فیلمنامهای از اینگمار برگمان که تا همین چند وقت پیش ناشناخته بود و این اواخر کشف شد در قالب فیلمی سینمایی روی پرده میرود.
به گزارش سینماسینما، به نقل از گاردین، فیلمنامه اینگمار برگمان کارگردان مشهور سوئدی که به نظر میرسد بخشی از پروژه مشترک اجرا نشده او با فدریکو فلینی و آکیرا کوراساوا بود، برای صدمین سال تولد او ساخته خواهد شد.
برگمان این فیلمنامه را با عنوان «۶۴ دقیقهای با ربکا» سال ۱۹۶۹ نوشت و داستان درباره آموزگار کودکان ناشنوا است که باردار شده و نگران فرزندش است. در این فیلمنامه زندگی او در چند روز دنبال میشود که در جریان آن او دچار یک تصادف اتومبیل هم میشود و چند کار معمول روزانه را انجام میدهد.
درنظر گرفته شده که نقش این آموزگار را کاترین راس بازی کند که برای بازی در فیلم «فارغالتحصیل» نامزد دریافت اسکار شده بود.
این فیلمنامه را برگمان در همکاری با کمپانی پارامونت نوشته بود که قرار بود با فلینی و کوراساوا هم ادامه یابد اما هرگز به ثمر ننشست. این فیلمنامه تا زمانی که او آرشیو خود را به بنیادی که به نام او در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد اهدا کرد، کشف نشده بود و تازه آن زمان روشن شد که چنین فیلمنامهای وجود دارد.
اکنون اعلام شده که این فیلمنامه توسط سوزانه اوستن یکی از مشهورترین کارگردانهای سوئدی ساخته خواهد شد. البته این انتخابی بسیار عجیب است زیرا این کارگردان و برگمان بسیار روابط خصمانهای داشتند که تا زمان مرگ برگمان در سال ۲۰۰۷ ادامه داشت. این دو به دو بخش متفاوت فرهنگی در اواخر دهه ۱۹۶۰ تعلق داشتند و برگمان به عنوان یک فردگرای سنتی شناخته میشد در حالی که اوستن یکی از بنیانگذاران سینمای فمینیست رادیکال بود و از اعضای گروه جنبش ۸ محسوب میشد.
آنها با هم درگیریهای شخصی هم داشتند و مادر اوستن که منتقد سینمایی بود، بعد با برگمان در یکی از فیلمهای اولیه او همکاری کرد اما نتوانست در صنعت مردانه آن مقطع جایگاهی پیدا کند. اولین فیلمی که اوستن ساخت با عنوان «ماما» درواقع تلاشی برای تصویر چهره برگمان به عنوان فردی ناخوشایند در این صنعت و الهام گرفته از تجربیات مادرش بود.
اوستن میگوید ابتدا تمایلی به این کار نداشته اما وقتی فیلمنامه را خواند با خود گفت وای برگمان حداقل ۶۴ دقیقه یک فمینیست بود!
در حالی که این فیلمنامه در همان حدود زمانی که فیلمنامه فیلمهایی چون «مصایب آنا» و «شرم» و«تماس» نوشته شده، نوشته شده است اما اوستن آن را بسیار متفاوت با بقیه فیلمهای اصلی در میان آثار برگمان میداند و میگوید: آن فیلمها بسیار سیاسی و روشنفکرانه و بازتابی از روح زمانه هستند اما وقتی شما این متن را میبینید متوجه میشوید خیلی خوب است و از نظر سیاسی او خیلی محافظهکار شده اما در عین حال هنرمندی است که با سوالات اگزیستانسیالیستی درگیر است. «شصت و چهار دقیقه» خیلی امیدوارانه و از زاویه دید یک زن نوشته شده و از دیالوگهای خیلی خوبی برخوردار است.
برگمان زاده ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۸ و درگذشته ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۷، کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیه کننده معاصر سوئدی بود. وی به عنوان یکی از برجستهترین فیلمسازان سینمای جهان شناخته میشود. انتظار میرود این فیلم تا دو سال دیگر آماده شود.
منبع: مهر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- کوروساوا؛ فیلمسازی با نماهای خلاقانه و نبوغی حیرتانگیز/ وقتی پلیدی و جنایت سرنوشت ما را تکمیل میکنند
- «تصویر گمشده» در مستندات یکشنبه و «بهشت و جهنم» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ۲۰ فیلم برتر تاریخ جشنواره ونیز معرفی شدند/ «دایره» در رتبه شانزدهم
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- سینماسینما/ جشنواره توکیو جایزه آکیرا کوروساوا را به ایناریتو میدهد
- «رویاها»ی کوروساوا در اولین برنامه سینماتک سال ۱۴۰۱ نمایش داده میشود
- مصائب روح مسیح، وقتی خود را بر صلیب، رهاشده یافت
- رام کردن اشباح
- «ساموئل ال. جکسون» و «لیو اولمان» اسکار افتخاری میگیرند
- بلوغی مهرورزانه در روزهای کهنسالی/ تاملاتی زنانه بر فیلم «توتفرنگیهای وحشی»
- نمایش اثر درخشان تارکوفسکی در جشنواره جهانی فجر
- سکانس طلایی/ ساعت گرگ و میش
- ناامیدی اسکورسیزی از آینده سینما
- سکانس طلایی/ جاده، شبهای کابیریا، هشت و نیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود