سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
رانبیر کاپور، یکی از بازیگران محبوب و موفق بالیوود، در جشنواره بینالمللی فیلم هند (IFFI) که در شهر گوا برگزار میشود، با حضار درباره میراث سینمایی پدربزرگش، راج کاپور، گفتگو کرد. این جشنواره فرصتی ارزشمند برای مرور کارنامه و تأثیرات این فیلمساز بزرگ بود که سینمای هند را به جهانیان معرفی کرد.
رانبیر کاپور در این نشست صمیمانه، به دستاوردهای برجسته پدربزرگش اشاره کرد و گفت: «راج کاپور فقط یک فیلمساز نبود؛ او یک متفکر، یک پیشگام و یک انساندوست بود که با آثار خود پیامهایی فراتر از مرزهای هند به جهان مخابره کرد.»
وی ادامه داد که میراث کاپور بزرگ نه تنها در سینمای هند، بلکه در فرهنگ عامه نیز تأثیر عمیقی برجای گذاشته است.
راج کاپور، بهعنوان یکی از ستونهای اصلی سینمای هند، با آثاری مانند آواره و «آقای ۴۲۰،» توانست جنبههای اجتماعی، احساسی و انسانی زندگی هندیان را به تصویر بکشد.
رانبیـر اظهار داشت که راج کاپور در آثارش از مضامین جهانی مانند عشق، عدالت و امید بهره میبرد که همچنان برای مخاطبان امروزی جذاب است.
رانبیر همچنین تأکید کرد که خانواده کاپور همواره سعی کردهاند میراث هنری راج کاپور را زنده نگه دارند.
وی افزود: «حفظ این میراث، نهتنها وظیفهای خانوادگی بلکه مسئولیتی در برابر تاریخ سینمای هند است. هر نسل از خانواده ما تلاش کرده است که با تولید آثار معنادار، این میراث را گسترش دهد.»
جشنواره بینالمللی فیلم هند، که به بزرگداشت کارنامه راج کاپور اختصاص داشت، فرصتی بود برای منتقدان و سینماگران تا به بررسی تأثیرات وی بر سینمای معاصر بپردازند. بسیاری از حضار معتقد بودند که نقش راج کاپور در معرفی سینمای هند به صحنه جهانی، بیبدیل است. به گفته یکی از منتقدان حاضر در رویداد: «او پلی میان سینمای سنتی هند و مخاطبان جهانی بود.»
رانبیر در بخش پایانی صحبتهایش از اهمیت نوآوری و اصالت در سینما سخن گفت و اظهار داشت که یکی از درسهای بزرگ پدربزرگش، جسارت در خلق آثار متفاوت بوده است. وی ابراز امیدواری کرد که نسل جدید سینماگران هندی نیز از این میراث الهام بگیرند و به تولید آثاری بپردازند که نهتنها سرگرمکننده بلکه تأثیرگذار باشند.
این نشست با استقبال گرم حضار روبرو شد و یادآور این بود که آثار و تأثیرات راج کاپور همچنان الهامبخش علاقهمندان به سینما در سراسر جهان است.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- دیلیپ کومار بازیگر سرشناس بالیوود درگذشت
- روزی روزگاری بالیوود
- لغو جشنواره فیلم مومبای/ برگزاری جشنواره بمبئی به سال آینده موکول شد
- آمیتاب باچان در بیمارستان بستری شد/ ابتلای بازیگر مطرح بالیوود به کووید-۱۹
- معرفی فیلمهای شاهرخ خان که سال آینده روی پرده میروند
- سایه مرگ بر سر بالیوود/ درگذشت ستارهای دیگر از سینمای هند
- ستاره بودن ویژگی ذاتیاش بود/ به بهانه مرگ زودهنگام عرفان خان
- ستاره بالیوودی در میدان مبارزه با کرونا/ دفتر شخصی شاهرخ خان در اختیار ستاد قرنطینه بمبئی
- اهدای دکترای افتخاری به شاهرخ خان در دانشگاه ملبورن استرالیا
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آیا میشود به IMDb اعتماد کرد؟؛ چرا فیلمهای بدِ هالیوود امتیازهای بالا میگیرند؟
- پخش هر نوع فیلم هندی و بالیوودی در پاکستان ممنوع شد!
- فستیوال کن از بازیگر فقید هندی تجلیل میکند
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است