سینماسینما، محمد حقیقت
هفتاد و سومین دوره جشنواره برلین بعد از پشت سرگذاشتن دوران کووید ۱۹، نخستین دوره حضوری و فیزیکی خود را از یک هفته دیگر آغاز خواهد کرد. دو مسئول ارشد این جشنواره از هم اکنون طی مصاحبه ای سیاست های خود را برای روزنامه نگاران کنجکاو چنین توضیح می دهند: در این دوره جشنواره تلاش کردیم فیلم هایی انتخاب کنیم که توازنی بین واقعیت های سخت اجتماعی و از سوی دیگر فیلمهای سرگرم کننده برقرار کنیم. از سویی فیلم هایی از روسیه در برنامه ما قرار ندارند. ما دوست داریم بعد از گرفتاری هایی که سالنهای سینما بخاطر کرونا دچارش شدند به آنها تنفسی دوباره بدهیم و سینما را از نو جشن بگیریم. برلین در نوع خود جالب است زیرا هم درها بر روی ستارگان باز است و هم تماشاگران به راحتی می توانند از فیلمها در سالن ها بهره بگیرند و آنها را تماشا کنند. برلین یک جشنواره مردمی است. فیلمهای انتخاب شده پر شهامت است و از سویی گوناگونی در آنها دیده می شود. فیلمهای بسیاری داریم که بازتاب واقعی جوامع خود هستند مثل «قدرت فوق العاده» اثر شان پن، که واقعیات آن ممکن است تحملش برای تماشاگر سخت باشد. از سویی فیلم جدید اسپیلبرگ تماشاگران بسیاری را روانه سینما خواهد کرد. ما باید هم تماشاگران هنر وتجربه را به سینما بکشانیم و هم مردم عادی را. در مورد انتخاب فیلمها باید بگوییم که تلاش داشته ایم فیلم های تر و تازه را انتخاب کنیم و به جوانان و تازه نفس ها هم توجه کرده ایم. فیلمهایی با محتوای مترقی را در انتخاب های خود در نظر گرفته ایم. همچنین به آثار انیمیشن (کارتون) و فیلم های مستند هم توجه داشته ایم. بعنوان مثال فیلم نیکولا فیلبر، از فرانسه بسیار قابل توجه است. از کمپانی های بزرگ امریکایی امسال چندان فیلمی نخواهیم داشت. در زمینه سینمای متفاوت دو سال پیش ما فیلم اول آلیس دیوپ را کشف کردیم و او امروزه با سنت عمر بسیار مشهور شده است، در مورد سینمای روسیه باید بگوییم فیلمهایی از سینمای مستقل آن دریافت کردیم، اما باید اضافه کنیم که هیچ فیلم رسمی روسی را انتخاب نکردیم. یک خانم فیلمساز چچن فیلم جالبی به ما پیشنهاد کرد به اسم قفس به دنبال پرنده می گردد که سفارش می کنیم آنرا ببینید. امروز مشکل میتوان از یک فیلم روسی حمایت کرد. در مورد بودجه جشنواره باید گفت که هزینه ها خیلی بالا رفته، برای امسال دولت بودجه ما را افزایش داد و دو میلیون و سیصد هزار دلار کمک کرد. البته بخشی از بودجه جشنواره با فروش بلیط به تماشاگران و بخشی دیگر را اسپانسر ها تامین می کنند.