روایتی علیه فراموشی/ درباره‌ی فیلم «قاتلان ماه کامل»

سینماسینما، مهگان فرهنگ

آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی فیلمی است براساس کتاب قاتلین ماه کامل اثر دیوید گرن که با همین عنوان در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در بخش غیر رقابتی به نمایش درآمد. بسیاری از منتقدان به آن عنوان‌های متفاوت دادند و بنا به گفته ورایتی این فیلم روایتی از یک فصل تاریک و عمدتا ناشناخته از تاریخ آمریکاست.
پس از پخش فیلم در ۲۰ مه ۲۰۲۳ که سه ساعت و ۲۶ دقیقه است، مخاطبان به مدت ۹ دقیقه ایستادند و آن را تشویق کردند.
در این فیلم شاهد همکاری اسکورسیزی و دی‌کاپریو برای هفتمین بار و نیز دهمین همکاری میان اسکورسیزی و دنیرو هستیم.
فیلمنامه فیلم را مارتین اسکورسیزی با همکاری اریک راس نوشته است. فیلمنامه نویس مطرحی که فیلمنامه‌های فارست گامپ، مونیخ، نفوذی و مورد عجیب بنجامین باتن را در کارنامه اش دارد.
داستان فیلم به بخشی از تاریخ امریکا، خشونت های تاریخی و شکل گیری اف بی آی و قتل های اوسیج (یکی از قبیله سرخپوستان آمریکا) پس از کشف نفت در آن منطقه می پردازد، که دیوید گرن در کتاب خود به آن پرداخته است.
فیلم را می توان بازتابی از قتل‌هایی زنجیره‌ای علیه قبیله‌ی اوسیج در اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰ میلادی دانست. امریکایی که در حال ورود به جهان مدرن است در فیلم دیده می شود.
بیان ناعدالتی نژادی و ناعدالتی‌ هایی که از راس دولت نشات می‌گیرد، نسل کشی و سرپوش بر فجایع ببار آمده، در فیلم نشان داده شده است. می توان آن را روایتی در برابر فراموشی دانست. برای اسکورسیزی الزام اخلاقی، تحقیر انسانیت بویژه مردم بومی، پول و خشونت از موضوعات برجسته در فیلم‌هایش بوده است و توسط او تقویت می شود. بر اساس تفسیرهایی که از فیلم آمده و با توجه به سینمای مارتین اسکورسیزی، فیلم را باید دید چرا که فیلم‌های او همیشه پر از افرادی است که برای رسیدن به زندگی بهتر تلاش کرده اند -مانند جوردن بلفورد در گرگ وال استریت- اگر چه روزگار با آنها به گونه ای دیگر برخورد می کند. او این توانایی را دارد که با خلق لحظه های تأثیرگذار قدرتمند در فیلم هایش ما را با سرنوشت های متفاوت و تلخ نیز روبرو کند. همان کاری که در فیلم مرد ایرلندی انجام داد. او در این فیلم نیز خشم مخاطب نسبت به این جنایت و سرپوش بر روی آن ها را بر می انگیزاند.
بنا به اظهار هالیود ریپورتر، اسکورسیزی فیلمی پرشور ساخته که هم قربانیان و هم بازماندگان را گرامی می دارد.
گاردین درباره‌ی فیلم و اسکورسیزی معتقد است که فیلم حماسه قابل توجهی را ارائه می‌کند، با قاب‌بندی های جسورانه که شخصیت‌های اوسیج را نشان می‌دهد و آن را فیلمی درخشان درباره‌ی تولد خونین امریکا می‌داند. یک فیلم کاملاً جذاب که اسکورسیزی آن را به عنوان تاریخ مخفی قدرت آمریکا می‌بیند و یا حتی یک اپیدمی خشونت پنهان.

از بازیگران فیلم به جز لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو باید به جسی پلمونس و لیلی گلدستون، برندن فریزر، جان لیسگو اشاره کرد.
فیلم‌برداری فیلم را رودریگو پریتو مکزیکی الاصل انجام داده است. او در فیلم های مرد ایرلندی، سکوت و گرگ وال استریت با اسکورسیزی همکاری داشته است. کمپانی های اپل و پارامونت قرار است این فیلم را در تاریخ ۲۰ اکتبر در سینماها اکران کنند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 186976 و در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۹:۱۶
2024 copyright.