گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته میلادی با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید.
به گزارش سینماسینما، رسانه دولتی چین با استناد به ارقام اداره فیلم این کشور اعلام کرد که ۸۵ درصد از درآمد کل سال ۲۰۲۲ سینمای چین از محل فیلمهای داخلی حاصل شده که فیلم «نبرد در دریاچه چانگجین ۲» با فروش ۴.۰۷ میلیارد یوان (۶۳۶ میلیون دلار) پیشتاز بوده است.
در مقایسه با ۲۰۱۹ و پیش از همهگیری کووید-۱۹، فروش سینمای چین به بیش از نصف کاهش یافته است. جمع فروش سینمای چین در چنین مقطع زمانی در سال ۲۰۱۹ به ۸.۱۱ میلیارد دلار رسیده بود.
گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریعتر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «Comscore»، فروش کلی سینمای آمریکا درسال ۲۰۲۲ به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که ۶۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است اما ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه گیری کووید-۱۹ است و آمریکا عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را از چین گرفت.
آخر هفته گذشته، فیلم «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با ۱۵۲.۸ میلیون دلار و با عبور از فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» به پرفروشترین فیلم خارجی سال چین تبدیل شد.
بازار سینمای چین در طول سال گذشته میلادی به شدت تحت تأثیر مسائل مربوط به کووید قرار گرفت، از جمله قرنطینه های طولانی در شهرهای مختلف و کاهش چشمگیر فعالیت سالنهای نمایش فیلم. چین اخیراً سیاستهای سختگیرانه کووید-صفر را لغو کرده که منجر به بروز مجموعهای از مشکلات با افزایش شمار موارد ابتلا و نگرانی مخاطبان از ترک خانههای خود شده است.
در همان حال چین محدویتهای زیادی برای اکران فیلمهای هالیوودی اعمال کرده است و از سال ۲۰۱۹ تاکنون و اکران فیلم «انتقام جویان: آخر بازی»، هنوز هیچ فیلمی از محصولات مارول در این کشور اکران نشده است.
با نزدیک شدن به پایان سال، فیلم «حقیقت علیبابا» که گیشه موفقی برای آن برآورد شده بود، تاریخ اکران خود را ۳۱ دسامبر به زمانی دیگر در سال جدید میلادی موکول کرد.
نگرانیهایی نیز در مورد تعطیلات معمولاً پر سود سال نوی چینی وجود دارد که در اوایل سال ۲۰۲۳ و به طور رسمی از ۲۲ ژانویه آغاز می شود. در حال حاضر فیلم «زمین سرگردان ۲» را در آن تاریخ رزرو کرده که دنباله ای بر فیلم پرفروش ماجراجویی علمی-تخیلی ۲۰۱۹ است.
در حالی که نگرانیهایی از اوجگیری مجدد شیوع ویروس کرونا وجود دارد، آخر هفته گذشته آمار دلگرم کنندهای حاصل شد و فیلم «آواتار: راه آب» نسبت به هفته قبل ۴۲ درصد افزایش فروش را به ثبت رساند.
در میان ۵ فیلم پرفروش سینمای چین در سال ۲۰۲۲، همگی از تولیدات داخلی بودند و «نبرد در دریاچه چانگجین ۲» و پس از آن کمدی علمی-تخیلی «مرد ماه»، کمدی «خیلی عالی برای کشتن»، درام خانوادگی«روشن کردن ستارهها» و فیلم هیجانی «بازگشت به خانه»، رتبههای اول تا پنجم را به خود اختضاص دادند.
منبع: ایسنا به نقل ددلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- در سال ۲۰۲۲؛ باکس آفیس فرانسه از ریکاوری درآمد/ فروش ۱۵۲ میلیون قطعه بلیت
- پیشبینی آخر سال برای اسکار ۲۰۲۳
- آیا «آواتار» فیلم تام کروز را پایین میکشد؟
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
- مخاطبان جهانی از «آواتار ۲» استقبال کردند/ آغاز کار با فروش ۴۳۴ میلیون دلاری
- نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شد
- منتقدان لسآنجلس فیلم برگزیده سال را انتخاب کردند
- ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب موسسه فیلم آمریکا
- اعتراف عجیب جیمز کامرون درباره «آواتار ۲»
- جیمز کامرون از شخصیتهای مارول و دیسی انتقاد کرد/ سطحی هستند
- توقف تولید «دنیای ژوراسیک: قلمرو»/ مثبت شدن تست کرونای عوامل
- تقدیر از «جین فوندا» در زادگاه سینما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»