جدال نور و تاریکی/ نگاهی به فیلم «تی‌تی»

سینماسینما، فریبا اشوئی

تی‌تی درامی اجتماعی و شخصیت محور است. پیرنگ اصلی فیلم، بر پایه شخصیت تی‌تی بنا نهاده شده و کشمکش درام نیز بر پایه عملکرد او استوار است. در این فیلم، مخاطب از همان آغاز راه با یک فیلم قصه گو روبرواست. قصه زندگی تی‌تی و رویکرد او به زندگی و زیستن. فیلمنامه از اساس زیاده گویی ندارد. از همان سکانس اول یک راست می رود سراغ داستان و خیلی روان و بی دغدغه، همه چیز را با مخاطبش در میان می گذارد. فیلم یک پیرنگ مهم و فرعی دیگر نیز دارد.
تی‌تی در پرداخت شخصیت، به عنوان یک کاراکتر کولیِ شیرین عقل به مخاطب معرفی شده. او در حقیقت خودش را یک ناجی می داند. به همین دلیل هم، ابراهیم را که چون خودش رسالت نجات بخشی دارد(تئوری سیاه چاله)، به شیوه خودش دوست دارد و برایش احترام خاص قائل است.
پیام فیلم، تلویحا نجات بخشی دنیا از شر تاریکی ها است. (دروغ، دغل، دشمنی، حسادت، خیانت و…)
جدالی بین نمایندگان نور با عوامل تاریکی.(رویارویی مردمان نیک وصادق با فرصت طلبان وظالمین)
دنیای پیرامون تی تی و ابراهیم پُر است از کاراکترهای آنتاگونیستی که جهان را مثل آنان نمی بینند و نمی خواهند. اگرچه هیچ کدام از این شخصیت ها هم کاملا منفی نیستند و بیشترشان سیاه و سفید طراحی شده اند. اما به تعبیر نویسنده فیلمنامه، این تضادها و سختی های زندگی است که به آنها یاد داده تا سهم خود را از دنیا و زندگی زورمندانه طلب کنند (امیر ساسان، کجوری، گیلدا و..).
تی‌تی و ابراهیم اما، علیرغم دشواری های همان زندگی، همچنان بر رسالت نیک بودن و نیک زیستن خود ثابت قدم و پایدار می مانند. سرانجام آن تقابل با تاریکی و این هم راستایی نیروهای نور، هم چیزی نیست جز بهم پیوستن عوامل نور که در دنیای تاریک امروز، آنها را دیوانه می خوانند. انتخاب لوکیشن شمال کشور، به عنوان بستر جغرافیایی درام و نیز حضور طبیعت بکر، دریا و آب به عنوان نمادهای پاکی و تجلی نور و عظمت خداوند را، می توان انتخابی هوشمندانه از سوی فیلمساز تعبیر کرد. با این انتخاب و بهره بری از لوکیشن طبیعت، شانس موفقیت بصری فیلم هم افزایش یافته است. تی‌تی سومین فیلم آیدا پناهنده نیز درادامه دو اثر قبلی او (ناهید، اسرافیل) ساختار و روایتش شفاف، ساده و دلنشین با پیامی بزرگ و انسانی است. پیامی که در میانه شتابزدگی و سردرگمی های انسان در دهکده بزرگ جهانی، به خوبی به گوش جان می نشیند. زوج الناز شاکردوست و هوتن شکیبا (تی تی و امیر ساسان) در ادامه موفقیت های گذشته اشان (شبی که ماه کامل شد، ابلق) در این فیلم هم در کنار هم، خوش درخشیده و بهترینشان را به نمایش گذاشته اند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 150325 و در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۲:۱۹
2024 copyright.