تییری فرمو مدیر جشنواره کن در نشست خبری پیش از آغاز این رویداد به برخی انتقادات از عدم تنوع نژادی و حضور کمرنگ کارگردانان زن تا مشکلات فنی بلیت فروشی پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، فرمو مدیر باسابقه جشنواره کن درباره کمبود آثار ساخته شده توسط فیلمسازان کشورهای آفریقایی در این دوره از جشنواره کن توضیح داد که زمان میبرد تا سینما خودش را پیدا کند و به عنوان نمونه به فیلم «پدر و سرباز» حاضر در بخش نوعی نگاه کن اشاره کرد که محصول مشترک فرانسه و سنگال است و در هر دو کشور فیلمبرداری شده است که البته توسط متدی واداپید کارگردان مرد سفیدپوست ساخته شده است.
امسال فیلم «سلام» ساخته آن سیسه که در بخش نمایشهای ویژه جشنواره حضور دارد تنها فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان سیاهپوست در میان ۷۰ فیلم بخش رسمی کن به جز بخشهای کلاسیک و سینهفونداسیون است.
مدیر جشنواره کن همچنین گفت: فراموش نکنید که ما از دو سال همهگیری کرونا خارج شدهایم و برخی کشورها سختتر از سایرین ضربه خوردند. شرایط ساخت فیلم در فرانسه توانسته به روند استاندارد بازگردد که در همه کشورهای دیگر این شرایط ممکن نبوده است. بیایید پیش از نتیجهگیری کمی صبر کنیم.
فرمو همچنین به مشکلات فنی وبسایت فروش بلیت که باعث ایجاد دردسر برای روزنامه نگاران و منتقدان و دیگر شرکتکنندگان شده بود نیز پاسخ داد و فاش کرد که جشنواره سال گذشته مورد هک قرار گرفته بود و رباتها در آن واحد تا ۵۰۰ بلیط درخواست میکردند و به همین دلیل سایت از دسترس خارج میشد.
او همچنین با رد کردن این موضوع که او خواسته نوشتههای روزنامهنگاران را تغییر دهد یا برخی از سوالات را حذف کند تاکید کرد: «هیچ خودسانسوری وجود ندارد. اگر مصاحبهای انجام میدهم و روزنامهنگار قبول کند طبق یک سنت فرانسوی، مصاحبه را پیش از انتشار بازخوانی میکنم و اگر بخواهم چیزی را تغییر میدهم اما متن روزنامه نگار را تغییر نمیدهم».
او موضع خود را در مورد عدم حضور کارگردانان زن در جشنواره تکرار کرد و گفت: «هیچ قانون و سهمیه ای برای برابری جنسیتی وجود ندارد و فکر نمیکنم در مجموع پنج فیلم از ۲۱ فیلمی که در رقابت توسط زنان کارگردانی شدهاند، «آنقدر کم» باشد و اینکه جشنواره مفتخر است که چندین جایزه مهم را در رویداد سال گذشته به زنان داده است؛ از جمله نخل طلایی، دوربین طلایی و جایزه نوعی نگاه.»
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از امروز ۲۷ اردیبهشت (۱۷ می) کلید میخورد و تا ۷ خرداد (۲۸ می) در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت و میزبان سینماگران منتخب از سراسر جهان و چهار هزار نفر از اهالی رسانه از ۷۵ کشور خواهد بود.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست