فیلم «کپی برابر اصلی» ساخته عباس کیارستمی در فهرست مجله آمریکایی ایندی وایر جزو برترین فیلمهای فرانسوی قرن ۲۱ قرار گرفت.
به گزارش سینماسینما، مجله آمریکایی ایندی وایر در مطلبی به معرفی ۱۰ فیلم فرانسوی برتر قرن پرداخت.
در این فهرست نام کپی برابر اصل عباس کیارستمی، کارگردان، فیلمنامهنویس و هنرمند ایرانی، در کنار نام فیلمهای معروفی چون سرنوشت شگفتانگیز آملی پولن (۲۰۰۱، ژان پیر ژونه)، یک پیامبر (۲۰۰۹، ژاک اودیار)، پنهان (۲۰۰۵، میشائیل هانکه) و عشق (۲۰۱۲، میشائل هانکه) قرار گرفت.
پرتره بانویی در آتش (۲۰۱۹، سلین سیاما)، ۳۵ پیک رام (۲۰۰۸، کلر دنی)، موتورهای مقدس (۲۰۱۲، لئوس کاراکس)، تامبوی (۲۰۱۱، سلین سیاما) و دستنیافتنیها (۲۰۱۱، اولیویه ناکاش و اریک تولدانو) از دیگر فیلمهای حاضر در فهرست برترین فیلمهای فرانسوی قرن ۲۱ از نگاه ایندی وایر هستند.
ماجرای کپی برابر اصل درباره یک نویسنده بریتانیایی به نام جیمز میلر است که مساله «اصالت» درباره آثار هنری را بیاهمیت دانسته و معتقد است هر بازتولید یکِ اثر هنری، خود، اثری است اصیل. کمی پیش از آغاز سخنرانی میلر درباره کتاب جدیدش، کپی برابر اصل، یک بانوی طرفدار از جیمز میخواهد نسخه بازتولید شده از این کتاب را برایش امضا کند اما به دلیل رفتار گستاخانه پسر کوچکش مجبور میشود پیش از پایان سخنرانی سالن را ترک کند.
جیمز و این خانم دوباره ملاقات کرده و روزی را با هم میگذرانند. در حالی که این دو شخصیت هنوز به ظاهر با هم غریبهاند اما رابطه دوستانه آنها گاهی به طرز عجیبی عمیق میشود تا جایی که پیشخدمت کافه تصور میکند آنها با هم زن و شوهرند. به دنبال این سوءبرداشت رفتار دو شخصیت به گونهای تغییر میکند که گویی واقعا زن و شوهرند. آیا تمام این مدت با هم ازدواج کرده بودند؟
در فیلم کپی برابر اصل با بازی ژولیت بینوش و ویلیام شیمل که محصول مشترک فرانسه، ایتالیا، بلژیک بوده و در خارج از ایران فیلمبرداری شده، قاب بندیهای دقیق کیارستمی و دست و دلبازی در نورپردازی بلافاصله هر گمانه زنی درباره مینیمالیست بودن این کارگردان را رد میکند. این فیلم همچنین موضوعات موردعلاقه وی که در آثارش تکرار میشدند را به پیشزمینه میآورد؛ این که آیا شخصیتها واقعی هستند یا نقش بازی میکنند یکی از سوالات اساسی در این فیلم است. این درام همچنین بر محور برهم کنش ظریف میان ابهامآفرینیهای کارگردان و میل بیننده به پذیرفتن این ابهامات میچرخد.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- مشق شب کیارستمی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- جایزه دوربین طلای کیارستمی به برگزیدگان یک جشنواره
- بدون امکان خودکشی، سالها پیش خودم را کشته بودم/ خلاصه داستانی که کیارستمی برای «طعم گیلاس» نوشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
آخرین ها
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود