلم رنگی بنیانگذار سینمای مدرن ایتالیا در سال ۱۹۶۴ با نام «صحرای سرخ» ساخته شد که این فیلم نیز به گونهای ادامه این سهگانه محسوب میشود.
آنتونیونی یک سال بعد از ساخت «صحرای سرخ»، اولین فیلم اتگلیسی زبان خود را با عنوان «آگراندیسمان» ساخت که موفقیت زیادی کسب کرد.
«نقطه زابریسکی» در سال (۱۹۷۰)، «مسافر» (۱۹۷۵)، «راز اوبروالد» (۱۹۸۰)، «فراسوی ابرها» (۱۹۹۵) و«اورس» (۲۰۰۴) دیگر فیلمهای بنیانگذار سینمای مدرن درایتالیاست.
«آنتونیونی»در طول بیش از نیم قرن فعالیت سینمایی جوایز متعددی چون جایزه افتخاری آکادمی اسکار، جایزه نخل طلای جشنواره کن برای «آگراندیسمان»، جایزه خرس طلایی جشنواره برلین برای فیلم «شب»، دو جایزه ویژه هیات داوران کن برای «کسوف» و «ماجرا» و جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو برای «گریه» دریافت کرد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نگاهی به فیلم «سوگلی»/ جدال قدرت
- از «یک تصادف ساده» تا «هفت روز»/ برنامه اکران فیلمهای ایرانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۵ در فرانسه
- «چشمهایش» کلید خورد
- «گلن گری گلن راس» برای بار سوم روی صحنه میرود
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد
- گزارشی از گیشه جهانی سینما؛ «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» ۱۴۷ میلیون دلار فروخت
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- با تجلیل از استلان اسکارشگورد؛ جشنواره فیلم مونیخ ۲۰۲۵ برگزیدگانش را شناخت
- تازهها از جشنواره ونیز ۲۰۲۵/ پروژههای دو سینماگر ایرانی پذیرفته شد
- هایده صفییاری برگزیده جشنواره ترابیکا شد
- نمایش فیلم سینماگر ایرانی در ادینبورگ/ جشنواره بلغارستانی به «زیر سایه بلوط» جایزه داد
- نوجوانان و جوانان اوتیسم در نمایش «سجاد افشاریان»
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت چهار فیلم غیر سینمایی و سه فیلم سینمایی صادر شد
- جشنواره دانانگ به «بازی را بکش» جایزه داد
- نسخهای ناتمام از «فورد در برابر فراری»؛ چرا همکاری برد پیت و تام کروز منتفی شد؟
- آیا دنزل واشینگتن بازمیگردد؟/ دنباله «جزر و مد سرخ» ساخته میشود
- به بهانهی اکران «تنگه» در سینمای ایران/ اثری سرگرمکننده و سطحی
- «بالرین»؛ جهانی سراسر خشونت
- مهدی نادری در اینستاگرامش خبر داد؛ پیگیری سرقت یک فیلمنامه/ چگونه «دندان گرگ» به «پوست شیر» تبدیل شد
- فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز مشخص شد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- فوت بازیگر فیلمهای تارانتینو؛ مایکل مدسن درگذشت
- برای فعالیتهای هنری و اجتماعی؛ کیت بلانشت، یک جایزه تاریخی مهم میگیرد
- حضور «مردهشور» در بخش مسابقه جشنواره ادینبورگ
- اپوزیسیونسازی هدفمند؛ خطای راهبردی یا پروژه نفوذ؟