اسامی نامزدهای بیست و سومین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا اعلام شد.
«پل جاسوسها» نوشته مت چارمن و ایتن و جوئل کوئن، «قاتل حرفهای» (Sicario) نوشته تیلور شریدان، «مرکز توجه» نوشته تام مکارتی و جاش سینگر، «یکراست از کامپتن» (Straight Outta Compton) نوشته جاناتان هرمن و آندرا برلوف؛ داستان از اس. لی ساویج، آلن ونکوس و آندرا برلوف و «افتضاح» (Trainwreck) نوشته ایمی شومر، نامزدهای جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به انتخاب انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) هستند که اسامی آنها چهارشنبه شب اعلام شد.
به گزارش ورایتی، «The Big Short» نوشته چارلز راندولف، آدام مکی بر مبنای کتاب مایکل لوییس، «کارول» نوشته فیلیس ناجی بر مبنای رمان «بهای نمک» نوشته پاتریشیا هایاسمیت، «مریخی» نوشته درو گادارد بر مبنای رمان اندی ویر، «استیو جابز» نوشته آرون سورکین بر مبنای کتاب والتر آیزاکسن و «ترومبو» نوشته جان مکنامارا بر مبنای کتاب زندگینامهای نوشته بروس کوک، نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی هستند. در میان نامزدهای این بخش، سورکین در ۲۰۱۰ برنده جایزه WGA و فیلمنامه اقتباسی شد.
«کانادایی بودن» نوشته رابرت کوهن، «پاک شو: ساینتولوژی و زندان باور» نوشته الکس گیبنی، «Kurt Cobain: Montage of Heck» نوشته برت مورگن و «Prophet’s Prey» نوشته ایمی جی. برگ، نامزدهای بهترین فیلمنامه مستند هستند.
اسامی برندگان بیست و سومین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) در دو مراسم همزمان در لس آنجلس و نیویورک معرفی میشوند.
نامزدها با رأی حدود ۱۲ هزار عضو WGA انتخاب شدند. ۶۱ فیلم در بخش فیلمنامه غیراقتباسی و ۵۱ فیلم در بخش فیلمنامه اقتباسی واجد شرایط بودند.
انجمن نویسندگان آمریکا قوانینی سختگیرانه دارد و فیلمنامههایی را که تحت دستور عمل یا با توافق این انجمن نوشته نشدهاند، همینطور فیلمنامههای نویسندگان غیر عضو را واجد شرایط نمیداند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفاء داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند.
«هشت نفرتانگیز»، «پشت رو»، «پسر شائول»، «مدافع حق رأی برای زنان»، «اکس ماکینا»، «مکس دیوانه: جاده خشم» و «۹۹ خانه» در بخش فیلمنامه غیراقتباسی، از جمله فیلمنامههایی بودند که به خاطر قوانین WGA امکان رقابت در این جوایز را پیدا نکردند. در بخش فیلمنامه اقتباسی نیز فیلمنامههای «اتاق»، «دختر دانمارکی»، «آنومالیزا»، «بروکلین»، «۴۵ سال» و «من و ارل و دحتر در حال مرگ»، جزو فیلمنامههایی بودند که واجد شرایط شناخته نشدند.
در میان فیلمنامههای واجد شرایط، «جوی» در بخش فیلمنامه غیراقتباسی و «بازگشته» در بخش فیلمنامه اقتباسی، توسط رایدهندههای انجمن نویسندگان آمریکا نادیده گرفته شدند.
سال گذشته «بازی تقلید» نوشته گراهام مور هم در جوایز WGA و هم در جوایز اسکار برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، «هتل بزرگ بوداپست» نوشته وس اندرسن جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را گرفت، اما بعداً جایزه اسکار این بخش به «بردمن» نوشته آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نیکلاس جیاکوبون، الکساندر دینلاریس و آرماندو بو رسید. «بردمن» به این خاطر که چهار نویسندهاش عضو WGA نبودند، امکان رقابت در جوایز این انجمن را پیدا نکرد.
سال ۲۰۱۴ نیز جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی انجمن نویسندگان آمریکا به «کاپیتان فیلیپس» نوشته بیلی ری رسید، اما جایزه اسکار این بخش بعداً به «۱۲ سال بردگی» نوشته جان ریدلی اعطاء شد. این در حالی بود که فیلمنامه ریدلی امکان رقابت در جوایز انجمن نویسندگان را از دست داد، چرا که ریدلی در جریان اعتصاب انجمن نویسندگان در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ از این انجمن استعفا داده بود و فیلمنامه او از نظر WGA واجد شرایط نبود.
سال ۲۰۱۳ هم فیلمنامه کریس تریو برای «آرگو» و مارک بول برای «۳۰ دقیقه بامداد» جوایز WGA را دریافت کردند. تریو در بخش فیلمنامه اقتباسی جایزه اسکار را نیز برد، اما بول در بخش فیلمنامه غیراقتباسی رقابت را به کوئنتین تارانتینو برای فیلمنامه «جانگو آزاد شده» واگذار کرد. فیلم تارانتینو از نظر انجمن نویسندگان آمریکا برای رقابت در بخش فیلمنامه غیراقتباسی واجد شرایط نبود. «گفتار پادشاه» نوشته دیوید زایدلر از دیگر فیلمنامههایی مهمی است که در سالهای اخیر از نظر WGA واجد شرایط شناخته نشدند، اما بعداً جایزه اسکار دریافت کردند.
با وجود فیلمهای از قلم افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتاً قابل اعتماد برای برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است. در بخش فیلمنامه اقتباسی در ۲۱ سال گذشته ۱۵ برنده، مشترک بودهاند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در ۲۱ سال اخیر ۱۳ برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم بردهاند.
شاخه نویسندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حدود هفت درصد از کل اعضای رأیدهنده آکادمی را شامل میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قهرمانان» قهرمان شد/ دستان خالی فرهادی در اسکار سینمای اسپانیا
- ۱۰فیلم پرفروش سینمای جهان در ۲۰۱۸
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- برگزاری هفته فیلمهای اروپایی در سینماهای هنروتجربه
- گلایه دوبلور پیشکسوت از بیتوجهی به جذب نیرو در دوبله
- رقابت آثار ایرانی و خارجی برای جایزه بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «های کپی» اکران میشود
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «حمله به تایتان» بر صحنه جان میگیرد
- به کارگردانی مایکل مان؛ کریستین بیل، دیکاپریو را در «مخمصه ۲» همراهی میکند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- «اورول، ۵=۲+۲»؛ بهترین پادزهر برای دو ساعت موعظه
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی





