سنجرخان به تلویزیون می آید/ درباره سریال جدید محمد حسین لطیفی

سینماسینما، رضا صائمی

در این مدتی که برنامه هفت روی آنتن نمی رفت، محمد حسین لطیفی وارد مرحله پیش تولید سریال جدید خود به نام«سنجرخان» شد که از مفاخر و قهرمان های کُرد است. تجربه و فرصت تازه ای برای لطیفی تا یک قهرمان قومی را به زبان نمایش معرفی کند. گرچه او پیش از این در سریال «نردبام آسمان»به زندگی و شخصیت غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان و اخترشناس معروف ایرانی پرداخته بود اما این بار، هم با یک شخصیت قومی و کمتر شناخته شده سروکار دارد و هم با ساخت سریالی در لوکیشن محلی و با حضور بازیگران بومی. سریالی که مرحوم ضیالدین دری آن را نوشت و قرار بود کارگردانی اش کند که اجل مهلت نداد و قرعه به نام لطیفی افتاد. این نخستین سریالی است که قصه زندگی و رشادت های یک قهرمان کُرد را به تصویر می کشد و از این حیث می تواند یک تجربه نو باشد. در واقع سریالی که قرار است یکی از مفاخر قومی و بومی را در سطح ملی معرفی کند. گرچه نقد و ارزیابی این اثر منوط به ساخت و پخش آن است اما همین که تلویزیون در تولید سریال از تهران و فضای آپارتمانی و قصه های شهری و ملودرام های خانوادگی فاصله گرفته و به سراغ سایر نقاط ایران رفته تا یک رخداد تاریخی شخصیت محور را روایت کند جای شکرش باقیست. ضمن اینکه این خروج از پایتخت صرفا در انتخاب لوکیشن نبوده بلکه تاریخ و فرهنگ و مفاخر یک قوم ایرانی بستر و دستمایه ساخت این سریال قرار گرفته است. به علاوه اینکه هنرمندان و بازیگران استان کردستان هم در تولید این اثر مشارکت دارند.

سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزند جیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است که بعد از فوت پدر به علت خصومت برادرانش با وی (سنجرخان و یکی از برادرانش از مادری دیگر بودند) مجبور به ترک روستا و زادگاه خود می‌گردد و بعد ازخریداری کردن زمینی در روستای میانگوران دهگلان در ۶ کیلومتری غرب روستای گزگزاره سفلی و سد سورال و احداث روستای میانگوران مشغول به کار کشاورزی و دامداری و زندگی خود می‌شود و با در اختیار گذاشتن خانه و زمین به کشاورزان، عده‌ای از مردم همان منطقه را به دور خود جمع می‌کند که همزمان با کارهای کشاورزی و دامداری رعیت و افراد روستای خود را به کار یادگیری سواری و آموختن فنون جنگاوری وا می‌دارد. این چهره ملی کردستان در جریان جنگ با نیروهای دشمن موفقیت‌های بسیاری را به دست می‌آورد و باعث می‌شود تا کردستان از سوی نیروهای روسی تصرف نشود.

پیش از تلویزیون چند تجربه مشابه در معرفی قهرمان ها و شخصیت های قومی داشته. شخصیت هایی مثل میرزاکوچک خان جنگلی، ستارخان و باقرخان و رئیس علی دلواری که درباره آنها سریال ساخته شد. اینک باید منتظر بود و دید تا با آمدن سنجرخان در قاب تلویزیون چقدر این چهره در حافظه تاریخی مردم ثبت و ماندگار می شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 136820 و در روز چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۷:۲۲
2024 copyright.