بیل باتلر فیلمبرداری که جایزه امی و نامزدی اسکار را در کارنامه داشت در ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، بیل باتلر که برای فیلمبرداری «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» یا «دیوانه از قفس پرید» نامزدی اسکار را کسب کرده بود و فیلمبرداری «آروارهها» استیون اسپیلبرگ را انجام داده بود چهارشنبه از دنیا رفت.
اسپیلبرگ در بیانیهای با گرامیداشت یاد باتلر نوشته است: در «آروارهها» بیل باتلر پایه محکمی برای آن قایق بود. او تنها آرامشی بود که در میان آن همه طوفان وجود داشت. وقتی با طبیعت و تکنولوژی رو در رو شدیم هر دوی ما خسته شده بودیم و در نهایت تماشاگران در این نبرد پیروز شدند. نگرش بیل به زندگی عملگرایانه، فلسفی و بسیار صبورانه بود و من برای کمکهای خلاقانهاش برای شکل گرفتن «آروارهها» بسیار مدیون او هستم.
علاوه بر «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» باتلر فیلمبردار شماری از فیلمهای مطرح دهه ۱۹۷۰ بود که «مکالمه» فرانسیس فورد کاپولا و «گریس» رندال کلایسر با بازی جان تراولتا و اولیویا نیوتن جان در سال ۱۹۷۸ از جمله آنهاست.
در هر ۲ فیلم «مکالمه» و «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» باتلر جایگزین هاسکل وکسلر فیلمبردار مطرح شده بود.
وی همچنین فیلمبردار «دانه شیطان» و «کاپریکورن یک» در دهه ۱۹۷۰ بود و فیلمبرداری «راکی ۲» سال ۱۹۷۹، «راکی ۳» سال ۱۹۸۲ و «راکی ۴» سال ۱۹۸۵ به کارگردانی سیلوستر استالونه، «بیلوکسی بولز» اقتباسی از نیل سایمن در سال ۱۹۸۸، فیلم ترسناک «بازی بچه» ساخته تام هالند در سال ۱۹۸۸، درام موزیکال «پل گرافیتی» در سال ۱۹۹۰، «فلیپر» در سال ۱۹۹۶ را انجام داده بود. باتلر در هزاره جدید هم پشت دوربین بود و در هشتاد و چند سالگی درام جنایی تحسین شده بیل پکستون را با عنوان «شکنندگی» یا «سرزمین مجازات» در سال ۲۰۰۱ و کمدی «پول خندهدار» چوی چیس سال ۲۰۰۶ را فیلمبرداری کرده بود. آخرین فیلم وی «فرشته شیطان» ریچارد دویچر در سال ۲۰۰۹ بود.
باتلر با تلویزیون هم بسیار کار کرده بود و سال ۱۹۷۷ برای فیلمبرداری فیلم تلویزیونی «راندن در انتب» و سال ۱۹۸۴ برای فیلمبرداری از اقتباسی از «اتوبوسی به نام هوس» با بازی آن مارگارت و تریب ویلیامز ۲ جایزه امی دریافت کرد. وی سال ۱۹۸۳ برای مینی سریال «تورن بردز» یا «مرغان خارزار» نامزدی امی را کسب کرد.
باتلر در مصاحبهای درباره فیلمبرداری «آروارهها» گفته بود حدود ۹۰ درصد فیلمبرداری روی قایق را با دوربین روی دست انجام داد.
این فیلمبردار که در شهر کوچکی در ماونت پلیزنت بزرگ شد در دانشگاه آیووا در رشته الکترونیک تحصیل کرده بود. وی کارش را به عنوان مهندس در ایستگاه رادیویی ایندیانا آغاز کرد و به طراحی و ساخت اولین ایستگاههای تلویزیونی ایبی سی در شیکاگو کمک کرده بود.
وی سپس به فیلمبرداری آثار مستند علاقهمند شد و اولین فیلمبرداری برای فیلم داستانی را با «فرانک بیباک» فیلیپ کافمن تجربه کرد. این فیلم سال ۱۹۶۷ با بازی جان وویت ساخته شد. «مردم باران» در سال ۱۹۶۹ ساخته فرانسیس فورد کاپولا با بازی جیمز کان، شرلی نایت و جک نیکلسون فیلم بعدی او بود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
- جشنواره برلین با پیام زلنسکی افتتاح خواهد شد
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- جان ویلیامز سوژه مستندی از اسپیلبرگ شد/ روایت زندگی آهنگساز افسانهای سینما
- با ۵۲ نامزدی اسکار؛ جان ویلیامز بازنشسته نمیشود/ نه گفتن به اسپیلبرگ محال است
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!