ابَرقهرمانی برای فراموشی/ نگاهی به فیلم «موربیوس»

سینماسینما، روح‌الله هاشمی 

فیلم «موربیوس»، کارگردان: دانیل اسپینوزا، بازیگران: جرد لتو، مت اسمیت، آدریا آرجونا و مایکل کیتون

فیلم Morbius داستان برشی از زندگی دکتر مایکل موربیوس را روایت می‌کند که در دوران کودکی دچار یک بیماری نادر خونی است و تلاش می‌کند با نبوغ خود راه‌حلی برای غلبه بر این بیماری پیدا کند. او پس از طی کردن چند آزمایش ناموفق در نهایت تصمیم می‌گیرد یک آزمایش مرگبار را روی خود انجام دهد و در نتیجه تبدیل به موجودی شبیه به خون آشام می‌شود.
نکته جالب فیلم این است که موربیوس خود شخصیتی شیطانی و بدمن داستان است اما به مرور و با کنترل نیروی اهریمنی خود تلاش می‌کند تا به نوعی از شر آن رهایی پیدا کند اما تازه ماجرا آغاز می‌شود.
میلو با بازی مت اسمیت دوست دوران کودکی مورفیوس است و همانند او با این بیماری نادر دست و پنجه نرم می‌کند، اما دستیابی او به کشف دکتر مورفیوس او را تبدیل به دشمن شماره یک او می‌کند و مورفیوس علاوه بر تلاش برای کنترل نیروی مخرب خود باید با دشمن حاضر و دوست قدیمی خود بجنگد و او را نابود کند.
دکتر مورفیوس را نمی‌توان یکی از تولیدات خوب و با کیفیت سونی و مجموعه ی مارول قلمداد کرد. قهرمان داستان حتی با داشتن شناسنامه و گذشته‌ی مشخص هرگز نتوانسته در قامت قهرمانان و ضدقهرمانان دنیای فانتزی مارول ظهور کند. اگر چه مورفیوس به لحاظ تکنیک‌های جدید تصویربرداری و چهره‌پردازی استادانه توانسته ظاهری مناسبی برای خودش دست و پا کند ولی در رقابت، با دیگر شخصیت‌های دنیای مارول کیلومترها فاصله دارد.
اگرچه جرد لتو نقش‌آفرینی قابل قبولی در قامت یک ابرانسان شرور دارد ولی انگار نتوانسته بخوبی در دل داستان فیلم خود را قرار دهد و همین مسئله ما را با پازلی بی سر و ته و حل نشدنی روبرو می‌کند.
کیت اربلاند در نقدی که به این فیلم در مجله‌ی اینترنتی indie wire منتشر کرده به نکته جالبی اشاره می‌کند: موربیوس مانند مرد عنکبوتی تماشایی نیست، همانند ونوم طناز و خنده‌دار نیست و حتی به مانند نسخه‌ی انیمیشنی مرد عنکبوتی نمی‌تواند تماشاگر را سرگرم کند.
به گواه نظرات منتقدان و تماشاگران و بعد از اکران فیلم، موربیوس می‌توانست یک اثر ترسناک و دلهره‌آور بی‌نظیر باشد اما نکته ناامید کننده آن است که این ترسناک بودن تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 173036 و در روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۷:۵۸
2024 copyright.