سینماسینما، محمد حقیقت-کن
یکی از آخرین فیلمهای بخش مسابقه، «نزدیک»، اثری است که به آرامی بیننده را هیپنوتیزم میکند. کارگردان ۳۱ ساله بلژیکی، لوکاس دونت، با دومین ساخته خود، «نزدیک» با زیبایی بینظیری به دوستی ویژه دو نوجوان ۱۳ ساله دبستانی میپردازد که حالتی افلاطونی، به خود میگیرد. آنها دوران قبل از بلوغ را میگذارند که معصومیت خالصانهای بین آنها پدید آورده و در تمام لحظات همواره با هم هستند، آنها شیفته زندگیاند و لذت سرشار از آن میبرند و بیننده در آن سهیم میشود. آنها در هم تنبده شدهاند آنچنان که گویی این دو نوجوان (لیو و رمی) در هم ادغام شده و یک نفر هستند، این زندگی شیرین هنگامی از هم پاشیده میشود، که روزی در دبستان همکلاسیهای دختر آنها به گرایشات متفاوت آنها شک کردهاند و این نکته را از آنها سوال میکنند. از اینجا به بعد است که زندگی روزانه آنها آشفته میشود و این درد درونی روزی، رمی، را به مرز خودکشی میکشاند و دست به خودکشی میزند، آن دیگری رفته رفته از این واقعه از درون ویران میشود، قطره قطره وی را ملتهب میکند. اگرچه کل ماجرا تلخ است اما کارگردان در فضایی فرحبخش در میان مزرعهای پر از گل و دشتهای سرسبز، تصویری از بهشت را به تماشاگر نشان داده و در این فضا داستان خود را روایت میکند. این دو نوجوان، صورتی فرشته گونه دارند، پر از انرژی و امید به آینده هستند. یکی آنها موزیسین با استعدادی است و آرزو دارد به زودی دور جهان سفر کند و آن دیگری قرار است برنامهریز وی شود؛اما این خوشبختی که لبریز از انرژی و امید است سریع به کابوس تبدیل میشود. فیلمی پراحساس که آرام آرام در شما حلول میکند. این کارگردان در سال ۲۰۱۸ با نخستین فیلم بلند خود، «دختر» جدا از دوربین طلا جایزههای بسیار دیگری به دست آورده بود و از استعدادهای تازه نفس اروپا به حساب میآید که توانسته با دومین فیلمش به بخش مسابقه جشنواره کن راه یابد و با این دو فیلم مهر مولف بودن، متفاوت بودن در کارش دیده میشود. بازیهای بینظیر دو نوجوان فوقالعاده و از یاد نبردنی است.