پس از واکنشهای فزاینده پیرامون نامزدی تعجب آور «آندرهآ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر زن، آکادمی اعلام کرد نگاه دقیقتری به کمپینهای اسکاری برای نامزدهای امسال خواهد داشت.
به گزارش سینماسینما، «آندرهآ ریسبرو» بازیگر فیلم «به لزلی» در حالی در شاخه بهترین بازیگر زن نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار نامزد دریافت جایزه شد که کمپینهای سنگینی از سوی برخی از جمله چهرههای سرشناس برای او ایجاد شده بود و حالا انتقاداتی در رابطه با ساز و کار این کمپینهای تبلیغاتی برای این بازیگر در فضای مجازی مطرح شده است.
در حالی که تا کنون به نظر می رسد که تیم کمپین پشت فیلم « به لزلی» هیچ دستورالعملی را زیر پا نگذاشته است، برخی از تاکتیک هایی استفاده شده مانند ارسال مستقیم ایمیل به اعضای آکادمی که به آنها پیشنهاد می کند برای لابی کردن فیلم کمک کنند، مورد انتقاد قرار گرفته است.
در این فیلم «آندرهآ ریسبرو» بازیگر زن بریتانیایی در نقش یک برنده بخت آزمایی سرسخت بازی کرده که در تلاش برای بازسازی زندگی خود است. انتقادهای به حضور این بازیگر در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی زن در حالی افزایش یافته که دو بازیگر سیاه پوست شامل «ویولا دیوس» (زن پادشاه) و «دنیله ددوایلر» (تیل) از گردونه رقابت اسکار کنار گذاشته شدند. هر دو فیلم نیز توسط کارگردانان سیاه پوست زن ساخته شده بود و در چند ماه اخیرا نیز کمپینهای اسکاری سنتی را در پیش گرفته بودند.
آکادمی اسکار در بیانیهای رسمی با اشاره به حواشی اسکار-خیلی-سفید در جوایز سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ گفت: «هدف آکادمی این است که اطمینان حاصل کند که این جوایز به شیوهای منصفانه و اخلاقی برگزار میشود و ما متعهد هستیم که فرآیند جوایز فراگیر را تضمین کنیم. در حال بررسی رویههای کمپین در مورد نامزدهای امسال هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ دستورالعملی نقض نشده و همچنین تصمبم بگیریم که آیا باید تغییراتی در دستورالعملها در عصر جدیدی از رسانههای اجتماعی و ارتباطات دیجیتال ایجاد کنیم یا خیر».
در حال حاضر، تنها نقض احتمالی قوانین آکادمی مربوط به «فرانسیس فیشر» است که در اینستاگرام خود به سایر رای دهندگان پیشنهاد می کند که «آندرهآ ریسبرو» را در رتبه اول رای بهترین بازیگر زن خود قرار دهند، زیرا نامزدی «ویولا دیویس» و «ددوایلر» در کنار «میشل یئو» و« کیت بلاشت» قطعی است اما در نهایت «یئو» و «بلانشت» نامزد شدند.
بر اساس قوانین اسکار، اشاره مستقیم هر فرد مرتبط با یک فیلم واجد شرایط از طریق نام بردن عنوان فیلم یا بازیگر، صریحاً ممنوع است. اما سوال این است که فیشر تا چه حد با کمپین جوایز فیلم «به لزلی» مرتبط است.
«کیت بلانشت» (تار)، «آنا د آرماس» (بلوند)، «آندرهآ ریسبرو» (به لزلی)، «میشل ویلیامز» (فابلمنها) و «میشل یئو» (همه چیز همه جا به یکباره)، ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن امسال هستند.
از «جین فوندا»، «کیت وینسلت»، «جنیفر آنیستون»، «سارا پالسون»، «سوزان ساراندون» تا «رزی اودانل» و دهها نفر دیگر درباره «آندرهآ ریسبرو» پست حمایتی گذاشته یا مصاحبه کردهاند. «شارلیز ترون»، «اد نورتون»، «کورتنی کاکس»، «امی آدامز» و «گوئینت پالترو» نیز میزبان نمایشهای این فیلم بودهاند. «کیت بلانشت» حتی در سخنرانی پس از کسب جایزه انتخاب منتقدان نیز نام «آندرهآ ریسبرو» را آورد. این فیلم بر اساس اطلاعات مندرج در سایت «باکسآفیس موجو» تنها ۲۷ هزار دلار در سراسر جهان فروخته است و گفته میشود بسیاری از اعضای آکادمی حتی آن را ندیده اند.
منبع: ایسنا به نقل از ایندیوایر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «آخرین وسوسه» به جشنواره مورد تأیید اسکار
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- کیت بلانشت رئیس هیات داوران کمرا ایمیج ۲۰۲۴ شد
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعتصاب گریبان لوکارنو را گرفت/ مذاکره با کیت بلانشت ادامه دارد
- تغییر قوانین آکادمی در پی حواشی اسکار ۲۰۲۳
- پس از ۲۳۰ روز فیلمبرداری؛ آلفونسو کوارون «سلب مسئولیت» را تمام کرد
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- دردسر بزرگ آکادمی اسکار/ جدال بر سر سیاه و سفید
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود