اردن با درخواست آذربایجان برای خروج فیلم «سرزمین شیرین من» از رقابت اسکار بینالملی موافقت کرد.
به گزارش سینماسینما، آیخان حاجیزاده، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان، در پاسخ به پرسشهای رسانهای در مورد اقدام اردن برای کنار گذاشتن فیلم مستند «سرزمین شیرین من» که توسط کارگردان ارمنی سارن هایرابتیان ساخته شده است، اعلام کرد: «اگرچه در سپتامبر امسال، فیلم «سرزمین شیرین من» برای رقابت در جوایز اسکار ۲۰۲۵ در رشته بهترین فیلم بینالمللی انتخاب شده بود، آذربایجان بلافاصله نگرانیهای خود را به طرف اردنی منتقل کرد، زیرا این فیلم علیه تمامیت ارضی و حاکمیت آذربایجان است».
بنابر اعلام روزنامه دولتی آذربایجان، حاجیزاده همچنین افزود: «برخلاف ادعاهای طرف ارمنی، هیچ فشاری وجود نداشت. این تصمیم مستقل کمیسیون سینمایی سلطنتی اردن بود که فیلم را برای جایزه اسکار ارسال نکرد و نمایش آن در اردن را متوقف کرد. ما از این تصمیم طرف اردنی استقبال میکنیم.»
حذف مستند «سرزمین شیرین من» نماینده سینمای اردن از اسکار ۲۰۲۵ در حالی اعلام شده است که رسانههای خارجی چون هالیوود ریپورتر و ددلاین این تصمیم را حاصل فشار سیاسی طرف آذربایجانی بر اردن میدانند.
این مستند برنده جایزه، روایتگر داستان پسری ۱۱ ساله است که رویای دندانپزشک شدن در روستای خود در آرتساخ، منطقهای ارامنه در قره باغ کوهستانی را در سر می پروراند، منطقهای که در مرکز اختلافات خشونت آمیز بین آذربایجان و ارمنستان از سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است. طی دهه ۱۹۸۰ آرتساخ دههها برای تبدیل شدن به یک کشور جداییطلب جنگید، جنبشی استقلالطلب که با حمله آذربایجان در سال ۲۰۲۳ پایان یافت.
سارن هایرابتیان کارگردان و آزا حورانی تهیه کننده این مستند به ددلاین گفتند: «این خبر بسیار ویرانکنندهای برای تیم ماست که یک داستان عاطفی صمیمی از عشق یک کودک به خانه و خانوادهاش ممنوع و مسکوت شد. به عنوان فیلمسازان مستند، این سانسور ما را بیش از هر زمان دیگری وادار میکند تا داستان قهرمان فیلم را به اشتراک بگذاریم، داستانی که منعکسکننده تجربیات کودکان بیشماری در سرتاسر جهان امروزی است که شایسته رویاپردازی آزادانه بدون تهدید جنگ و درگیری هستند.»
پس از اینکه اردن مستند «سرزمین شیرین من» را از رقابت اسکار بهترین فیلم بلند بینالمللی کنارگذاشت، آکادمی اسکار به سازندگان این فیلم اعلام کرده در صورتی که این فیلم واجد شرایط باشد میتواند در شاخه بهترین فیلم مستند بلند اسکار رقابت کند.
مستند «سزمین شیرین من» در تاریخ ۱۶ و ۱۷ نوامبر در «DOC NYC» مهمترین جشنواره فیلم در آمریکای شمالی نمایش داده میشود و اکران مقدماتی آن از ۲۹ نوامبر آغاز خواهد شد تا شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند اسکار کسب کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ تنها سه بازیگر برای ایفای نقش ملکهها برنده اسکار شدند
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- توسط آکادمی اسکار ۲۰۲۴؛ جایزه فلوشیپ طلایی برای زنان به دو سینماگر ایرانی اهدا میشود
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- برای رقابت در اسکار نود و هفتم؛ «کشتیگیر» نماینده بنگلادش و «ایر» نماینده دومینیکن شد
- در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «نفس من را بگیر» نماینده تونس در اسکار شد
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ انیمیشن «شیشهگر» نماینده پاکستان در اسکار شد
- فیلم هندی، نماینده بریتانیا شد؛ «سانتوش» به اسکار میرود
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست