جفایی که به عباس امیر انتظام شد/ تحریف واقعیت در یک سریال تاریخی

سینماسینما، زهرا مشتاق

تحریف تاریخ در کارهایی که از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود اتفاق تازه ای نیست. و مدیران ارشد ناظر که از بیرون بودن تار مویی نمی گذرند، خروار خروار تحریف را زیر سیبیل و محاسن خود رد می کنند و عین خیالشان هم نیست. انگار در پل معروف صراط فقط از موهای بیرون شده می پرسند، نه دروغ ها و تحریف های تاریخی. تحریف هایی که هر بار از آستینی بیرون می آید و این بار، جواد خان شمقدری با روزهای ابدی.
در قسمت پنجم این سریال، طی یک حادثه، یک ایرانی، به دست یک مستشار آمریکایی کشته می شود. و سپس عباس امیر انتظام (معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت مهندس بازرگان) از طرف دولت دستور می دهد که فرد آمریکایی آزاد شود. و بعد دوربین زحمت می کشد، امضای جعل شده از سوی امیر انتظام را نیز نشان می دهد.
آقای محسن علی اکبری، تهیه کننده محترمی که به ساختن سریال های تاریخی در شناسنامه کاری خود افتخار می کنید؛ شما در گفت و گوهایی که پیش از پخش این سریال داشته اید بارها تاکید کرده اید که روزهای ابدی به مستندات واقعی آن دوران پایبند است. گفته اید سعی شده از تحریف این مقطع مهم تاریخی جلوگیری شود. گفته اید آقای شمقدری چهار سال تحقیق مفصل و بسیار سنگین انجام داده اند. به طوری که نام تمام آن کتاب های مورد مطالعه در پنج صفحه جا داده می شود. واقعا نتیجه آن همه تحقیق جناب‌عالی و شخص کارگردان این شده است که واقعیت جعل شده به تصویر کشیده شود؟ آیا احتمالا شما اطلاع ندارید که بالاخره و پس از سال ها به بی گناهی عباس امیر انتظام اعتراف کرده اند؟ آیا احتمالا در روزنامه مستقل که در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۹ منتشر شد، گفت و گوی مفصل با محمد حسین متقی، بازپرس دادگاه های عباس امیر انتظام را ندیده یا نخوانده اید؟ آیا اگر حتا یک درصد از تحریف شما راست بود، در دادگاه های سال ۶۰ که همه ما به شرایط دشوار آن اشراف و آگاهی داریم، این مورد نیز به انبوه اتهام های منتسب به ایشان اضافه و بیان نمی شد؟ چگونه دو سال پس از مرگ عباس امیر انتظام در حالی که خانواده اش حی و حاضرند؛ چنین جفای بزرگی بر او روا می دارید؟ به چه قیمتی حاضر به تحریف تاریخی شده اید، که بسیاری از هم عصران او زنده اند و نفس می کشند؟ آیا احتمالا در انبوه کتاب های مورد مطالعه شما آقایان و در آن فهرست پنج صفحه ای، نام کتاب «آن سوی اتهام» که شامل خاطرات عباس امیر انتظام از شهریور ۵۷ تا خرداد ۶۰ است؛ وجود ندارد؟ آیا احتمالا به خود زحمت مطالعه این کتاب را داده اید؟ حتما بهتر از من می دانید که عباس امیر انتظام تنها یک قربانی بود و هرگز اتهاماتی که بر علیه او گفته شد، در هیچ دادگاهی ثابت نشد و او سال های طولانی، در بی گناهی تمام در زندان گذراند و در حالی این جهان را ترک کرد که در مرخصی استعلاجی به سر می برد.
حضرت امام حسین (ع) می فرمایند اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید. شما که الحمدالله دیندار شناخته شده ای هستید، پس لطفا اندکی هم آزاده باشید و خود را موظف به پاسخگویی به تاریخ و البته عذرخواهی رسمی از خانواده و بازماندگان ایشان کنید.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 148622 و در روز پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۳:۱۷
2024 copyright.