عشق، راه گریزناپذیر ما در زندگی/ به بهانه نمایش «آنچه ما را نابود نمی  کند» در جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماسینما، مینو خانی

جلسات گفتگوی تراپیستی با مراجعان خود، فرصتی است برای حضور افرادی با دردها و مشکلات روحی، عاطفی و خانوادگی مختلف از جمله خود تراپیست که از همسرش جدا شده و برای رهایی از تنهایی سگی را همراه خود دارد. تراپیست ساکت است و درون گرا و با صبوری به حرفهای مراجعانش گوش می دهد. دختر بزرگش که با مادرش زندگی می کند، پرخاشگر و معترض است و بالاخره قرص روان گردان می خورد و تا پای مرگ می رود. همسر سابق تراپیست که دانشجوست و با یکی از اساتیدش رابطه عاشقانه دارد نیز جزو همین مراجعان است. خانم بازیگری، دوست دختر آقایی است که از همسرش جدا شده و با او مشکل دارد و …

اما چه چیزی باعث می شود این افراد و مسیر زندگی و مشکلاتشان کنار هم قرار گیرد؟ یا به عبارت بهتر، حلقه وصل این افراد چیست؟ ساندرا نتلبک که کارگردانی آثاری همچون «بلا مارتا»، «آخرین عشق آقای مورگان» و «دستورالعملی برای عاشق شدن» را در کارنامه هنری خود دارد، در تازه ترین اثر خود پاسخ روان و سرراستی می دهد: عشق.

«آنچه ما را نابود نمی کند» روایت آدم هایی است که وقتی عاشق می شوند، نه تنها درمان می شوند که صبورتر، پرقدرت تر، شادتر و پر جرات تر می شوند. حتی خود تراپیست غمگین و تنها وقتی عاشق خانم بازیگر، مراجعه کننده اش می شود، لبخند به لب می آورد و جرات پیدا می کند تا در خانه خانم را بزند و عشقش به او را اقرار کند. همسر سابق تراپیست هم که مرتب با دختر بزرگش در تنش است و حتی از اینکه شیر آب چکه می کند عصبانی است، وقتی پنهان کاری رابطه با استادش از دخترانش را کنار می گذارد، احساس رضایت در چشمانش می درخشد.

خانم نویسنده ای که بعد از مرگ معشوقه اش در جبهه های سوریه، نوشتن را کنار گذاشته چون دیگر «نمی تواند چیزی بنویسد که او نخواند» و مترصد خرید قبر و برگزاری مراسم مرگ خویش است، به توصیه مسوول برگزاری ختم که به نظر می رسد عاشق خانم نویسنده است، تصمیم می  گیرد «درباره او» بنویسد. خلبان همجنس‌گرایی که بعد از عاشق شدن ترس پرواز پیدا کرده، تنها با پذیرش از سوی خواهر معشوقه اش و اینکه خاکستر معشوق به او بخشیده می شود، آرام می شود و لبخند به لب می آورد. یا جوان ساکتی که سگ تراپیست به او علاقمند شده، وقتی تصمیم می گیرد به عشق گذشته اش برگردد، قدرت پیدا می کند. همه این حس ها شاید در یک لحظه کوتاه بر صفحه نقش ببندد، اما حس لذت و انرژی آن با مخاطب همراه می شود و این هنر کارگردانی نتلبک است.

ساندرا نتلبک نشان می دهد که عشق سن و سال نمی شناسد، موقعیت اجتماعی نمی شناسد، هم جنس و غیر هم جنس نمی شناسد، اما وقتی می آید زندگی را لذت بخش تر می کند. عشقی که در چرخه هستی و کائنات در جریان است و فقط باید حس شود، درک و پذیرفته شود تا راه حل تمام مشکلات و سختی ها و انرژی لازم برای ادامه زندگی باشد. عاشق باشیم.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 111046 و در روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۳:۳۸
2024 copyright.