در جشنواره فیلم فجر، به کی بگیم «مردم»؟!

سینماسینما، حسین سلطان محمدی:

واژه «مردم» هم در تعاریف خودخواسته خبرنگار و سینماگر، دچار خلط مبحث شده است. هر کسی برای فضاسازی بیشتر و پیشتاز شدن در افواه عمومی، می کوشد سنگ مردم را به سینه بزند و بدین ترتیب، هیاهویی به راه اندازد تا بیشتر دیده شود.
هفتم بهمن ۹۶، خبرگزاری مهر تیتر زد: «مردم از نظم تحویل بلیت ها راضی بودند/ صندلی‌هایی که به مردم نرسید». ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ هم، این نقل از منیژه حکمت، کارگردان فیلم «جاده قدیم» منتشر شد: «متاسفانه همه بلیت‌های سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زده‌ام به ارگان‌ها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود ۱۰ بلیت است.» در هر دو این جملات، ارگان ها یا سهمیه های اختصاص یافته به آنها، واجد هویت مردم نیستند. گویا مردم یعنی احجام و اجسام گوشتی فاقد هویتی که البته وقتی با عنوان دانشجو بلیت می خرند و می آیند تحویل می گیرند مردم هستند وگرنه آنها هم نباید عنوانی می داشتند. همین بی هویت هایی که برای همان سخنان دست زدند و از آنان به عنوان مردم تشکر شده است. یعنی همان ۱۰ نفر! یعنی شما به همان ۱۰ نفر گفتید که چهل سال است جسم و روح تان زخمی است؟! شما برای همان ده نفر سوا کرده از میان مردم، درد دل کرده و به چهل سال اخیر – که مشخص است به کدام سمت و سو نظر داشتید – در جامعه معترض شده اید؟ یعنی سیمرغ مردمی که خواستارش هستید را همین ده نفر در هر سئانس امسال خواهند داد؟ هنرمندی با سابقه خانم حکمت اگر مشتاق چنین سیمرغی است، باعث تعجب است. هر اثری در ایران ساخته می شود، اگرچه در همه جهان هم این گونه است، ساده و سهل ساخته نشده و سختی داشته است. بنابراین چنین واکنش لحظه ای و تندی از خانم حکمت بعید بود.
در عالم واقع و نه در عالم خودساخته، مردم، ترکیبی از همه اقشار هستند، من منتقد، خبرنگار، سلبریتی یا هنرمند یا سینماگر، پزشک، کارمند، مدیر، نظامی و … همه با هم مردم را شکل می دهیم. بنابراین اگر سهمیه بلیتی به ارگان ها فروخته می شود، یعنی اعضای آن ارگان، حتی مدیرانش، مردمی هستند. اما اگر قرار است من خبرنگار تافته جدابافته باشم، همان طور که در بحث سینمای رسانه یا طرح ترافیک و امثال آن، جلوه گر می شود، یا من سلبریتی ادعا کنم افرادی که از طریق ارگان ها به سینماها آمده اند، جزو مردم نیستند، بنابراین باید بپذیریم که خودمان هم «مردمی نیستیم». شما هم یک قشر خاص هستید، ما رسانه ای ها هم یک قشریم. اگر ما مردمی هستیم، دیگر اقشار هم مردم هستند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 79341 و در روز شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۱:۲۸
2024 copyright.