«تیغ و ابریشم»/ نگاهی به قسمت‌های نخست سریال مانکن؛ نمایش لاکچری‌ها

سینماسینما، محسن جعفری راد

اولین نکته ای که در مواجهه با سریال مانکن ساخته حسین سهیلی زاده، توجهات را جلب می کند، حجم بسیار زیاد موسیقی است، طوری که چند کلیپ بدون اینکه کاربردی در پیش‌برد درام داشته باشد، در هر قسمت پخش می شود. اصلا سریال در تیتراژ ابتدای خود هم قطعه ای با صدای فرزاد فرزین دارد و لابه لای گفت‌وگوها هم فراوان، موسیقی سوزناک داریم که «مخاطب عزیز در این لحظات لطفا غمگین شوید!» طبیعی است که این حجم زیاد موسیقی، به عنوان یکی از مهمترین نکات منفی سریال محسوب می شود، چون نه با تکیه بر خلق درام بلکه با موسیقی، به دنبال تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطب است که البته باید دید در ادامه چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

ویڑگی دیگر، شباهت سریال از لحاظ محتوا به آن دسته از فیلم‌های دختر بالای شهر و پسر پایین شهر است؛ از لحاظ اجرایی نیز شباهت‌هایی با یک سریال شبکه نمایش خانگی‌ دارد. یک زن از طبقه مرفه، با یک جوان از طبقه فقیر ازدواج می کند که برای شروع یک سریال، توی ذوق می زند چون ده ها بار شبیه آن را دیده ایم و این بار حتی نوآوری هم در آن دیده نمی شود. از طرفی دیگر حضور کاراکتر فرزاد فرزین که در سریال عاشقانه هم کاراکتر یک فرد آس و پاس و لات را داشت و توجه به یک زندگی لوکس و بالای شهر، تاثیر آن را از سریال عاشقانه غیر قابل انکار می کند. در واقع تبدیل به یک فرمول شده است؛ اینکه مخاطب، کنجکاو و مشتاق یک زندگی «لاکچری» است و در سریال ها هم ابعاد خوش رنگ و لعاب این نوع زندگی را به زور هم که شده گنجانده می‌شود تا مخاطب به دست آید!

البته سریال امتیازات مثبتی هم دارد. از جمله بازی ها که به خصوص بازی مریلا زارعی خیلی خوب است و از معدود دفعاتی است که یک زن ستم دیده و مظلوم را بازی نمی کند و مثل فیلم ایده اصلی ساخته آزیتا موگویی که این روزها روی پرده است،از پرسونای ثابت خودش سعی کرده فاصله بگیرد.

فرم بصری سریال هم جزو نقاط قوت آن است. هم در ترکیب بندی ها و هم در فوکوس کشی ها (شفافیت در پیش زمینه و پس زمینه) ،نهایت دقت شده که نشان از تجربه بالای کارگردان و عوامل فیلم دارد.

به هر حال تا اینجا این چهار ویژگی دیده می شود که باید دید در ادامه،کاستی های آن،جای خودش را به ویژگی های مثبت خواهد داد یا نه. آن هم در ماه هایی که چندین سریال در حال تولید برای پخش در شبکه نمایش خانگی است و همین رقابت را سخت می کند. از جمله سریال قورباغه ساخته هومن سیدی که با ترکیب بازیگرانش یعنی نوید محمدزاده ، سحر دولت شاهی و صابر ابر ، یکی از کنجکاوی برانگیزترین ها و احتمالا موفق ها می تواند باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 120951 و در روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۸:۱۲
2024 copyright.