کارگردان بریتانیایی فیلم «یک عملکرد خصوصی» در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، مالکوم موبرای کارگردان بریتانیایی و سازنده فیلم «یک عملکرد خصوصی» ۲۳ ژوئن درگذشت. او ۷۴ ساله بود.
موبرای برای کارگردانی «کمدیهای انتقامجویان»، «ملاقات اسپنسر»، «ناخودآگاه» و همچنین فیلم «یک عملکرد خصوصی» در سال ۱۹۸۴ شناخته شده بود.
مگی اسمیت، مایکل پیلین، ریچارد گریفیث، دنهولم الیوت، جان نورمینگتون و تونی هایگارث در فیلم «یک عملکرد خصوصی» که موبرای از نویسندگان آن هم بود، ایفای نقش کردند. این کمدی سیاه، شهروندان یک شهر کوچک انگلیسی در سال ۱۹۴۷ را دنبال میکند که منتظر عروسی پرنسس الیزابت و پرنس فیلیپ بودند. شهروندان باید غذای خود را جیره بندی میکردند، اما جشن سلطنتی یک استثنا بود. آنها جمع شدند تا یک خوک را برای غذای جشن بزرگ و آماده کنند اما زوجی به نام جویس اسمیت و گیلبرت پیلین تصمیم میگیرند که خوک را در اقدامی شورشی بدزدند.
این فیلم ۶ جایزه بفتا از جمله جایزه فیلمنامه اصلی و بهترین فیلم را به دست آورد و ۳ بازیگر آن از جمله مگی اسمیت جایزه بردند.
موبرای سال ۱۹۸۹ کمدی سیاه «ناخودآگاه» را با بازی جان لیثگو، تری گار و لورا آلکالد کارگردانی کرد و سال ۱۹۹۰ کمدی دیگری به نام «مدرسه دوست پسر» ساخت که در آن کایل مک لاکلان، شلی لانگ، استیو گوتنبرگ و جیمی گرتس بازی کردند.
این کارگردان در طول دهه ۱۹۹۰ در تلویزیون کار میکرد و سازنده فیلمهای «روزی روزگاری در شمال»، «کفش های تمساح»، «معمای!: کادفائل» و «پای در آسمان» بود.
آخرین پروژههای موبرای، «کمدیهای انتقامجویان» در سال ۱۹۹۸ با بازی سم نیل و هلنا بونهام کارتر، ۲ قسمت از مینیسریال «موسیو رنارد» و فیلم بلند «ملاقات اسپنسر» با بازی جفری تامبور و جسی پلمون بود.
پس از ساخت آخرین فیلمش «ملاقات اسپنسر» در سال ۲۰۱۱، وی به تدریس در دانشگاه روی آورد و تا آخرین روزهای زندگیاش به عنوان مدیر کارگردانی در مدرسه فیلم نورثینگ لیدز خدمت کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست