«سینماسینماست»/ چرا باید جشنواره جهانی فیلم فجر را جدى بگیریم؟

سینماسینما، یاسمن خلیلی‌‌فرد

جداسازى دو بخش بین الملل و ملى جشنواره فیلم فجر از یکدیگر یکى از منطقى ترین و درست ترین تصمیمات بوده است. این که جشنواره بین المللى فیلم فجر بتواند به عنوان فستیوالى جهانى، با معیارها و چارچوبهاى یک فستیوال بین المللى برگزار شود قطعا با جداسازى آن از بخش داخلى میسر بود. الگوى برگزارى جشنواره جهانى فیلم فجر بى تردید استانداردهاى معمول جشنواره هاى بزرگ جهانى بوده است. برنامه کامل و پر و پیمان اکران فیلمها با تقسیم آنها در بخشهاى مختلف جشنواره و به عبارتى گروه بندى آنها از جمله همان استانداردهایى است که در بیشتر جشنواره هاى تراز اول جهان به چشم مى خورد. اختصاص دادن بخشى از جشنواره به کلاسیک هاى مرمت شده علاوه بر جذابیتى که براى مخاطب داخلى دارد مى تواند مورد توجه و استقبال میهمانان غیرایرانى نیز قرار گیرد.

از دیگر محاسن جداسازى بخش بین الملل از بخش داخلى جشنواره این است که گروه گسترده ترى از فیلمها امکان شرکت در آن را پیدا مى کنند. مخاطب ایرانى، هرقدر هم که سینمادوست باشد بعید است که مثلا سینماى روز کشورى چون صربستان را دنبال کند. براى ما، فیلم خارجى عموماً با تماشاى آثار روز هالیوود معنا مى شود و نهایتاً آثار مهم سینماى کشورهاى مهمتر غربى را هم شاید دنبال کنیم اما این جنبه از جشنواره جهانى فجر دست کم براى من جالب است که می توانم ناشناخته هایى از سینماى کشورهاى مهجورمانده را کشف کنم. بارها در همین جشنواره فیلمهاى قابل توجهى را از کشورهایى دیده ام که محال بود به صورت خودجوش سینماى آنها را دنبال کنم.

با همه این توضیحات، جشنواره جهانى فیلم فجر هنوز راه درازى در پیش دارد تا بتواند در کنار فستیوالهاى مهم و درجه یک جهانى جای گیرد. طبعاً دعوت از مهمانان مطرح بین المللى می تواند به جشنواره اعتبار بخشد. همچین ترکیب هیات ژورى در بخشهاى مختلف جشنواره به شدت حائز اهمیت است. اگر جشنواره جهانى فیلم فجر به جایگاهى دست یابد که فیلم هاى مهم و مطرح بین المللى خواستار شرکت در آن باشند و استانداردهاى برگزارى اش از تمام جنبه ها در سطحى قابل توجه قرار گیرد آن گاه میتواند جایگاه خود را در کنار جشنواره هاى مهم تر تثبیت کند.

این جشنواره خوشبختانه حرکت رو به جلویى داشته و هرسال شاهد رشدو ارتقاى سطح کیفى اش بوده ایم. به نظر مى رسد در صورتى که این روند ادامه پیدا کند جشنواره جهانى فیلم فجر نیز به مرور به جشنواره اى خوشنام و مطرح در سطح جهانى بدل گردد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 110425 و در روز یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۴:۱۹
2024 copyright.