آئین چراغ، خاموشی نیست/ چرا به برنامه عادل فردوسی پور برای پخش از فضای مجازی هم مجوز نمی‌دهند؟!

سینماسینما، محسن جعفری راد

همین ابتدا باید چند سوال را مطرح کرد: آیا فردوسی پور بعد از قطع ناگهانی برنامه اش با وجود انواع و اقسام سوالها و کنایه ها و ابهام ها و طعنه های رسانه های ورزشی و غیر ورزشی و انواع هنرمندانی که از عدم همکاری، گلایه داشتند، نمی توانست مثل برخی از همکارانش جلای وطن کند، در حالیکه در حرفه خودش، از همه لحاظ بهترین بوده است؟ آیا نمی توانست به آب و آتش بزند و در رسانه ها شکوه و گلایه های بسیار کند؟ آن هم برای برخی رسانه ها که تشنه «آسمان رسیمان بافتن» هستند؟ آیا نمی توانست بدون در نظر گرفتن هر منبعی، از طریق یوتیوب یا اینستاگرام برنامه اش را ارائه کند؟ّ توجه کنید که محبوب ترین برنامه تلویزیون بعد از ۲۰ سال ، حذف شده، اما سازنده و مجری اش فقط سکوت کرده، سکوتی سرشار از ناگفته ها که همگی از انبوه اندوهش با خبرند و حالا از طریق کاملا قانونی و با طی کردن سلسله مراتب، می خواهد برنامه اش را به مخاطب از طریق فضای مجازی ارائه کند. اما چرا قدر و درک این رفتار متین، حرفه ای و باوقار را نمی دانند؟ّ!

چرا اسم نهادی که سنگ اندازی می کند، آورده نمی شود؟ بلکه رسانه ها بتوانند در این زمینه روشنگری کنند و حداقل از همکار مطبوعاتی و رسانه ای شایسته خود، حمایت درخوری را به عمل آورند؟ خوب است که بهترین مجری و کارشناس فوتبال دو دهه اخیر را هم در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ببینید؟ پس غذای شوری که تا حالا درست کرده اید را ،شور تر نکنید که با مخاطبی سر و کار دارید که این روزها سواد رسانه ای بالایی دارد و طعم ها را به خوبی تشخیص می دهد و با این سنگ اندازی ها، همان حداقل جایگاه خود را از دست خواهید داد و دیگر قابل اعتماد نیستید.

تلویزیون که خط بطلان بر هر گونه اعتمادی کشید، آن هم با حذف فردوسی پور ها و فرزاد حسنی ها و …. و تکرار دفعه دهم خندوانه و دورهمی و … و روی آوردن به چهره های بازیگری که در حرفه خود هم از نظر منتقدان موفق نیستند. از جمله محمدرضا گلزار و … و در این موارد خیلی سریع پشت پرده ها رو می شود، همان طور که تهیه کننده برنامه با اجرای گلزار، گفت هزینه میلیاردی این اجرا را اسپانسر پرداخت کرده است! یعنی حذف چهره های محبوب و تحمیل ستاره های تاریخ مصرف گذشته به مخاطبان تلویزیون. اما شما از چاه به چاله نیفتید و با تعاملی مناسب، مخاطب را از تماشای برنامه ای وزین مثل برنامه نود (البته نسخه اینترتی اش با نامی دیگر) محروم نکنید. برنامه ای که نبودش، حتی در کیفیت مسابقات فوتبال لیگ برتر هم نمود عینی دارد؛ مثلا قبلا اگر بازیکنی می درخشید، یکی از انگیزه هایش نود بود، اگر یک مربی، ناداوری می دید، پشتوانه اش، حمایت عادل از عدالت در نود بود و اگر کسی قرار بود تشویق شود، شور و اشتیاق حضور در نود را داشت، استعدادهای مختلف در این برنامه کشف می شدند، مصاحبه های جذاب و آیتم های خلاقانه و به روزی داشت و بخصوص گشت و گذاری که این برنامه به فوتبال شهرستانها داشت و به خوبی، این ورزش را از حالت دو قطبی قرمز و آبی خارج کرد و مخاطب سره را از ناسره به خوبی در یک برنامه فراتر از ورزشی که حتی جامعه شناسانه، تشخیص می داد که اینها تازه قسمتی از صد ها خدمتی است که این برنامه به فوتبال و فراتر از آن به ورزش و فرهنگ کشور کرده است.

مزایایی که برنامه جایگزین یعنی فوتبال برتر، حتی یک دهم آن را ندارد و صرفا یک کله سخنگو با لحن و بیانی کاملا سطحی و تین ایجری، درباره همه چیز نظر می دهد و کمتر آدم معتبری در یک سال اخیر در این برنامه حضور داشته است و کمتر قسمتی از آن نه جریان سازی کرده و نه چالشی به راه انداخته و نه حق ضایع شده ای را بازگو کرده است. پس بیشتر از این مخاطب را دلزده نکنید. بالاخره یک روز باید پاسخگو باشید و بهتر است برعکس مدیران صدا و سیما، سرتان بالا باشد و نه زیر برف!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 144112 و در روز دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۳:۰۹
2024 copyright.