«آتابای»؛ تثبیت کامل نیکی کریمیِ کارگردان در سینمای ایران/ حضور با کیفیت حسین علیزاده

سینماسینما،پریساساسانی
فیلم سینمایی «آتابای» مانند فیلم «شنای پروانه» از آثار شگفتی آور و تحسین برانگیز در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به شمار می آید. فیلمی با فیلمنامه قدرتمند، داستانی سر راست و بدون هیچ حرف اضافه که علاوه بر نشان دادن داشته های فرهنگی هموطنان ترک، نگاهی درست به آداب و هنر معرفت انسانی داشت. نیکی کریمی در تازه ترین اثر سینمایی خود فیلمی شاعرانه ساخته است و دنیای درون و عشق خواهی مردانه را درنوردیده است و عشق را از زوایه پسری سرکش و مبارز با ذهنی پرسشگر را به تصویر کشیده است و به جرات می توان گفت یکی از عاشقانه های سینمای ایران است.
این فیلم برای هادی حجازی فر نه فقط در مقام بازیگر بلکه در مقام نویسنده و فیلمنامه نویس نیز گامی موثر در راستای ارتقاء سطح کیفی فیلمنامه نویسی در عرصه سینما است. تسلط نویسنده «آتابای» به آنچه می خواهد روایت کند و نگاه به جزئیات در چینش کاراکترها و حضور به اندازه آنها ساختاری منسجم از یک داستان کوتاه را در قالب فیلم با قاب بندی های کم نظیر سامان لطفیان و همنشینی موسیقی گوش نواز حسین علیزاده ارائه می دهد. آتابای فیلمی است که در کنار تلخی های این روزها دریچه ای از امید و نوع دیگر نگاه کردن را به مخاطب یادآوری می کند.
در واقع چینش درست همه اجزای فیلم باعث شد تا یک درام با کیفیت بر پرده نقره ای سینما نقش ببندد. چراکه علاوه بر ساختار خوب فیلمنامه تسلط حجازی فر به زبان ترکی و درک موقعیت های موجود در فیلمنامه و ارائه آن مقابل دروبین چهره ای متفاوت و مستقل از او در سینمای ایران به جای گذاشته است و هادی حجازی فر دیگر فقط با نقش هایی که در فیلم های مهدویان بازی کرده به مخاطب معرفی نمی شود بلکه می توان او را به نام «آتابای» صدا کرد تا همواره یادآور چهره ای استخوانی با لهجه شیرین ترکی و یک شاعرانه زیبا در سینمای ایران باشد.
و اما حسین علیزاده با «سلانه» خود چنان روایت داستان را گوش نواز کرده بود که گویی نمی شد این فیلم را بدون موسیقی او تصور کرد. به واقع درهم تنیدگی فیلمنامه ، کارگردانی، بازیگری، تدوین و آهنگسازی هدیه ای بود که گروه فیلمسازی «آتابای» به مخاطب هدیه داده بودند.
حسین علیزاده با آهنگسازی این فیلم نشان از حضور همیشه موثر خود در سینمای ایران را داده بود. حضوری که از گذشته دور آغاز شده بود و سیر بودن او از «دلشدگان»، «گبه»، «نیوه مانگ»، «تنها دو بار زندگی می کنیم»، «آواز گنجشک ها»، «ملکه» تا سریال های تلویزیونی چون «زیر تیغ» و «در چشم باد» مشهود است و بی تردید یکی از دلایل حضور درخشان «آتابای» در این جشنواره حضور با کیفیت حسین علیزاده و گروه موسیقی اش بوده است.
نیکی کریمی با «آتابای» فضای تازه ای از سینمای مورد علاقه خود پیش چشم مخاطب باز کرد و از این پس باید منتظر بود تا فیلم های خوب از این کارگردان زن سینمای ایران دید. چراکه از این پس می توان مطمئن نوشت نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 130707 و در روز یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۵۹:۵۵
2024 copyright.