ده سال بعد: درباره «صحنه‌هایی از یک جدایی»

سینماسینما، امیرعلی نصیری

مستندی از چگونگی شکل‌گیری ایده و فیلمنامه تا مراحل انتخاب بازیگران و فیلمبرداری فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۸) همراه با روایت اصغر فرهادی و صحبت‌هایی از مایک لی (نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر انگلیسی)، ژان‌کلود کریر (فیلمنامه‌نویس، بازیگر و منتقد فرانسوی) و ابراهیم گلستان (کارگردان، داستان‌نویس، مترجم، روزنامه‌نگار و عکاس ایرانی). البته صحبت کارشناسان نسبت به درباره فروشنده کمتر است و صحنه‌های بیشتری از پشت صحنه و گفتگو با فرهادی در فیلم گنجانده شده است.

این فیلم مستند را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: تصاویر پشت صحنه جدایی نادر از سیمین (در سال ۱۳۸۸)، مصاحبه با فرهادی (که احتمالاً به‌ تازگی انجام شده) و صحبت کارشناسان درباره فیلم.

در این بین مایکل بارکر (پخش‌کننده فیلم از سونی) به نکته جالبی اشاره کرده و آن انس زیاد فرهادی با ادبیات آمریکا (به‌ویژه آثار میلر و همینگوی) است. ابراهیم گلستان نیز با افسوس می‌پرسد که چرا فرهادی وارد وادی ادبیات نشده و اثری را تا کنون منتشر نکرده است؟

اگر تأثیرگذارترین فصل (سکانس) درباره الی… بادبادک بازی بود که همه بازیگران با به یادآوردنش متأثر می‌شدند، در جدایی نادر از سیمین صحنه حمام کردن پدر توسط نادر است. نمی‌توان صحنه‌هایی از یک جدایی را دید و همراه با بازیگران و فیلمبردار (استاد محمود کلاری) اشکی نریخت.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 137947 و در روز پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۴:۳۹
2024 copyright.