تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۲۳:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 196204

سینماسینما، پاریس: بخش ۱۵ روز سینماگران، طی کنفرانسی که برای رسانه‌ها در پاریس برگزار شد لیست فیلمهای انتخاب شده را اعلام کرد.

امسال جمعیت کمتری از روزنامه‌نگاران حضور داشتند. دبیر این بخش آقای ژولین رجل، بعد از مقدمه، برای معرفی هر فیلمی توضیحاتی در اهمیت آن داد و اضافه کرد من به همراه تیمم حدود شش ماه پیوسته فیلم می‌دیدیم و بخصوص در آخرین ماه‌ها کارمان بیشتر شد. تعداد ۱۵۹۰ فیلم بلند و ۲۳۰۰ فیلم کوتاه تقاضای شرکت در این بخش را داده بودند. در قسمت آثار کوتاه، ۹ فیلم ور در بخش فیلم‌های بلند ۲۲ فیلم انتخاب شده که در بین آنها آثار داستانی، مستند، انیمیشن هم وجود دارد.

بسیاری از کارگردانان فعلا برای تماشاگران عام شناخته نشده‌اند. دو فیلم افتتاحیه و اختتامیه از سینمای فرانسه انتخاب شده‌اند. یک سانس ویژه به فیلمی از شانتال اکرمن به نام «داستان امریکا، غذا، فامیل و فلسفه» اختصاص داده شده که قبلا به نمایش در نیامده. با وجود ارایه حدود چهل فیلم از سینماگران ایرانی، در این بخش نیز هیچ اثری پذیرفته نشده است. اما یک فیلمساز کانادایی بنام ماتیو رانکین، اثری در رابطه با ایرانیان کانادا به نام «زبان جهانی» در این قسمت دارد که به زبان‌های فارسی و فرانسوی ساخته شده است. در خلاصه داستان آن آمده: در وینپگ(کانادا)، نازگل و حسین به یکی از رفقای همکلاسی خود کمک می‌کنند که یک اسکناس ایرانی پیدا کند. به مواز ات این ماجرا یک شخصیت دیگر کانادایی از کار خود استعفا می‌دهد تا به وینپگ برای دیدار نزدیکانش برود و اتفاقات جالبی برایش رخ می‌دهد. کارگردان کانادایی خود در فیلم بازی می‌کند. وی قبلا چندین فیلم کوتاه ساخته بود که در جشنواره‌های برلین و کن هم به نمایش در آمده بود، یکی دو فیلم بلند نیز کارگردانی کرده است.

در کنفرانس مطبوعاتی دبیر آن درباره سینمای حاصلخیز امریکای لاتین بسیار صحبت کرد و تعداد زیادی فیلم هم از این کشورها را می‌توان در پانزده روز سینماگران امسال در جشنواره کن دید. از امسال قرار است برای نخستین بار از سوی تماشاگران بهترین فیلم انتخاب شود و در پایان، جایزه نقدی به مبلغ ۷۵۰۰ یورو به برنده آن داده شود. در بالا عکس دبیر جشنواره ژولین رجل در کنار ژان نقبنی، یکی از اعضای کمیته انتخاب آمده است. ژان نقبی استاد دانشگاه رشته سینما و سردبیر سابقه کایه دوسینما است.

فیلمهای انتخاب شده بخش ۱۵ روزسینماگران عبارتند از:

فیلم افتتاحیه، «زندگی من» ساخته سوفی فیلیره محصول فرانسه که کارگردان بعد از فیلمبرداری فوت کرد.

بقیه فیلمها «در تصویر خودش» ساخته تیری دو پرتی از فرانسه، «شب کریسمس در مکان میلر» از تایلر تائورمینا از امریکا، «کویر نامیبیا» ساخته یوکو یاماناکا محصول ژاپن، «شرق ظهر» ساخته حلا الکوسی از مصر، «وعده شبانه» ساخته کارولین پوگی و جاناتان وینل محصول فرانسه، Eephu کارلسون لوند محصول آمریکا، «زل زننده» ساخته رایان جی اسلوان از آمریکا، «آنزو روح گربه» ساخته یوکو کونو و نوبوهیرو یاماشیتا محصول ژاپن، «خوب» ساخته ایندیا دونالدسون محصول آمریکا، «سگ دو نژاده» ساخته چیانگ وی لیانگ و یو کیائو یین محصول تایوان، «ساعات ملاقات» ساخته پاتریسیا مازوی محصول فرانسه، «ساوانا و کوه» ساخته پائولو کارنیرو محصول پرتغال، «خواهر نیمه شب» ساخته کاران کاندهاری محصول هند، «چیزی قدیمی، چیزی جدید، چیزی امانت گرفته شده» ساخته هرنان روسلی محصول آرژانتین، «آسمان فرو افتاده» ساخته اریک روشا و گابریلا کارنیرو دا کونها محصول برزیل، «هایپر بورین ها» ساخته کریستوبال لئون و خواکین کوچینیا محصول شیلی، «راه دیگر دور و اطراف» ساخته یوناس تروئبا محصول اسپانیا، «به سرزمینی ناشناخته» ساخته مهدی فلیفل از فلسطین / و دانمارک، «زبان جهانی» ساخته متیو رندکین / کانادا و «تفنگ های پلاستیکی» ساخته ژان-کریستوف موریس از فرانسه فیلم اختتامیه هستند فیلم «داستان های آمریکایی:،غذا، خانواده و فلسفه» ساخته شانتال آکرمن محصول بلژیک نیز یک نمایش ویژه دارد. اسپانسر جایزه تماشاگران از بنیاد شانتال آکرمن است.

عکس از محمد حقیقت

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها