سینماسینما، پاریس: طبق اطلاعاتی که سایت خبری سینمایی فرانسوی منتشر کرده، رکورد تکرار برداشت از یک پلان در فیلم سینمایی با ۱۴۸ برداشت، متعلق به فیلمی از استنلی کوبریک برای «درخشش» است.
استنلی کوبریک این فیلم را در سال ۱۹۸۰ ساخته بود. این صحنه از این فیلم که دیالوگ هم داشت به ظاهر از دید تماشاگر جزو سادهترین صحنههای شاینینگ به حساب میآید. این صحنه بین یک پسر بچه و یک مرد میگذرد که بسیار با احساس گرفته شده است. قبلا گفته شده بود که یک صحنه پیچیده و ترساور از همین فیلم، ۱۲۷ برداشت داشته است! هنرپیشگانی که با استنلی کوبریک کار کرده بودند همواره از تکرار بارها و بارها برداشت از یک پلان شکایت داشتند که آنها را خسته میکرده؛ همچنین مسولان کمپانی تهیه فیلم «غلاف تمام فلزی» ساخته استنلی کوبریک به دلیل تکرار کردن و برداشتهای بسیار، گفتهاند مدت به اتمام رساندن این فیلم، هفت سال طول کشید. کوبریک به دنبال این بود که فیلمش کاملا بی نقص باشد. این کارگردان نخبه در فیلم آخرش «چشمان کاملا باز» تام کروز هنریشه معروف را مجبور کرده بود گاهی برای یک پلان، ۹۵ بار جلوی دوربین برود. البته در سینمای حرفهای، به ویژه زمانی که با دوربینهای بزرگ ۳۵ میلیمتری کار میکردهاند، برداشتهای زیاد از یک پلان وجود داشته است. ولی مثال جالبی در سینمای ایران در سال ۱۳۵۲ اتفاق افتاد که مربوط به «یک اتفاق ساده» فیلم فوق العاده سهراب شهید ثالث بود. او برای هر پلان به گفته خودش، یک برداشت گرفته بوده است.