«ریچارد دانر» کارگران اولین قسمت از مجموعه فیلم «سوپرمن»، فیلم ترسناک «طالع نحس» و سری فیلمهای «اسلحه مرگبار» درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ددلاین، «ریچارد دانر» کارگردان و تهیهکننده پرکار هالیوودی که ساخت آثاری برجسته در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی چون «سوپرمن» با بازی «کریستوفر ریو» و سری فیلم «اسلحه مرگبار» با نقش آفرینی «مل گیبسون» را در کارنامه داشت در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
«دانر» فعالیت خود را با کارگردان در تلویزیون و ساخت سریال هایی چون «خیابان ۶۶»، «منطقه گرگ و میش»، «تنفنگدار» و «غرب وحشی وحشی» آغاز کرد و پس از ساخت اولین فیلمهای سینمایی اش با نام «نمک و فلفل» و پس از آن «لولا» با بازی «چالز برانسون» و «سوزان جورج»، تمام وقت به سینما پرداخت و در سال ۱۹۷۶ فیلم ترسناک و موفق «طالع نحس» را کارگردانی کرد.
او سپس در سال ۱۹۷۸، اولین فیلم از سری فیلمهای ابرقهرمانی «سوپرمن» را با نقش آفرینی «کریستوفر ریو» در کنار «مارلون براندو» و «جین هکمن» ساخت که با بودجهای ۵۵ میلیون دلاری در نهایت به فروشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد و یک جایزه اسکار افتخاری برای جلوههای ویژه دریافت کرد.
«دانر» در ساخت قسمت دوم «سوپرمن» با تهیه کننده به مشکل برخورد و در حالی که اغلب صحنه های فیلم را مقابل دوربین برده بود نام خود را از پروژه خارج کرد و «ریچارد لستر» جایگزین او شد اما نسخه ای از این فیلم با تدوین «ریچارد دانر» در سال ۲۰۰۶ اکران شد.
این کارگردان آمریکایی در ادامه فیلمهای موفقی در ژانرهای متفاوت از «اسباب بازی» (۱۹۸۲) تا «لیدی هاک» (۱۹۸۵) و «گونیز» (۱۹۸۵) را به سینما آورد و از سال ۱۹۸۷ ساخت سری فیلمهای «اسلحه مرگبار» را آغاز کرد که «مل گیبسون» را به عنوان بازیگر اصلی به یک سوپراستار تبدیل کرد. او طی ۱۱ سال ، چهار فیلم از این مجموعه فیلم را کارگردانی کرد که در مجموع به فروشی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در سطح جهان دست یافت.
همکاری «ریچارد دانر» و «مل گیبسون» به عنوان کارگردان و بازیگر در دو فیلم «ماوریک» (۱۹۹۴) و «تئوری توطئه» (۱۹۹۷) ادامه یافت و آخرین فیلمش را نیز با عنوان «۱۶ بلوک» با بازی «بروس ویلس» در سال ۲۰۰۶ ساخت.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درگذشت عکاس قدیمی سینما
- سازمان سینمایی اعلام کرد؛ بیشترین مخاطبان سینما در هفت ماه گذشته
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود