تصویر قهرمان بومی و اصیل/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»

سینماسینما، حمید عبدالحسینی*

هادی حجازی فر با موقعیت مهدی خود را در جایگاه ویژه ای قرار می دهد تا علاوه بر بازیگری حالا به عنوان یک کارگردان مسلط و بامهارت نیز شناخته شود. می توان موقعیت مهدی را یکی از بدیع ترین فیلم های سینمای جنگ به حساب آورد که زندگی یکی از فرماندهان شهید پرآوازه‌ی آن دوران را در مقاطع مختلف روایت می کند و قهرمانی بومی و اصیل را برای مخاطب می سازد. فیلم با ایده‌ای جالب نه فقط به حضور مهدی باکری در جبهه و فرماندهی لشکر عاشورا بلکه به زندگی شخصی و خانوادگی او نیز می پردازد و این رویه را برای سایر شخصیت‌های همرزم او نیز در پیش می گیرد تا پرداختی همذات پندارانه را از آنها برای مخاطب شکل دهد. موقعیت مهدی به خوبی نبض تماشاگر را در لحظات مختلف در دست می گیرد و می تواند در عین تاثر، بیننده را مشعوف کند. نباید فراموش کرد که حجازی فر دراین فیلم سخت علاوه بر بازیگری کارگردان هم هست و درآوردن صحنه های عاطفی و احساسی در کنار هدایت پروداکشن عظیم لحظات تنش و درگیری در جبهه تمرکز بالایی می طلبد که توانسته به اندازه و دقیق به هر یک بپردازد. میزانس‌ها و قاب بندی ها از ظرافت خاصی برخوردارند و فیلم را از حیث ساختاربصری در جایگاه مناسبی قرار می دهند. یکی دیگر از جاذبه های موقعیت مهدی آن است که به دنبال ارائه‌ی تصویری دست نیافتنی ازشهید باکری نیست بلکه برمولفه های انسانی و رفتاری او متمرکز است.

*نویسنده و کارگردان

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 169713 و در روز سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴:۲۶
2024 copyright.